Vatten tät koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... en balofix? Bild förklaring? Har aldrig hört talas om att... kanske vet vad det är men inte med det namnet...

//Rille
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

En kulventil i miniformat.

Bild
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

AAA... kallas det balofix... hmm... K... jo en sådan funkar kanske... dem är kanske inte lika tröga... hmm... ska testa en i veckan...

//Rille
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

rickeyboy
du borde ha en inne i badrummet nån stans som du kan pilla lite på.


Robert!! det är ju sant.
Senast redigerad av Jonaz 9 november 2003, 21:08:50, redigerad totalt 1 gång.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

det beror på när badrummet renoverades...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Appropå balofixar och andra ventiler.

Det finns magnetventiler för både luft och vatten. I varenda diskmaskin och tvättmaskin finns det en elektrisk styrd magnetventil för att släppa på inkommande vatten.

Tittar man på Elfa så har dom magnetventiler för luft. Dom har upp till 7 bar som arbetstryck max, men tyvärtr kostar dom typ 6-700 kr också.

Gå ner till den lokala disk- och tvättmaskinsförsäljaren och be att få titta på en magnetventil. Just dom magnetventilerna kanske är för 220 volt möjligen, men det finns säker dom för 12 eller 24 volt som passar i modernare burkar med elektronsikt programverk.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

det finns magnet ventiler för 3volts styrning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

balofix är är bara en tillverkare av kulventiler.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Har ingen sådan i badrummet... :humm:
Magnetventil finns det är som sagt priset där men dem är ju bara PÅ/AV... med en kulventil och ett servo har du mer möjlighet att reglera...

//Rille
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Det är igentligen bara på och av det är bara flödet du ändrar trycket är det samma.

vill man ändra trycket, använd en tryck regulator. ca 39-98:- biltema, clasohlson, jula
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Flödet är ju det viktiga... som det handlar om i detta fallet är det ju luft som ska pressa ut vatten då så är det ganska lämpligt att kunna göra så att flödet är mkt litet vilket du kan med ett servo och en kulventil av ngt slag... visst inte det lättaste... lite jobb blir det ju att få det att funka men du kommer iaf kunna få rätt mängd etc... du kan inte fixa ngn avvägning om du använder dig AV/PÅ... hmm... en MKT grov avvägning men inte ngn tillfredställande, inte tillräckligt för mig iaf...

Det är inte trycket jag vill ändra om än att det hade varit bra att kunna göra det med... en tryckregulator för bara 39-98kr?! Hmm... måste jag kolla upp... tack!

//Rille
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

var kan man få tag på billiga balofix? Behöver 4st och 50kr per st är lite för mycket :(

Är magnetventilen liten? Skulle man kunna få tag på 4st såna ganska billigt?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kulventiler är inte gorda för att reglera flöde. Det är väldigt kort avstånd mellan fullt öppet och helt stängt. Det är not bättre med en vanlig gängad ventil om du ska ställa flödet.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Frågan är om inte det skulle gå ganska så bra med en ventil (oavsett typ) som man bara har två lägen. Helt stäng / Helt öppen.

Eftersom ROV'en inte kommer röra sig hur fort som helst vertikalt i vatten så tror jag att man har relativt gott om tid att 'pulsa' ut luft genom ventilen. Släpp ut luft i - säg 0.25 sekunder - mät trycket. Är det för lite så släpp ut lite till. Är det allt för stor diff mellan är- och bör-värdena öka utsläppstiden till 0.5 ellet 0.75 sekunder mellan gångerna. Vill man ha en sjudjäkla fjutt öppna två ventiler samtidigt.

Fast när jag tänker på det. Den vanliga regulatorn som man andas i när man dyker har ju faktiskt en automatisk mekanisk tryckreglerning som ser till att luftfödet blir lagom stort oavsett om man dyker vid ytan eller på 30 meters djup. En sådan kanske man skulle kunna använda även i en ROV på något sätt?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

matseng>> Hmm... jo visst skulle man kunna "pytsa" in luft men det beror lite på vilket tryck man har luften förvarad i också... eller snarare vilket ryck luften har när man låter den gå ut i vattnet... en ide som slog mig va att det är lättare att reglera mängden vatten när man väl har "pytsat" in luft... vattnet kan man reglera lättare...

Samt då den vanliga requlatorn kan man väl kanske säga är automatiskt... ju mindre tryck som påverkar den inneifrån tuben desstu mer släpper den ut i slangen i princip... dvs den ger ut mer luft för att kompensera för det lägre trycket i flaskan allt eftersom luften i flaskan minskar... men det är inte samma sak som vi har snackat om här... hur du än gör så måste du ha ngn slags regulator som tar ner trycket från flaskan till vettigt tryck där du vill få ut att i ngn slags avvägnings-"blåsa"... den flaskan jag har tänkt använda är på 300bar med en volym på 2liter... det är en PonyBottle som dem populärt kallas (mindre än den mängden luft skulle medföra att det svårt att kontrollera ROVen under längre "dyktider" har jag en känsla av)... så en regulator måste helt enkelt ditt sen är det bara frågan hur man ska kontrollera utsläppet till avvägningsdelen... antagligen får det bli ngn slags kulventil...

I mitt ROV projekt är jag bara på det första stadiet där jag samlar in lite info sakta men säkert för hur jag skulle kunna lösa allt... det kommer dröja innan det blir en färdig ROV alltså...

Iden med att "pytsa" låter dock inte så dum... är inte jätte glad över hela PÅ/AV ideen men det skulle kunna gå mkt bra att använda... kräver dock att man testar att...

//Rille
Skriv svar