Modifiera digital veckotimer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Modifiera digital veckotimer

Inlägg av Tesla »

Hej,
Håller på att modifiera en digital veckotimer (en sån man sätter i vägguttaget) så man kan ställa in gångtiden i sekunder i stället för minuter. Min ide är att låta "vägguttagtimern" trigga igång en timerkrets av typ ne555. Ne555-kretsen går ju att justera så gångtiden blir i tex fem sekunder. Men hur skall jag undvika att 555:an triggas igång på nytt när dessa fem sekunder har gått? Ne555 skall alltså vara okänslig för ny triggpuls under den minut som väggtimern är aktiv.

Någon som har en smart lösning så är jag evigt tacksam.
(Skall använda den till att styra en likströmsmotor som står utomhus. Vägguttagtimer (som normalt matas med 230V) har jag modifierat något. Jag kopplar 24 volt direkt till likriktarbryggan inne i timer. Kan därmed låta en blyackumulator utgöra strömförsörjning.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Om du är rädd för störningar så kan det hjälpa att inte låta ingången hänga "flytande", har jag lärt mig. Då kan den plocka upp störningar. Så när du inte vill att den ska trigga bör ingången vara jordad. Så om du ska ha en strömbrytare bör den vara växlande, lämpligtvis.
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Inlägg av Tesla »

Nja, jag är ute efter nått sätt att förkorta en en minuter lång puls till en kort. Kan man tänka sig att bygga en pulsgivare, dvs när pulsgivaren får en logisk etta så ger den ut en kort puls i storleksordnigen 100 ms?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Om det inte är huvvans tidskritiskt så kanske ett vanligt RC-nät skulle fungera. Typ en konding i serie med signalen och ett motstånd ner mot jord efter kondingen....
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Inlägg av Tesla »

Antar att du menar att rc-nätet skall kopplas till timerkretsen (ne555) och trigga igång denna. Men när gångtiden på 555:an har gått slut kommer den ju att startas igen av spänningen från rc-nätet,om jag inte tänker galet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä. han menar troligtvis att man kopplar det direkt till signalen.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nu var det 15 år sedan jag använde en 555'a sist, men pinne 2 är väl triggeringången och den ska jordas för att aktivera oneshot'en?

Jag tänkte mig nåt i stil med:
Bild
Den inringade delen är det RC-nät som jag nämde tidigare. Har dock flyttat motståndet till plus istf minus efter triggingången triggar på jord och inte plus.

Tyvärr kan jag inte prova att det fungerar för jag hittar ingen 555'a hemma.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Sorry, missuppfattade frågan. :wall:
Tesla
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 oktober 2003, 14:16:03

Inlägg av Tesla »

matseng skrev:Nu var det 15 år sedan jag använde en 555'a sist, men pinne 2 är väl triggeringången och den ska jordas för att aktivera oneshot'en?

Jag tänkte mig nåt i stil med:
Bild
Den inringade delen är det RC-nät som jag nämde tidigare. Har dock flyttat motståndet till plus istf minus efter triggingången triggar på jord och inte plus.

Tyvärr kan jag inte prova att det fungerar för jag hittar ingen 555'a hemma.
Tackar tackar, det var en mycket bättre lösning än min (skall prova den istället). Jag använde två timerkretsar. Båda två fick samma triggsignal (som ligger hög i en minut). Den ena timern bryter triggsignalen under 1.5 minuter medans den andra är hög under önskad önskad tid.

Jag såg en annan lösning i en gammal digitalelektronikbok. Där hade man en nand-gring och fördröjde insignalen på ena ingången med ett antal inverterare (också två kretsar). På så sätt kan en momentan puls fås.
Skriv svar