Måste bara fråga, vilket skepp är det?
Var det du som lade bud på JC?
I en så stor båt kan du dock köra en kombo och till stor del använda staqndardgrejer då påfrestningarna faktiskt blir mindre än i en liten båt med mycket öppna ytor och vibrationer.
En stor båt av detta slag är i det avseendet mer lik tex en sjöbod när det gäller utförandet.
Kabel som Flex C och liknande är dyr som knark, men troligen går det att få ned en heldel om du köper storpack från en vettig återförsäljare, dock har jag inte hitta någon själv heller so far, men skall se om jag hittar de gamla trådarna jag skapade om detta då jag räknade på el för en gammal trålare. (dock körde det ihop sig med annat då så det blev ingen affär just då, men får se, har inte bestämt ännu...).
Dock tror jag bara du behöver sådant till känslig instrumentering och kablar som sitter väldigt utsatta.
Sammanfattingsvis går det åt fruktansvärt mycket kabel att utrusta ett fartyg om allt är utrivet av någon glad klåpare som börjat med att länsa hela skeppet på det han ansett vara "gammalt skit" och sedan hände inget mer... Känner mycket väl till fenomenet, räkna med att det finns en klar orsak till varför inget mer hände, enbart instrumenteringen kan kosta närmare 50kk eller mer att återställa om man vill ha vettiga prylar och gör merparten av jobbet själv... På en så stor båt duger inte mycket av det vanliga smäcket för några tusen. Men å andra sidan bör du satsa på grejer som håller god teknisk kvalitet och undvika elektroniskt tjafs som bara har en massa glättiga extrafunktioner.
Elcentraler och annat kan du med fördel ofta ha samma grejer som tex utomhusklassade verkstads centraler/boxar, vanliga elskåp och liknande då ytan ju inte är kritisk här som regel.
Du kan absolut använda Zinkboxar, gjutgodslådor (tom gjutjärn) och liknande, detta är mycket vanligt och väl beprövat på sådanhär båtar.
Kan upplysa om att huvudkabelstammen mycket väl kan bli en halvmeter bred och 40 cm tjock ned till maskin, då är ändå inte internstammarna inräknade bara så du vet...
Men, alltså, vad du nog måste göra är en skiss där du sätter dig ned och antecknar förbrukare, knutpunkter och annat, kanske tar några bilder och skriver ned vad du kommer på på rakhand så skall vi nog med förenade krafter komma fram till vad du behöver och vad du kan undvara, ta längre fram osv.
Låt dig inte avskräckas av detta, trots allt baktalande kan en sådanhär båt skänka mycket glädje om man bara är införstådd med vad det innebär att sköta den.
Men, räkna med att det kommer att bli en del av din vardag och inte en vanlig fritids syssla.
Personligen skulle jag inte tveka.
_