Vatten tät koppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Vatten tät koppling

Inlägg av Jonaz »

Behöver nått att täta en propeller axel med. det måste hålla för 4-6 bar 30-50 meters vattendjup givet vis gärna mer.

Är det nån som har nån ide?

Jonaz
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

På modellubåtar använder dom en silikonslang som överlappar axeln och håller tätt. Man jag tror bara det funkar upp till 1 eller 2 bar (övertryck).

Vad är det du ska bygga?
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Skaffa ett mässingsrör som precis går att trä över axeln, fyll det med fett och hoppas att det håller tätt. Antagligen så gör det inte de utan dum såte fixa med nå gummibussnignar i ändarna oxå....
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Packbox

Tänk på att vända den rätt.

"Läppen" ska vara utåt så tätar den automatiskt av vattentrycket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vätske fyll bygget så kan du ha samma tryck i och utanför. Då tål den väldigt höga tryck. 8)
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Robert>> Packbox? Hemsida? Mer info?

danei>> Skulle helt klart gå, lite mer jobb dock... samt att allt skulle vara blött vid öppnandet... funderar på om det skulle kunna gå att lösa till motorerna... hmm... hur skulle man kunna lösa det?

//Rille
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om man inte har så kraftig drivning så kan man använda en magnetkoppling. Dvs. Man har en helt tätt "vägg" och en motor som driver en magnet på insidan. På utsidan sitter det också en magnet på axeln. Så när motorn snurrar så snurrar också axeln utanför.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Visst det är ett alternativ men som jag iaf har sett på TV etc så går dem där propellrarna fruktansvärt fort när dem väl börjar snurra... och sen snurrar dem inte så länge... det krävs rätt mkt för att kunna "köra" runt har jag en känsla av... hmm... frågan är bara vad som är en tänkbar lösning...

//Rille
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Såhär ser en pacbox ut:
Bild


De finns att köpa i affärer med industri för nödenheter. Det beror lite på var du bor. I mitt fall finns det hos "industrileverantören". Din "Luna" återförsäljare.

Annars finns det hos din mopedhandlare. eller bil tilbehörsaffär.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

tänkte om man fyller motor rummet med olja och har en typ bilventil eller motsv. och bygger upp ett högt tryck där så borde vattnet hålla sig utan för.

på stora rovs andvänder dom nån form av gastub som jag har fått för mig tryckutjämnar med. eller är jag helt ute o cyklar :?: :?:


bor i sthlm.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Olja är (i stort sett) inte komprimeringsbart - så det räcker att ha hålrummet helt fyllt med olja (inget tryck eller något sånt) för att inte ens vattentrycket på flera kilometers djup ska kunna trycka in något vatten utifrån. Fast det förutsättar att det verkligen är _helt_ oljefyllt utan några luftbubblor.
Användarvisningsbild
Vecna
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 oktober 2003, 02:38:31
Ort: Östersund

Inlägg av Vecna »

Den här tråden måste få veckans särskrivningspris!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

RDX* skrev:Om man inte har så kraftig drivning så kan man använda en magnetkoppling. Dvs. Man har en helt tätt "vägg" och en motor som driver en magnet på insidan. På utsidan sitter det också en magnet på axeln. Så när motorn snurrar så snurrar också axeln utanför.
hmm, vet inte om jag förstod dig rätt, men det är ju så en pump fungerar ungefär. Man sätter en spole på utsidan och en magnet på axeln i ett rör. Då blir det helt avskilt mellan elen och vattnet. Men man bör ju sätta fast axeln på nåt sätt så att den inte kan dras ut eller nåt. Sen vet jag inte hur effektivt det är? Kan ju vara svårt att få det perfekt eftersom det inte finns något lager som håller axeln på plats.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Vecna>> Hehe!

Att med hjälp av en gastub försöka tryckutjämna som Jonaz skrev är nog en mkt bra lösning... det ända som jag personligen inte har lyckats finna är en kulventil eller liknande som man kan styra med ett vanligt servo... kulventiler brukar nämligen vara MKT tröga... även dem mindre...

Jonaz>> Köp en Ponybottle för några hundra... fixa en reg och fixa ngt så att PICen kan tjäna av trycket så borde du vara "good to go"...

//Rille
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

jag har en flaska till mitt paintbollgevär... men det blir ett senare projekt att börja med gastryck..


En balofix kanske skulle kunna gå? i stället för kulventil.
Skriv svar