TELWIN MASTERMIG 253

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumet i vanlig ordning söker jag kunskap om ett problem. Den här gången är det om en gammal migsvets som tidigare ägare haft problem med och plockat bort slangpaketet och tappat bort det.
Har köpt nytt slangpaket samt ombyggnad till europaanslutning men strandar på hur och var kablarna till "triggern" ska kopplas in.
Har sökt schema på nätet och via andra källor men ingen verkar ha koll så frågan blir: Nån här som kan bistå med råd hur att få igång den här gamla mojängen, den är lite för kraftig för att skrotas.

Med vänlig hälsning, // Karl
Bild 2.jpg
Bergman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av Haralt »

Du kan inte kontakta den italienska tillverkaren direkt och be om info?
https://www.telwin.com/intl/en/manuals


Här är en på maskinisten.net, med inlägg år 2014 och exakt ditt samma foto på svetsen som ditt foto. Samma skruvmejsel på golvet.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=31&t=156791

Här verkar schema över Telwin Mastermig 253 finnas att ladda ner.
https://noticemanuel.com/document_init. ... &erreur=yo
Men verkar som det kostar att ladda ner, ca 10 Euro.
Senast redigerad av Haralt 27 oktober 2023, 22:38:26, redigerad totalt 1 gång.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Tack för svar, somliga sidor har jag redan kollat och sidan med manualer och scheman pratar ett språk som vi Gnarpsbördiga inte förstår. Telwins hemsida finns inte så just modellen 253, kanske var en udda kortlivad modell. Ser jag ett schema kommer jag att kunna ansluta triggern men att chansa verkar inte så smart.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av Glenn »

Köpte du ett konverteringskit av telwin eller nåt generiskt ?

En gång i forntiden så var jag med och byggde om en telwin-MIG (dock lite större än den där) till eurokontakt och då var det ett ombyggnadskit som telwin själva tillhandahöll, då fanns det ju en väldigt utförlig manual med.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Glenn: Köpt både originalet, som inte passar, samt den som Verktygsboden säljer som en allround och som ska passa många modeller efter lite anpassning, båda utan anvisningar. Båda har ju två trådar från pistolens trigger och en av dem vet jag inte hur den ska anslutas, men vart i schassiet?. Hatar att chansa för då brukar den vita röken blossa därav frågorna här.
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av Haralt »

Jo, Telwins hemsida finns:
https://www.telwin.com/intl/de
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Japp den sidan har jag kollat utan att hitta nåt matnyttigt om just modell 253. Kanske en udda modell eftersom jag hittat så lite om den. Men antagligen finns konstruktionen i flera modeller så det gäller ju bara att veta hur triggern ska kopplas in.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av hawkan »

Hur ser det ut på kortet i svetsen? Skulle inte bli förvånad om det finns en anslutning som man kan gissa sej till startar svetsen.
Eftersom du kopplat bort den gamla slangen++ så sitter det inget där. Hur många såna finns det?
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Hawkan: Det är kunden som plockat bort slangpaketet och dessvärre slarvat bort så jag har inte en susning om hur det såg ut före det. Den ena polen (minussida?) verkar anslutas genom att änden på slangen får kontakt med en metalldel som är ansluten som en jordpunkt eftersom den är skruvad fast i motorn för trådmatningen (bild 2). Nu gissar jag bara för två kablar är anslutna till den här metalldelen. gissar igen, om den gamla slangen hade en kabel som ska anslutas nånstans kanske det är till det lediga stiftet på magnetventilen.
På magnetventilen för gasflödet (bild 1) finns det tre anslutningar varav två är anslutna med kablar, det tredje stiftet är tomt så möjligen har det varit där triggern varit ansluten om nu slangpaketet var försett med en kabel.
Se bif bilder
tempImagex2hqn4.gif
tempImageNazWyp.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av TomasL »

Det tredje stiftet på ventilen är med största sannolikhet jord, verkar som ventilen normalt sett skall anslutas med ett kontaktdon, där jord-stiftet är bredare än de andra stiften och sitter där jorden normalt skulle finnas.
Kontaktdonet ser ut så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av TomasL »

kilimanjaro skrev: 27 oktober 2023, 22:54:13 Japp den sidan har jag kollat utan att hitta nåt matnyttigt om just modell 253. Kanske en udda modell eftersom jag hittat så lite om den. Men antagligen finns konstruktionen i flera modeller så det gäller ju bara att veta hur triggern ska kopplas in.
Har du frågat dem?
Haralt
Inlägg: 2479
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av Haralt »

Eggsakt,
ett företag visar inte på sin hemsida alla versioner av apparater de någonsin har tillverkat sedan företagsstarten.
Ställs ingen fråga, fås heller inget svar.
Jag skulle kontakta och vänligen fråga efter serviceschema och info om nämnda svets.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2621
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av hawkan »

Rimligen är det bara en styrsignal som går genom micro-switchen i handtaget. Som går till ett styrkort som, när switchen aktiveras, startar en serie av händelser som gas-relä på, matarmotor på, ström på, möjligen med fördröjningar mellan dessa. Sök efter en anslutning för en styrsignal.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Tackar tackar, jag ska kontakta Telwin och ställa relevanta frågor om ett schema. Men jag har ju även en egen svets av samma märke men av annan modell, drar upp den på arbetsbordet och kollar om jag hittar nån ledtråd där.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 268
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: TELWIN MASTERMIG 253

Inlägg av kilimanjaro »

Vid närmare koll visar det sig att den metalllist som syns på bild 2 inte alls är en jordpunkt som jag trodde utan tvärtom isolerad från trådmatarmotorn och borde därför utgöra ena polen från handtagets brytare. Återstår att hitta hur brytaren ska matas.
Har hittat internetbild på ett gammalt slangpaket syns en kabel som jag gissar är matarkabel till brytaren.
Ska spänningssätta imorgon, mäta och klura vidare hur jag även ska göra med den fasta magnetventilen för gasen för den måste lossas från motorchassiet och förses med en slanganslutning för att passa till ombyggnaden till "euroanslutning.

Tack för hjälpen så länge // Karl B.
Skriv svar