testa ir-modul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
killer00
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 september 2003, 13:19:32

testa ir-modul

Inlägg av killer00 »

har en ir-modul, 75-303-89 från elfa som jag inte riktigt vet om den funkar, kan nån göra ett litet enkelt schema där denna t.ex. styr en lysdiod när man riktar en fjärrkontroll mot ir-mottagaren?
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Nåt sånt här kanske:

Kod: Markera allt

IRMOT      +5V
___        ^
   |       |
 Vcc| ------o-[  ]--|>|--
   |                    |
   |                    |
   |                  |/
OUT| --------[  ]-----|
   |                  |\
   |                    v
   |                    |
GND| -------------------o
___|                    |
                       _|_
                       GND
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Kanske detta funkar?

Bild

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Rickeboy: Pinnarna är fel på ditt schema. Pin 1 är output på 75-303-89.

Killer00:
Man kan koppla en lysdiod via ett motstånd direkt till outputten på ir-modulen. Jag har precis provat med en 8752'a istället för din 8601'a och det fungerar, outputsteget är samma på båda så det bör fungerar för dig oxo.

Kod: Markera allt

-----+
     ! 330 Ohm  LED
   1 +--/\/\/---|>|---> +5v
     !
   2 +----------------> GND
     !
   3 +----------------> +5v
     !
-----+
Användarvisningsbild
mrmike
Inlägg: 301
Blev medlem: 29 oktober 2003, 20:40:12

Inlägg av mrmike »

Jag har för mig att jag läst nånstans att man inte bör sätta grejer mellan emitter och jord, någon som vet något om detta och kan förklara varför? Jag kan tänka mig att transistorn kopplar långsammare då? Inte för att det spelar nån roll i det här fallet.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

K... konstaterade att jag inte lyckades hitta en likadan IR-mottagare i mina libs så... kanske ngn av er vet vilken man ska använda?

//Rille
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

mrmike skrev:Jag har för mig att jag läst nånstans att man inte bör sätta grejer mellan emitter och jord, någon som vet något om detta och kan förklara varför? Jag kan tänka mig att transistorn kopplar långsammare då? Inte för att det spelar nån roll i det här fallet.
Om jag inte minns helt fel så kallas kopplingen när man lägger kollektorn direkt till plus och emittern via last till jord för emitterföljare och fungerar som en strömförstärkare och spänningsföljare.

Den vanliga lasten-på-kollektorn är snarare en spänningsförstärkare i jämförelse.

Det finns även en variant där man sätter basen til jord, tar in signalen på emittern och ut på kollektorn.

Förstärkningsfaktorer, maxfrekvens och in/ut-impedanser är olika på dom olika kopplingsvarianterna.

Huga, det var länge sedan jag höll på med transistorteori och räknade på olika typer av transistorsteg. Tur att det är digitalt som gäller i dag :-)
Skriv svar