TV-fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

TV-fel

Inlägg av Melker »

Har en gammal TV (ca 20år skulle jag tro) som stått uppe på vinden alldeles för länge... Har nog fått tåla ganska många kalla nätter under några vintrar. Tog iaf ner den för några månader sedan och den verkade funka fint... Men efter några dagar så dog den helt plötsligt. Nu när man startar den så låter det precis som när man startar vilken TV som helst (kan inte riktigt beskriva ljudet, men tror ni vet vad jag menar), ljudet övergår till ett ganska svagt tjutande och tonar ner till den är helt tyst, även lysdioden på framsidan slocknar då. Bara undrar om någon har en aning om vad som kan vara fel på den?

Har själv tänkt att det kanske är någon elktrolytkonding som blivit lite gammal och trött eller att det skulle vara något batteri som är slut i den (har för mig att det brukar sitta ett batteri iaf i lite äldre TV, som måste bytas efter ett antal år), har dock inte sett något sånnt på den lilla stund jag kikat i TVn. Är öppen för alla förslag och även frågor. :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

jag har också problem med min som stod ute ett långt tag. Men min fungerar för det mesta. Ibland så bara dör den, sedan startar den igen. Har funderat på kallödning, men det kan hända när som helst. När den har varit igång väldigt länge och så. Jag har inte vågat kolla så noga i min TV än. Har inte tillräckligt med kunskaper.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Förmodligen är det en konding som inte vill längre..
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Låter som en vettig orsak ja. Tror inte det är nått batteri. Dessa brukar ju bara vara till för att hålla kanalerna i minnet.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Okej, tack för svaren... Får sätta mig och mäta igenom kondingarna då.
göcke
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 oktober 2003, 16:00:48

Inlägg av göcke »

samt kolla/löd alla lödningar runt HS-NÄT
Skriv svar