Kontakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Kontakt

Inlägg av Johan »

Någon som vet var man skulle kunna hitta information om hur kontakten på en systemkamera fungerar? Jag blev lite intresserad nu när jag såg att någon annan tänkte bygga en fjärr till sin kamera. Fast jag tänkte köra den enkla modellen med en sladd men man måste ju ändå veta vad de olika pinnarna gör. Har en minolta dynax 5 om det hjälper någon..
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

http://www.35mm.freeserve.co.uk/mug/af-tips.html Sektion 6.5 där beskriver lite om minoltas kontakt.

Mera ingående info här: http://groups.google.se/groups?q=minolt ... net&rnum=1
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Tackar! Jag sökte massa själv men jag hittade inget men du verkar vara bättre på sånt än mig. Tack
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Du vet händelsevis inte var man kan få tag på en honkontakt som man kan använda? Eller vad den heter så man kan leta lite.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Den typen av kontakter som sitter till högtalare, resetswitch och lysdioderna i en dator har jag fått att passa i min kamera. Fast jag måste erkänna att dom inte sitter till 100% perfekt och kan lossna om man sliter för mycket i kabeln.

Jag hittar inte själva plasthöljet på ELfa längre, jag vet att dom har haft sådana tidigare, men man kan ju alltid slakta en gammal dator och använda kontakterna därifrån. Men det måste ju gå och få tag på nånstans tycker jag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

har du en stiftlist på kameran? eller hur menar du?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jepp, en tre-pinnars stiftlistliknande sak försänkt en bit in kameran under en lucka.
Senast redigerad av matseng 29 oktober 2003, 21:37:37, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

ok Ja då låter det ju som en bra ide att leta delar i en gammal PC
Johan
Inlägg: 151
Blev medlem: 28 maj 2003, 19:22:03
Ort: Kåhög, Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Tack för tipsen.. Jag kom faktiskt på iden att rota igenom mina gammla datorer förut och hittade en fyra pinns kontakt som gick att modifiera så nu har jag en fjärrkontroll till min kamera :) Blev ganska fin faktiskt. Tog en gammal apsfilmburk, en liten strömbrytare och resetknappen från en gammal dator så det blev riktigt sött. Tack för all hjälp!
Skriv svar