Transistor fråga!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

EagleSpirit det lilla jag kan om triacen är följande.
Triac används där AC önskas, eftersom den passerar ström åt bägge hål. Den är byggd av två motsatta tyristorer med samma styre.

Fig nedan är en koppling till en dimmer samt en beräkning av spänning.
Dessa har jag hämtat från mitt gamla häfte. :o
Bild
En annan variant än det du hade!!!
Bild
Och sist beräkningen.
Bild
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

men om man inte ska göra sådär utan koppla den till tex en PIC? (genom optokopplare då) Hur ska jag synca triacen med PICen så att man får en dimmerfunktion? Måste jag ha en ingång som kollar nollpunkterna på nätspänningen då?

Sen så fick jag inte ut ett skit av formlerna. Har inte börjat på integraler än :D
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Mycket ideér, skulle det inte vara enklare med ett relä :?: :?:
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

Jaaa, om en PIC är inblandad så skulle jag använda en nertrafo samt en ADC. DVS 230V ner till ca "5 -> 15 V~" utgången från trafon kopplas till en ADC som i sin tyr kopplas till PICen. I PICen kan man sedan skriva en rutin som lyssnar på ADC ingångarnas nollgenomgången. Det finns dock PICar med inbyggd ADC.

Det klart det finns andra ideer men nu kommer jag inte på något annat. Dessutom blir det dyrare med denna lösning.
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

tusse Ett relä? Vet faktiskt inte, går och går, allt går att gygga men hur skulle det blir då? Tänk dig att du har en dimmer som klickar till och från ca 20 -> 50 ggr /sekund :) Skulle du ha en sådan fastkopplad i sovrummet? Dessutom tror jag att ett relä har en lägre livslängd än en triac.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det här var väl frågan:Jag har en liten värmeelement som jag vill styra via en PIC och en transistorswitch. Värmeelementen bestor av 5 Ohm motstånd.


Ett element som klickar 50 ggr per sekund i sovrummet, eller har jag missat något, möjligt att jag halkade in lite.
Ta inte ett relä, det blir svårt att sova.

:?: 12 volt DC :?: Dimmer :?: Är det någon form av termostat du försöker bygga ?

Mjauu
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

:) Nej då tusse det hela började med ett värmeelement och sedan gled diskussionen vidare till triac och sedan vidare i en dimmerkoppling där en triac styr dimmningen. :) Du har rätt i den punkten. Är ledssen :( Sorry jag trodde du menade ett relä iställer för triacen. :oops:

Tillbaks till ursprungliga frågan. Jag har tänkt mig att skicka spänning till värmeelementet med ett intervall {typ ON i 3 s & OFF i 1 s} eller något vid den här stilen. Iochmed värmeelementet kommer att drivas m.h.a. bilbatteri, så vill jag inte använda mig av ett motstånd som tömmer batterietskapaciteten i onödan. Så ett relä är en bra lösning förutom att det låter kontinuerligt "irriterande". Jag fick några bra tips och värdefulla länkar. Jag tackar för det.

Förresten en PIC kan inte driva ett relä jag måste ha en drivkrets imellan, så kostnaden KAN bli dyrare. Det handlar inte om många kroner, men jag anser att en bra lösning bör vara billig och effektiv (om genomförbar). Så fort man använder ett relä så måste man ha en snubberkrets för att eliminera strömspikar i systemet. Jag har provat det förut, resultatet var att så fort reläet slår till/från nollställs PICen och MCLR aktiveras. :(
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Av effekten och döma kan det väl inte vara mer än en värmedyna du försöker att reglera, vore det inte bättre med en termostat.

Visst kan en PIC driva ett relä, inte speciellt dyrt drivsteg heller, en transistor och ett motstånd. Att relä skulle störa kretsen är liten risk om man bara matar relä med en annan spänning än övriga kretsen. Se gärna hur jag löst det på min reglerkoppling http://hem.bredband.net/berte/Termo/temp.htm , det kanske vore något för dig, den känner ju av temperaturen.
Om du läser http://www.geekjoan.com//forum/viewtopi ... c&start=60 så kan du få lite mer tips, där provade jag med en transistor av fet typ som styrde en fläkt, det ska vara ett 10K motstånd till transistorn, inte 100K som jag skrev i inlägget.

Bert
Senast redigerad av tusse 10 november 2003, 13:22:11, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alex. en lättare lösning är att lägga en stor resistor mot nätspänningen. och en zenerdiod för att begränsa spänningen. Så har du en furkants våg som ligger i fas med nätspänningen. Det gör inte signalen efter en trafo. Vill du inte har PICen kopplad till nätet kan man ha en optokopplare mellan.
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

tusse är det den IRFZ14 transistor som du använde ? Den hittade jag på Efla. Direkt länk klicka här. På schemat har du en 2N2222 transistor kopplad med en 10 Ohm motstånd. Nu rörde jag det hela igen. Vilken transistor menade du då?

danei Jag kan inte få till det att funka i mitt huvudet, hur kan man få en fyrkantspuls från en DC källa, med hjälp av en zenerdiod och transistor? :humm:

Rita gärna en krets.

Kod: Markera allt

                        _____
 +         -------------|     |----------+-----
                        -----           |  
                                       ----
  12V DC                              / /\
                                       /__\
                                        |
 -         ------------------------------+-----
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

resistor inte transistor
[code]
stor resistor
____
-------------| |----------+-----
----- |
---- ____ ___
230V AC / /\ 5V fyrkant ___| |___|
/__\
|
-----------------------------+-----
[/code]
resistorn ska vara stor efter som det blir en det effekt i den annars. Kopplar man till en högimedans ingång kan den vara mycket stor typ Mohm
Nackdelen är att man har gemensam "jord" det är att rekomendera att göra en galvanisk avskiljning om man inte isolerar hela picen.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Ja, nästan rätt, ett K för lite, det ska vara 10 Kilo ohm och 2N2222 när det är ett relä inkopplat.
När jag bytte till effekttransistorn tog jag bort relä och 2N2222 och kopplade effekttransistor i stället för 2N2222, det finns ej med på schemat.

Bert
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

tusse Jag ska beställa IRFZ14 från elfa. får se om det kan lösa problemet. Som sagt jag vill inte använda ett relä.

danei schemat var lite förvrängt :(. Jag tror du menar så (Kanske)

Kod: Markera allt

              _____ 
-------------|     |----------+----- 
              -----           | 
                            ______                ___ 
230V AC                    / / \   5V fyrkant ___|   |___| 
                            /___\ 
                              | 
------------------------------+-----
Vilka värden på komponenterna då?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Resistorn ska vara stor. typ Mohm men det beror lite på vad som ligger efter. Zenerdioden på ca. 5V
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Danei:

Med anledning av att man inte kan se vart man har fasen i kontakten med 220V nätet funderade jag om det inte vore bättre att sätta ett motstånd på både fas och nolla, då skulle det inte vara så stor risk att få in fasen (220 V) i apparaten.
Skriv svar