Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av CPMS »

Varningsljus+broms? Inte ofta man använder den kombinationen när man kör.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6111
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Biker »

Du kan ju göra nån polvändningshistoria med dioder också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av grym »

fjärrkontroll


ebay Item number: 230413314489
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av johano »

En sladd (på släpet) med en fotocell i en sugpropp som man trycker fast på bilens backljus som sen kan
detektera att backen är i...

Edit:
Tycker nog att funktionen där man manuellt ska slå på/av ljuset är lite farligt, det är nog inte helt
ovanligt att man glömmer bort att slå av det och drar iväg med vitt ljus bakåt - inge bra...

/johan
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av jah »

Broms+varningsblinkers har ju fler varit inne på, och det är väl en hyfsad lösning.

Nåt sånt här kanske kunde funka:
Bromsljus släp.jpg
C1 får väljas så att RE3 håller när RE2 växlar. Gissar några hundra uF.
R1 begränsar C1:s laddning/urladdningsström och kan vara ganska lågohmigt.

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Sparkz »

En brytare som aktiveras när påskjutsbromsen är helt ihop? Det är den inte (om bromsarna är rätt justerade) när man kör framåt och bromsar. Lite osäkert ändå, inget ljus om man backar i nerförsbacke t ex...
Onkelborg
Inlägg: 190
Blev medlem: 10 mars 2007, 02:32:32
Ort: Gottne
Kontakt:

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Onkelborg »

Nu spånar jag lite:

Idé #1 - Kräver inte utrustning i bilen:

Känn av hur hjulen rör sig?

Om något av hjulen rör sig bakåt: Bakåt

Om båda hjulen rör sig framåt: Framåt

Efter uppstart: Utgå ifrån att det är framåt

Strömförsörj logiken ifrån t.ex. tåten för bakljus.

Om +12V vid uppstart: Utgå ifrån att det inte finns backljus i uttaget. Om +12V kommer senare: utgå ifrån att det är backljus (valbart via t.ex. en brytare, annars problem vid dimljus om sådan funktion.)

Strömförsörj själva lamporna för backljus ifrån +12V-tåten, oavsett om den är för backljus eller för kontinuerlig 12V. Om ström saknas när backljus ska tändas, ta ström ifrån t.ex. bakljus-tåten och hoppas att säkringen håller/inte blir för stort spänningsfall.

Känns som ett jobb för en mcu?

Idé #2 - Kräver utrustning i bilen

Konstruera en liten grunka som träs över växelspaken, tänk joystick (två steglösa mätvärden, X & Y.) Matas via cigarettändarplugg. Sänder trådlöst till mottagare i släpet. Grunkan ska ha två knappar, "Reset" samt "Set". Grunkan bör vara ganska platt, någon, eller några få, centimeter tjock.

Tänkt förfarande: Placera grunkan över växelspaken, se till att den sitter ganska stabilt. Stoppa in cigarettändarpluggen. Koppla kärran som vanligt. Lägg i neutralen. Håll inne "Reset" på grunkan i några sekunder. Lägg i backen. Håll inne "Set" i några sekunder. Kör.

Formen på den där grunkan skulle kunna vara något i stil med t.ex. en tångamperemeter?
Johnny Borg
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 december 2013, 09:23:16

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Johnny Borg »

Trådlyft :)

Någon som fick detta o fungera ?

Håller själv på o försöker få en liknande sak att fungera.

Jag vill slå på med varningsblinkers och broms och slå av med höger blinkers.

Men jag förstår inte hur jag ska göra för att få de o fungera längre än så som shemat visar.

Vid frågetecknet tar min kunskap inom hållkretsar slut :)

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av mrfrenzy »

Sånthär är ju roligt att klura på en söndagkväll.

Här kommer ett förslag med fyra reläer och två dioder. Kanske någon kan komma på en lösning med färre reläer?
BACKLJUS.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Johnny Borg
Inlägg: 10
Blev medlem: 4 december 2013, 09:23:16

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av Johnny Borg »

Ja de där ska väl gå o få till utan nåra större problem.

Funkar vilken diod som helst eller måste den klara mycket ström?

Backljusen drar max 40w om de har nån betydelse.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av mrfrenzy »

Vilken diod som helst fungerar, den ska ju bara klara strömmen till en reläspole.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt

Inlägg av prototypen »

Vilken diod som helst brukar betyda 1N4148 eller 1N400X (X=2 till 7), i det här fallet funkar 1N400X bäst.

Protte
Skriv svar