Felsökning av nätdel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nlinus

Felsökning av nätdel

Inlägg av nlinus »

Har felsökt lite på ett Heidenhain digitalsystem, och det verkar som att nätdelen är paj.
Den ska lämna tre utspänningar, men den ena verkar inte fungera.

Felet kom efter ett strömavbrott, och det är inte helt ovanligt att nätdelar pajar här då. Ofta någon halvledare som strukit med. Har kontrollmätt några komponenter, och kom till slut till den på bilden.

Har sökt lite på beteckningen, men hittar inget. Det verkar som om det är kortis mellan alla ben (i alla riktningar). Då jag mätt med komponenten på kortet så skulle det förstås vara någon annanstans felet ligger, men när alla ben verkar kortslutna så är det nära tillhands att tro att denna kan ha falerat.

Vad tror ni? Någon som har något förslag på vad jag kan prova att ersätta den med. Kan väl tillägga att jag tänkte prova någon snabb lösning, men om det inte funkar så köper jag nytt, alternativt skickar på reparation. Har inte tid att hålla på och jäklas någon längre tid med denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Re: Felsökning av nätdel

Inlägg av Argtomte »

Det är ju två dioder målade på kapseln, del av en likriktarbrygga kanske?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om du har otroligt bråttom att få igång maskinen så kan du kvista in hos närmaste firma som säljer nätdelar till datorer. Det sitter sådana dubbelidoder i dem. Jag har en som ligger på skrivbordet med beteckningen D209L som klarar 25A eller något i den stilen.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Löd loss dubbeldioden när du mäter. Så kan du bedöma om den är kass eller hel...
/Ingvar
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Var lite osäker på vad det var för typ av komponent, då jag aldrig hanterat en sådan.
Det är alltså så enkelt som två dioder i en kapsling. Isf beställer jag en ny och provar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har några bortlödda BYV32 liggande om det kan vara intressant.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om du mäter då den sitter inlödad så mäter du kanske över en lindning och då ser det ut som kortis.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Symbolen avslöjar ju direkt att det är två motkopplade dioder. Finns det en till är det säkert som skrivet ovan en del av en likriktarbrygga.
Andelninen till att den sitter i en TO-220-kapsling är ju uppenbarligen för att den behöver kylas.
Men löd loss och mät på den så ser du ju lätt om den fungerar eller ej.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Man vet ju hur det kan vara med symboler, så jag tog inget för givet.
Nu var det förstås det jag också tänkte att det var, men tänkte se vad de andra trodde. Samt om någon kände till just den komponenten (med den beteckningen).
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Borre

Inlägg av Borre »

Ja hela namnet står ju utskrivet på andra raden. En dubbel schottkydiod i TO-220 kapsel, 10A 40V i övrigt inget speciellt, finns massa lämpliga ersättare hos tex Elfa.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Mm i all förvirring så strulade jag till det när jag sökte.
Har haft strömavbrott här. Detta var en av fem prylar som bestämde sig för att gå sönder så man har sprungit runt och försökt laga det som det är mest brått med.
En processregulator, en UPS, en Heidenhain-digital, mm mm

Hittade det databladet, men när det stod rectifier så tänkte jag mig en helbrygga så jag trodde jag hittat fel. :doh:
Skriv svar