Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av Paxmax »

jag kan tänka mig att marknaden för orgel krymper... idag är det mer poppis att bygga moskéer och inte kyrkor.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

Ja typ

Protte
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av Mizzarrogh »

Sklulle vilja ha en egen i finrummet, mest för att det vore coolt. Är osäker om de rev ut en hos motorcykelklubben förut men den hamnade nog på tippen i så fall tror jag.
Eller var det bara fläktdelen, åkte bara förbi då men är nog borta nu.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

Har varit lite mycket att göra ett tag så jag har inte hunnit fylla på med bilder.
Men först en reseskildring från GRÄNNA.

Gränna är ju känt för sina polkagrisar, det var en tant som hette Amalia som blev änka och då slog hon sig på att "baka" polkagrisar och hennes specialitet var att hon böjde till en krok i ena änden. Det gick visst ganska bra för henne för det blev en massa pengar över för henne.

En annan berömd Grännaperson är ingenjör André, för honom gick det sämre.

Gränna består av en enda gata, sedan finns det tvärgående uppförs och utförsbackar. Ska man parkera i en backe (oavsett om det är uppför eller utför) så ska man dra handbromsen som vanligt PLUS två hack extra OCH vrida om ratten så bilen ute rensar hela backen om det skulle gå åt pipan (som den orgelmakare jag är) med bromsen.
Att det lutar bekräftas av att det kom en lastbil och skull UPP PÅ torget och påkörningsskyddet bak skrapade i ordentligt.

Fotbollsplanen ligger i öst-västlig riktning och Gränna BK har manipulerat myntet så de får alltid östra planhalvan.

Jag var där veckan före jul och det var ju runt noll så innan jag körde ut från hotellet så gick jag ut på uppförs/utförs backen (jag skulle ju köra ut mitt i) och kollade om det fanns något fäste. Att det kanat ner några bilar var helt uppenbart, husägaren längst ner hade satt upp ett vägräcke med dubbel U formad stålbalk lika som brukar finnas efter vägarna. Han var nog trött på oväntat besök, Gevaliakaffet tog väl slut. Att gå tvärs den gatan var som att ta sig genom lustiga husets lutande rum, man blev låghalt.

Appropå hotellet, på deras hemsida skröts det över den vackra utsikten över Vättern, det var dimma, vadå utsikt och ingen rabatt fick jag för det.

Polkagrisar ja, hela samhällsekonomin verkar bygga på grisarna utom den del som tandläkarna står för.
Jag tror det finns fler polkagriskokerier än det finns dörrvakter på Stureplan.

Hur som helst så kom jag därifrån trots halka regn och drivis. Tyvärr så ska jag dit i februari igen, får nog byta till fyrhjulsdrivet och skaffa snökedjor till alla fyra, eventuellt skaffa sandningutrustning som loken brukar ha.

Protte
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av Andy »

Det påminner på något sätt om San Fransisco, fast inte polkagrisarna dock. :)
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av cosmox »

På tal om flätade kablar så hittade jag den här super-audiophile-quantumleap-kabeln!
167953_180653028632626_180557188642210_484350_3366286_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

Påminner lite om dotters virkade "rep" som hon kom hem med från fritids.

Protte
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av MiaM »

Apropå kyrkorglar så måste jag som har DDR som specialintresse passa på att fråga om det finns nån erfarenhet av VEB Orgelbau Dresden? Det sägs att de är halvvanliga hos frikyrkor :)

För övrigt tyckte jag det såg ut som en kyrkoorgel redan på den första bilden där man ser en pipa bakom sladdhärvan, på nåt sätt kändes det instrument + elektromekanik och det kan knappast vara så mycket annat än en kyrkorgel :wink:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

På absolut första bilden är det ett rittal apparatskåp, på det sitter det pertinax bitar som håller kopplingsplinten, också av pertinax. Sedan sitter skåpet på en skiva med något ädelt faner och bredvid två klamrade kablar.

På andra bilden finns något silverglänsande och runt men jag tror inte det är någon pipa.

VEB Orgelbau?? Pip eller elorglar, frikyrkor brukar ha mycket elorglar.
(Sedan bara för att krångla till det hela så finns det piporglar elektriska orglar och elorglar, enkelt va)

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

VEB Orgelbau Dresden är egentligen Jehmlich Orgelbau (som förstatligades = VEB).

Jehmlich gjorde hyffsade orglar, bra hantverk men med dåligt material, troligen så fick man ta det som fanns.
Orglarna var billiga och frikyrkorna hade inte bättre ekonomi än att man handlade dessa orglar.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

Det var ju lovat lite nya bilder.
Förr var det vanligt med 12V drivspänning men det finns stora fördelar att nu byta upp sig till 24 V
De här jepparna har bytt från 12 till 24 men har inte bytt magnetventilen.
De har hittat en spole som ser likadan ut och seriekopplat med den som satt där sedan tidigare.
Spik i trävirket är regel.

Det grå lurviga är PAP slang (Papper Aluminium Papper, användes förr i bilars kupévärmesystem.
Sedan kan man titta uppe vänster där sitter det en T-koppling i mässing med klämringar anslutna till PAP slangen...... ja jisses.
Insjon 12-24V-2.jpg
Sedan behövs det ju lite ström till en massa magneter, har ni sett 20 A 5x20 glasrörsäkringar, det finns.
20A.jpg
Efter 20 A säkringen är det sedan draget 2st 0,2 mm2 i parallell per magnet. Det är till sådana här magneter.
Magnet.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av Mindmapper »

Knepigt att inte fler kyrkor brinner upp!
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av prototypen »

Tycker jag med, men barns och dårars skyddshelgon har väl något finger med i spelet.

Protte
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av Repaterion »

Dina bilder gav Breadboard en helt ny vinkling ;)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ehhh flätad kabel, några bilder ur min vardag

Inlägg av hcb »

>Apropå kyrkorglar så måste jag som har DDR som specialintresse

Rätt så OT, men vardan detta intresse? </halvtysk>
Skriv svar