Arduino Power shield

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Arduino Power shield

Inlägg av rolex42 »

Jag håller på med min Arduino shield som ska styra några 12V 3W LED (downlight spottar).
Har frågat lite om den tidigare å fått många bra svar, bla Storlek på pull-down.

Nu hittade jag denna Schmelle2 Power Shield , jumping-ball
som jag inte riktigt förstår. Delvis för att jag inte förstår så mkt tyska men även om jag gjorde det tror jag inte texten är fullt klargörande. Det sitter en diod över varje FET på samma sätt man gör med reläer. Det har jag inte med i min ritning. Jag antar att man ska ha det och att även 1N5819 fungerar bra.
MEN varför är kondensatorn C1 så viktig? Hmmm vänta nu, det är nog inkommande 12V man vill stabilisera eller ...
När jag tänker efter hade jag lite problem med att 12V dippade i samband med att LED tändes.
powershield.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4875
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Arduino Power shield

Inlägg av ToPNoTCH »

Dioderna är väl primärt till för att skydda mot back EMF om man kör motorer, och lär väl inte göra till eller från för LED.

Kondingen har du ju listat ut vad den gör för nytta helt riktigt.

Spontant känns det lite onödigt dyrt att offra en arduino + powershield till en sådan fast lösning.
Jag hade nog köpt en ATMEGA328 eller 168 löst, för schemat är ju busenkelt.

Men man skall ju vilja göra kretskort osv oxo och du kanske inte har lust med sådant.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Arduino Power shield

Inlägg av rolex42 »

Jag har inte kommit så långt att jag kan klara mig utan Arduino så det får kosta lite extra när jag prototypar.
Skriv svar