Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Varningsljus+broms? Inte ofta man använder den kombinationen när man kör.
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Du kan ju göra nån polvändningshistoria med dioder också.
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
fjärrkontroll
ebay Item number: 230413314489
ebay Item number: 230413314489
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
En sladd (på släpet) med en fotocell i en sugpropp som man trycker fast på bilens backljus som sen kan
detektera att backen är i...
Edit:
Tycker nog att funktionen där man manuellt ska slå på/av ljuset är lite farligt, det är nog inte helt
ovanligt att man glömmer bort att slå av det och drar iväg med vitt ljus bakåt - inge bra...
/johan
detektera att backen är i...
Edit:
Tycker nog att funktionen där man manuellt ska slå på/av ljuset är lite farligt, det är nog inte helt
ovanligt att man glömmer bort att slå av det och drar iväg med vitt ljus bakåt - inge bra...
/johan
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Broms+varningsblinkers har ju fler varit inne på, och det är väl en hyfsad lösning.
Nåt sånt här kanske kunde funka:
C1 får väljas så att RE3 håller när RE2 växlar. Gissar några hundra uF.
R1 begränsar C1:s laddning/urladdningsström och kan vara ganska lågohmigt.
/J
Nåt sånt här kanske kunde funka:
C1 får väljas så att RE3 håller när RE2 växlar. Gissar några hundra uF.
R1 begränsar C1:s laddning/urladdningsström och kan vara ganska lågohmigt.
/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
En brytare som aktiveras när påskjutsbromsen är helt ihop? Det är den inte (om bromsarna är rätt justerade) när man kör framåt och bromsar. Lite osäkert ändå, inget ljus om man backar i nerförsbacke t ex...
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Nu spånar jag lite:
Idé #1 - Kräver inte utrustning i bilen:
Känn av hur hjulen rör sig?
Om något av hjulen rör sig bakåt: Bakåt
Om båda hjulen rör sig framåt: Framåt
Efter uppstart: Utgå ifrån att det är framåt
Strömförsörj logiken ifrån t.ex. tåten för bakljus.
Om +12V vid uppstart: Utgå ifrån att det inte finns backljus i uttaget. Om +12V kommer senare: utgå ifrån att det är backljus (valbart via t.ex. en brytare, annars problem vid dimljus om sådan funktion.)
Strömförsörj själva lamporna för backljus ifrån +12V-tåten, oavsett om den är för backljus eller för kontinuerlig 12V. Om ström saknas när backljus ska tändas, ta ström ifrån t.ex. bakljus-tåten och hoppas att säkringen håller/inte blir för stort spänningsfall.
Känns som ett jobb för en mcu?
Idé #2 - Kräver utrustning i bilen
Konstruera en liten grunka som träs över växelspaken, tänk joystick (två steglösa mätvärden, X & Y.) Matas via cigarettändarplugg. Sänder trådlöst till mottagare i släpet. Grunkan ska ha två knappar, "Reset" samt "Set". Grunkan bör vara ganska platt, någon, eller några få, centimeter tjock.
Tänkt förfarande: Placera grunkan över växelspaken, se till att den sitter ganska stabilt. Stoppa in cigarettändarpluggen. Koppla kärran som vanligt. Lägg i neutralen. Håll inne "Reset" på grunkan i några sekunder. Lägg i backen. Håll inne "Set" i några sekunder. Kör.
Formen på den där grunkan skulle kunna vara något i stil med t.ex. en tångamperemeter?
Idé #1 - Kräver inte utrustning i bilen:
Känn av hur hjulen rör sig?
Om något av hjulen rör sig bakåt: Bakåt
Om båda hjulen rör sig framåt: Framåt
Efter uppstart: Utgå ifrån att det är framåt
Strömförsörj logiken ifrån t.ex. tåten för bakljus.
Om +12V vid uppstart: Utgå ifrån att det inte finns backljus i uttaget. Om +12V kommer senare: utgå ifrån att det är backljus (valbart via t.ex. en brytare, annars problem vid dimljus om sådan funktion.)
Strömförsörj själva lamporna för backljus ifrån +12V-tåten, oavsett om den är för backljus eller för kontinuerlig 12V. Om ström saknas när backljus ska tändas, ta ström ifrån t.ex. bakljus-tåten och hoppas att säkringen håller/inte blir för stort spänningsfall.
Känns som ett jobb för en mcu?
Idé #2 - Kräver utrustning i bilen
Konstruera en liten grunka som träs över växelspaken, tänk joystick (två steglösa mätvärden, X & Y.) Matas via cigarettändarplugg. Sänder trådlöst till mottagare i släpet. Grunkan ska ha två knappar, "Reset" samt "Set". Grunkan bör vara ganska platt, någon, eller några få, centimeter tjock.
Tänkt förfarande: Placera grunkan över växelspaken, se till att den sitter ganska stabilt. Stoppa in cigarettändarpluggen. Koppla kärran som vanligt. Lägg i neutralen. Håll inne "Reset" på grunkan i några sekunder. Lägg i backen. Håll inne "Set" i några sekunder. Kör.
Formen på den där grunkan skulle kunna vara något i stil med t.ex. en tångamperemeter?
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 4 december 2013, 09:23:16
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Trådlyft
Någon som fick detta o fungera ?
Håller själv på o försöker få en liknande sak att fungera.
Jag vill slå på med varningsblinkers och broms och slå av med höger blinkers.
Men jag förstår inte hur jag ska göra för att få de o fungera längre än så som shemat visar.
Vid frågetecknet tar min kunskap inom hållkretsar slut
Någon som fick detta o fungera ?
Håller själv på o försöker få en liknande sak att fungera.
Jag vill slå på med varningsblinkers och broms och slå av med höger blinkers.
Men jag förstår inte hur jag ska göra för att få de o fungera längre än så som shemat visar.
Vid frågetecknet tar min kunskap inom hållkretsar slut
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Sånthär är ju roligt att klura på en söndagkväll.
Här kommer ett förslag med fyra reläer och två dioder. Kanske någon kan komma på en lösning med färre reläer?
Här kommer ett förslag med fyra reläer och två dioder. Kanske någon kan komma på en lösning med färre reläer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 4 december 2013, 09:23:16
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Ja de där ska väl gå o få till utan nåra större problem.
Funkar vilken diod som helst eller måste den klara mycket ström?
Backljusen drar max 40w om de har nån betydelse.
Funkar vilken diod som helst eller måste den klara mycket ström?
Backljusen drar max 40w om de har nån betydelse.
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Vilken diod som helst fungerar, den ska ju bara klara strömmen till en reläspole.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Backljus på släpvagn - lösning för 7-polig kontakt
Vilken diod som helst brukar betyda 1N4148 eller 1N400X (X=2 till 7), i det här fallet funkar 1N400X bäst.
Protte
Protte