Vatten tät koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om jag inte minns helt fel så är en flödesreglerande ventil inte alls samma sak som en tryckreglarande dito.

Men en vanlig kulventil (som jag föreställer mig vara en flödesreglerande vantil, precis som en vanlig kran hemma) så kommer du att så samma tryck på båda sidor om vantilen oavsett om du har den jättelite öppen eller fullt öppen. Prova med att öppna en kran hemma så att den proppar snabbr eller bara rinner i en smal stråle och sätt fingret för. Du har inte en chans i världen att stå emot dom 4-9 kilos tryck som du har där.

En tryckregerande ventil är en fjäderbelastad sak tror jag, och den tar verkligen ner trycket. (Jag har en sådan på inloppet på kallvannten hemma i huset, vi hade uppåt 11 kilos tryck tidvis och det fick packningfar och övertrycksskydd att må dåligt i långa loppet. Nu sitter det en tryckreducerare som tar ner det till 5 kilo)

Fast frågan är om du verkligen behöver reducera ditt tryck från ponyn, det beror säkert på hur kort tid du kan öppna ventilen, hur stor luftblåsan är och vilket som är maxflöded från ponyn.

Nu har jag aldrig dykt med pony, var hänger man på den nånstans? På hög- eller lågtryckssidan? Eller sitter den helt separat?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

en pony sitter ofta på din vanliga flaska men vissa kan du ha typ i fickan

det är en liten luft flaska ca 30 cm hög (det finns större o mindre) det finns med en fast regulator "fick modellen" eller med regulator slang då sitter den fast på den stora tanken.
Bild
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

matseng>> Visst är det så... vill inte påstå mig har skrivit ngt annat...

Om man behöver reducera ponyns tryck? Svar: JA... kan nämna att man inte dyker med Ponyn utan den är bara till för säkerhet (ska iaf bara vara till för säkerhet iaf vid sportdykning)... (jag ska använda den till både det och då som en mindre luftkälla till min tilltänkta ROV)... angående att inte reducera trycket som är 300bar är inget jag rekommenderar, volymen är på 2 liter och luften är packad till 300bars tryck dvs 300*2 = 600liter luft vilket då ska ta sig igenom en ganska litet håll... skulle kanske kunna gå om man har en tillräckligt kraftig ventil som klarar av att stänga av och på tillräckligt snabbt... det jag kan tänka mig är att vattnet antagligen skulle frysa pga av att, vilket inte är bra... så jag kommer reducera att iaf... vad det blir för regulator etc har jag inte bestämt... ngn liten och smidig och inte allt för dyr... hade varit gott att ha en manometer till den men det återstår att se (just för dykningen hade det varit gött men i princip omöjligt att göra så att PICen eller liknande kan läsa av den så i ROV projektet är det lite synd skulle va om man gjorde så att man kunde vinkla videokameran för att kolla trycket)...

Hmm... :?

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man har en regulator motsvarande en andnings regulator som håller ett lämpligt tryck i barlasttanken (samma som omgivnings vattenet +/- några mbar) då kan man använda en lite spolarpump för att pumpa ut och in vatten. Då blir det lätt att reglera.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Om man har samma tryck i regulatorn som omgivande vatten går inte att få... det är alltid högre än det omgivande vattnet... iaf dem man andas med... annars skulle du behöva suga i dig luften vilket skulle blivit mkt jobbigt... sen skulle risken för att vatten skulle komma in i regen vara stor... men som jag också skrev kan det vara ett alternativ att se till att man kan reglera vattnet lite finnare... (som jag skrev innan) lättare att göra egna mkt små ventiler i "taket" av avvägninsblåsan som släpper ut mkt små mängder luft vilket medför att man får in små mängder vatten också... det skulle kunna funka rätt bra... om man inte lyckas göra ngt variant med kulventilerna så att man kan lyckas få en tillfredställande avvägning med hjälp av luften... oberoende måste man ju ha ngt som man kan släppa ut luften i avvägnins blåsan/tanken med...

Hmm... synd att man inte har så mkt info om hur dem riktiga ROVarna är konstruerade... hade nog varit intressant och se hur dem har löst att... om dem överhuvudtaget har brytt sig om att ha med sig tuber ner... det begränsar ju faktiskt lite... jag tror dem har löst att på ngt annat sätt iaf... hmm... säkert ngt dyrt och otänkbart sätt... (skönt att man är optimist :wink: )

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nu ska vi se här... om jag minsn den gamla skolfysiken rätt så beror en kropps flytkraft på förhållandet mellan en kropps volym och den undanträngda mängden vatten.

Vattnets densitet förändras inte med djupet (förutom en minimal föränding beroende på temperaturskillnaden mellan det relativt sett varma ytvattnet och det kallare vattnet på 30 meters djup)

En ROV som är vatten- och lufttät förändrar inte inte den mängd vatten som trängs undan oavsett om den är vid 1 bars tryck vid ytan eller 10 bar på 100 meter djup.

Om man inte vill kunna stiga/dyka snabbare än vad motorerna klarar av att propellera fram farkosten under vattnet så borde man inte behöva justera avvägningen under drift under ovanstående förutsättningar.

Tänker jag fel? Och i så fall hur?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

matseng: du tänker rätt, men det kan vara trevligt att stiga sjunka utan attt köra motorerna. Grumlar vid botten och drar ström...

rickeboy: Jag vet att det är ett övertryck i masken. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var att jag ville förklara principen. Om du reglerar på luftmängden och har en öppen vattebehållare kommer det nog bli problem med att luften ändrar volym beroende på tryck. om du ändra vatten volym med pump och har ett konstant övertryck på ett par mbar så har du konstant vikt på roven även vid tryck förändringar. Det löser dessutom problemet med läckor. Det läcker bara lite luft. Det är lätt att se och är ingen katastrof. leta reda på en spolar pump av "doseringspump konstruktion" Den varianten med en slang där man "mjölkar" fram vattnet. Dom kan reverseras och är täta när dom står still.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

matseng>> Visst stämmer det men om man vill kunna stiga/dyka/ha bra avvägning så borde hela tub grejen funka perfekt...

danei>>I helmask är det övertryck i masken annars är det i bitmunstycket (ursäkta min besserwisserhet... :wink: ) Och ja jag håller med dig som jag skrev innan det skulle nog funka mkt bra att reglera vattnet på ett eller annat sätt också... detta skulle dock kräva att man har en tät och komprisionstålig avvägningsgrej...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan du förkara sista meningen?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... :lol:
"detta skulle dock kräva att man har en tät och komprisionstålig avvägningsgrej... "
Antar att du menar den?
hmm... ska försöka komma ihåg hur jag tänkte när jag skrev det hade bråttom att hinna duscha äta frukost och springa till bussen på 20 min nämligen hmm... ja just det du skrev ju detta: "Om du reglerar på luftmängden och har en öppen vattebehållare kommer det nog bli problem med att luften ändrar volym beroende på tryck." Och man behöver ju då en helt tätt behållare som du kan reglera vatten och luft mängden i för att luft volymen inte ska ändras... dvs "så har du konstant vikt på roven även vid tryck förändringar"... vet inte om det förklarade att men än då... i vilket fall som helst så tror jag det hade funkat att ha en öppen behållare då jag tänkte ha en PIC som ser över det hela tiden... detta hade dock medfört ett jäkla pytsande med luft och reglerande men om PICen sköter det snyggt kommer det bli mkt trevligt att styra ROVen...

Hmm... förklarade jag ngt överhuvetaget... :doubt:
Jaja... :wink:

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jo det funkar nog bra. Men vad är det för fel på min ide? Jag tycker fortfarade att den är bättre. Sen finns det säkert fler sätt att reglera trycket i bygget.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... har jag förstått fel nu igen... hmm.. illa... va inte din idee att man ska reglera vattnet? Isåfall håller jag med dig om att det är en bra idee... det jag försökte förklara va bara att man nog kommer behöva en tätt behållare för att volymen då inte ska förändras... kanske du vill utveckla lite... dvs sammanfatta din idee så att jag inte har förstått att fel :)

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

min tanke är att man har en tät behållare. i den har man luft och vatten. Man reglerar tyngden genom att pumpa ut och in vatten. Trycket håller man konstant på något sätt.

Ett sätt är att ha ett öppet rör från toppen på behållaren ner under ROVen. om det blir för högt tryck kommer luften ut där. blir det för lågt kommer det in vatten, då kan detektera det och fylla på med luft. Annars sätter man en backventil i röret. och sätter en tryckgivare för att veta när det behövs med luft för attt kompensera för trycket. Vill man inte ha röret ner, kan man fjäderbelasta backventilen som i en andningsregulator.

Blev det klarare?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Den första ideen tycker jag verkar vettig men det måste vara en ganska kraftig pump tror jag... det andra sätter är också ett mycket bra alternativ...

Tåls att fundera på...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vanlig spolarpump kan ge ett ganska bra tryck.
Skriv svar