Regulatorproblem på bilgenerator. Löst!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Regulatorproblem på bilgenerator. Löst!

Inlägg av Neondiod »

Laddningslampan tändes och lös starkare med ökat motorvarv. Torkarna gick mycket fortare än vanligt så jag misstänkte regulatorfel på Veleogeneratorn. Mätte spänningen över batteriet och den låg på ca 18 V och ökade med motorvarvet. Köpte en ny regulator och monterade. Nu låg spänningen stabilt strax över 14 V. Så långt bra. Men laddningslampan lös dock fortfarande och när jag mätte på den anslutningen låg den på 18 V och ökade med ökat varvtal, dvs den verkar ha oreglerad spänning på sig.

Helt klart har laddspänningen till batteriet kommit ner till normala nivåer men varför ligger spänningen kvar på för höga nivåer på anslutningen till laddningslampan?
Senast redigerad av Neondiod 14 april 2011, 00:50:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pools
Inlägg: 82
Blev medlem: 19 april 2007, 13:50:01
Ort: Vindeln

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av pools »

Bil, modell, årsmodell, kommer att ge flera svar! :)

Mvh.
P-O
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Neondiod »

Volvo 480 -92.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av SM7CZR »

Här står det lite om den aktuella Valeo-generatorn.
Visserligen gäller resonemanget båtar, men du har kanske nytta av att läsa om det ändå.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/gen.htm

En annan tråd: http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... f=6&t=1893
/Ingvar
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Neondiod »

Tack, bra länkar där.

Från 480 forumet: "Prova mät D+/61 och B+ med en voltmeter, spänningen SKALL vara lika på dessa uttag (motorn igång och lite belastning på batteriet)"

Det är ju just detta som är problemet, det är INTE samma spänning på B+ (går till batteriet) och D+/61 (går till laddkontrollampan och startar magnetiseringen av rotorlindningen). Frågan är om man bara kan göra en fulkoppling av kabeln till laddkontrollampan direkt på B+ ?
Senast redigerad av Neondiod 10 april 2011, 15:47:45, redigerad totalt 2 gånger.
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Dennis_F »

Du kan ha nått fel på magnetiseringsdioderna i generatorn. Att koppla B+ direkt till lampans koppling på generatorn ska du inte göra. Då kommer batteriet att laddas ur eftersom magnetiseringsströmen står på hela tiden (i vanliga fall får generatorn "startström" genom laddlampan. och den i sin tur är bara inkopplad då tändningen är påslagen)
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Neondiod »

OK, ska inte göra någon fulkoppling.

Så dioderna sitter inte i regulatorn utan inne i generatorn? Om det är diodfel hjälper det alltså inte att byta regulator? Konstigt bara att laddningsspänningen över batteriet blev rätt efter regulatorbytet? När jag mätte på D+ så var kabeln till laddkontrollampan utdragen. Kan det bli rätt laddspänning över batteriet och likström på generatorns B+ men för hös spänning på D+ om det är diodfel dvs så som det är nu? Hur kan man mäta fram diodfel? Det finns ytterligare en anslutning på generatorn dit det går två kablar, där är det ca minus 0,5 V. Vad är den anslutningen till för?

Det känns långsökt att det är fel på den nya regulatorn.
sorry
Inlägg: 549
Blev medlem: 10 mars 2011, 07:59:53

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av sorry »

Lampan brukar lysa starkare om det är fel på dioderna .
Det är ganska så typisk och bland det första man kontrollerar då .

Så jag håller med Dennis_F
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Neondiod »

Nu har jag testat allt igen. Mätte 12V på kabeln till laddkontrollampan, med tändning på men motorn avstängd, vilket ska vara rätt.

Provade med den gamla regulatorn och då hamnade spänningen över batteriet på 18V vid tomgång och ökaade med ökat varvtal. Konstaterat fungerar inte den regulatorn. Tillbaka med den nya regulatorn och då hamnar spänningen över batteriet stabilt på 14 V oavsett varvtal. Men spänningen på D+ ligger upp mot 24V, vilket får laddlampan att lysa och ja, den lyser starkare med ökat varvtal.

Jag tycker det är konstigt att batteriladdningen/systemspänningen i bilen fungerar den skall om det är diodfel på generatorn. Kan isåfall diodfelet ha uppstått pga av att regulatorn havererade? Hur ska man mäta fram om det är fel på magnetiseringsdioderna? Det hjälper alltså inte att byta regulatorn om det är diodfel? Jag har fått för mig att det finns 6 dioder i generatorn som gör om 3-fas vxlström till likström och eftersom det kommer likström från generatorn har jag tänkt att det inte är fel på dem. Men är det andra dioder till magnetiseringen? Fast även om det är upp mot 24V på D+ är det iaf likström.

Om jag ska köra en längre sträcka kan jag efter start dra ur kabeln till laddkontrollampan då regulatorn klarar att magnetisera rotorn utan hjälp "utifrån" efter att den startats med ström från laddkontrollkabeln. Då slipper jag irriteras över att lampan lyser men ser inte på direkten om regulatorn går sönder igen.

På den tredje anslutning på generatorn står det B- och där ligger det runt 0 till -0,3 V till jord. Är det någon referensspänning?
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Kjelle »

Har du verkligen haft 18 V över batteriet, dom brukar koka eller till och med sprängas vid sådana överspänningar ?
Ha du mätt med flera multimetrar ?

Har du tillgång till ett oscilloscop kan du studera dom halvvågor som blir efter likriktningen och ligger överlagrade på
batterspänningen.

Kolla både B+ och laddlampans anslutning, du bör se om det saknas pulser.

Kjelle
sorry
Inlägg: 549
Blev medlem: 10 mars 2011, 07:59:53

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av sorry »

Plocka lös den generatorn och åk till någon som har en riktig laddbänk/ och sätt upp och testa .

Snabbaste sättet .
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Neondiod »

Ja, jag har nog haft ca 18 V över batteriet. Har bara mätt med en DMM men vid två olika tillfällen plus att samma DMM mätte 12,8 V över batteriet vid avstängt motor och 14 V med den nya regulatorn. Dessutom märkte jag att torkarna gick mycket fortare och att lamporna lös starkare starkare med den trasiga regulatorn. Jag körde en kortare sträcka hem i ca 15 min med så lågt motorvarv som möjligt med den trasiga regulatorn.

Har inget ociloskop.

Det som är så irreterande är att jag har rättat till felet, för hög spänning till batteriet pga trasig regulator, men lampan får fortfarande för hög spänning.
Gästaren
Inlägg: 29
Blev medlem: 15 maj 2007, 18:49:12
Ort: Norröver

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Gästaren »

Neondiod skrev: Kan isåfall diodfelet ha uppstått pga av att regulatorn havererade? Hur ska man mäta fram om det är fel på magnetiseringsdioderna? Det hjälper alltså inte att byta regulatorn om det är diodfel? Jag har fått för mig att det finns 6 dioder i generatorn som gör om 3-fas vxlström till likström och eftersom det kommer likström från generatorn har jag tänkt att det inte är fel på dem. Men är det andra dioder till magnetiseringen?

Men om det är avbrott i en av de 6 dioderna(Rectifier) så kommer en av de 3 lindningarna i statorn att bli obelastad och få förhöjd spänning, en spänning som då smiter in genom magnetiseringsdioderna(Diode Trio).

Så min gissning är ett avbrott i någon av de dioder som ingår i den kraftiga likriktaren(förser batteri med ström)), och detta kan nog ha inträffat på grund av regulatorfelet.
Om de skulle vara så laddar generatorn batteriet bara under 2 av de 3 perioder av den pulserande likspänningen!

Bild
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av SM7CZR »

Jag har tittat på ditt schema, Gästaren.
Eftersom regulatorn gick sönder och en ny gav ett annat resultat, men laddlampan lyser fortfarande - kan man tänka sig att någon av de tre dioderna i "Trion" är kortsluten och därmed förstört den tidigare regulatorn och nu förser laddlampan med växelspänning?
Är det en tänkbar möjlighet?

/Ingvar
Mindmapper
Inlägg: 7084
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Regulatorproblem på bilgenerator

Inlägg av Mindmapper »

En kortsluten diod skulle göra att de andra dioderna i trion levererar ström in i fasen som den kortslutna dioden sitter i. Den strömmen blir nog så stor att något ger med sig. Om det är den kortslutna dioden eller dioderna som levererar ström kan vara något att spekulera i. Fasen med den kortslutna dioden kommer också att leverera ström till de andra faserna vid negativa pulser då ström kan gå bakvägen genom de andra dioderna.

Tror på avbrottsteorin, som kan börja med en kortslutning. Förmodligen så var den tidigare regulatorn inte så feltolerant som den nya, och att felet i dioderna tog med sig den till regulatorheaven.
Skriv svar