Vem får göra vad vid byggnation av elskåp/styrsystem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spufuz

Vem får göra vad vid byggnation av elskåp/styrsystem?

Inlägg av spufuz »

God kväll!
Ja som rubriken lyder så undrar jag vad det finns för bestämmelser kring byggnation av styrsystemet vid maskinkonstruktion?
Maskinen är tänkt att säljas till kund i sverige.
I den här tråden bortses faktumet att maskinen skall CE-märkas och allt vad det innebär då jag vill fokusera på vad man får göra när det gäller byggandet av elskåp, plc-styrning, givare etc.

Om jag är luddig i vad jag är ute efter skall jag försöka förklara vidare!

Vad jag har förstått får en "lekman" (dvs jag som inte har behörighet eller el-utbildning), om än med god kännedom endast hantera utrustningar för spänningar upp till 50 volt.
Stämmer detta? Har för mig jag minns detta från elsäkerhetskursen jag gick förr några år sen! ;-)

Till de egentliga frågorna:
- Får jag bygga elskåp i den omfattning att jag installerar och kopplar all 24v utrustning som signaler för PLC, givare, nödstoppskrets etc?
- Om så är fallet, måste jag sen ta in en "behörig" person som installerar och kopplar all utrustning som omfattar 230-400VAC som motorskydd, kontaktorer, säkringar etc?

mvh
David
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vem får göra vad vid byggnation av elskåp/styrsystem?

Inlägg av TomasL »

Du kan lugnt bygga dina elskåp, bara du inte installerar dem.
Dock måste ju skåpen uppfylla gällande normer och testas på sedvanligt sätt.
Krav på behörig montör gäller enbart vid installation.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Om elskåpet sitter på din maskin är det inte en installation utan en del av maskinen och du får dra kablarna mellan elskåpet och motorer med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso sant, det är bara om skåpet skruvas fast på en byggnadsdel som det räknas som installation, dock, om det sitter på en maskin så får du inte ansluta det till nätet, eftersom det räknas som installation
Muppis

Inlägg av Muppis »

Det kvittar väl var skåpet monteras, det är väl vad skåpet är till för och om det placeras inom omedelbar närhet till maskinen som bestämmer om det ingår i maskin-installationen eller ej?

Skruvar du fast din dator i golvet måste du ju inte ha elbehörighet för att byta något i den, tex nätaggregatet.

En industrirobot är ett bra exempel på en maskin-installation där det kan vara lämpligt att skåpet sitter på en vägg.

Ett annat bra exempel är fläktanläggningen till lokalen. Fläktanläggningen tillsammans med skåp är en maskin trots att den troligen fast förankrad i byggnaden.

Däremot kan styrskåpet till en belysningsinstallation vara lite av en gråzon. Belysningen som sådan är knappast en maskin då den tillhör lokalen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det har du naturligtvis rätt i Muppis, just det är väl en gråzon.
Gissar att, som du säger, om skåpet står i omedelbar närhet till maskinen så tillhör det maskinen.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Funderar lite på CE trotts allt. För att du ska uppfylla CE direktivet krävs det att du gort en riskbedömning osv. Tror bara en behörig person kan göra detta.
Annars inget CE.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska maskinen säljas så måste den CE-märkas.

Men som sagt var, frågan handlar väl mer om gränsdragningen mellan installation och "apparat". Jag tror att det bästa är att fråga elsäkerhetsverket. Även om det är en "maskin" så faller ju de elektriska delarna antagligen under elsäkerhetsverkets bemyndigande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, en maskin är en maskin, och det krävs inga behörigheter att bygga ett apparatskåp eller en maskin.
Riksanalys för att få sätta på CE-märket kan vem som helst göra, finns inga krav på kompetens.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men det brukar ju sägas att man formellt sett inte får klamra en skarvsladd längs väggen eftersom den då blir en del av den fasta installationen? (Fast förläggning blir det väl om man ska märka ord?)

Det borde ju gälla samma sak om man klamrar kablage från ett styrskåp fram till en robot?
Muppis

Inlägg av Muppis »

Allt emellan maskinens styrskåp och själva maskinen tillhör maskinen om de befinner sig i omedelbar närhet.

Jag tycker inte att det är några problem att klamra en skarvsladd på väggen sålänge syftet är temporärt, ligger den på golvet blir den en fara då man kan snubbla på den och det blir svårt att hålla rent runt den.

Matar skarvsladden något som är enkelt att förflytta så är syftet med skarvsladden temporärt. tex, bygger man om/nytt och matar en flyttbar byggcentral så är syftet temporärt.

Bygger man upp ett helt hus på skarvsladdar, tex om den normala belysningen matas med skarvsladd så är inte syftet temporärt.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Gällande CE-märkning så är det som TomasL säger. Det enda märket innebär är att tillverkaren garanterar att apparaten följer gällande regelverk och föreskrifter. Någon speciell prövning eller inspektion krävs inte.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Funderar bara på hur man kan garantera något utan att någon med behörighet har gort en egenkontroll? :humm:
Även om det rör sig om 24V så handlar det om en anläggning som ska vara fast ansluten till elnätet.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Prod ... Produkter/
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Någon speciell prövning eller inspektion krävs inte.
I viss typer av anläggningar/maskiner krävs 3dje-parts kontroll, men det är mycket ovanligt.
Funderar bara på hur man kan garantera något utan att någon med behörighet har gjort en egenkontroll?
Det är väl inga konstigheter, man kontrollerar så att maskinen ifråga överinstämmer med gällande direktiv och i förekommande fall harmoniserade standarder.
Det har inget med behörighet att göra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Oftast behöver inte den där tredjepartskontrollen vara av produkten, det kan räcka att tillverkaren har ett kvalitetssystem som är certifierat mot rätt krav. Så är det t.ex. för de flesta tillverkare av medicintekniska produkter.

Jag tror skyddsutrustning såsom hjälmar och sånt har nåt liknande krav (men där undrar jag om det inte är tredjepartsprovning som krävs). Tryckkärl skulle jag kunna tänka mig omfattas av särskilda krav också.

Men för maskindirektivet och LVD klarar man sig för det mesta på egen hand, även om det kan ta ett tag att sätta sig in i allt. Göra en riskanalys på egen hand kan ju vara svårt eftersom man helst ska ha input från många olika synvinklar: konstruktör, användare, servicetekniker etc.
Skriv svar