Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Nerre »

MathiasP skrev:Det enda CEmärkning innebär är att prudukten uppfyller tillverkarens kriterier och riskanalys. Det krävs ingen utomsående för att testa produkten, bara tillverkarens egenkontroll. S märkning o vidare är något helt annat.
Nej, det enda CE-märkningen säger är att tillverkaren har satt dit den för att få sälja produkten...

Ok, formellt sett betyder märket att tillverkaren själv anser att den uppfyller relevanta EG-direktiv, men det är ju ingen som kollat det i förväg utan det kollas i efterhand genom "marknadskontroll" (d.v.s. elsäkerhetsverket köper in prylarna och kollar om de verkar livsfarliga). Innan tillverkaren CE-märker så ska de ha upprättat en EG-försäkran (där de intygar vilka direktiv de anser att produkten uppfyller).

Kollar man på elsäkerhetsverkets hemsida så ser man hur mycket CE-märket är värt...
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Prod ... ngsforbud/
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Nerre »

blueint skrev:Korrekt utförd TENS, EMS mm har strömbegränsning. Helst max 20 mA.
Eventuellt får man ha begränsning i starka pulser, men desto färre.
Kopierat från en gammal text jag skrivit om kraven på TENS:

* för likspänning tillåts 80 miliampere
* upp till 400 Hz tillåts 50 miliapere
* upp till 1500 Hz tillåts 80 miliampere
* över 1500 Hz tillåts 100 miliampere

Pulser kortare än 0,1 sekund får ha ett maximalt energiinnehåll på 300 milijoule och får inte ha en toppspänning över 500 volt.


Där är dock villkoren att strömmen INTE får gå så den passerar hjärtat (TENS appliceras ju normalt med de två elektroderna på samma kroppsdel, håller man en elektrod i varje hand kan en TENS alltså ge kammarflimmer).
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Seroster »

Jag satte på en riktigt fläskig konding på min smälla, tar tio sek att ladda upp, men sen får du en jävla kyss från den =P

Kan man ta bort motståndet? För att få lite mer umph =P
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av blueint »

Är det inte IEC 60601-2-10 som specifierar kraven för TENS..?

Ev blir det bananflugefällla av en elektrisk flugsmälla till sommaren..
(konstant högspänningsgaller framför ett bananskal)
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Nerre »

Jo, det är -2-10 (och jag har inte den i min pärm på rummet, det betyder nog att det kommit en ny utgåva sen jag använde den sist och jag har inte provat nån TENS på länge). Så de där gränserna jag räknade upp kommer möjligen från en äldre utgåva.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av MathiasP »

Jag har felsökt elstängsel som en del bilfirmor har. Minns inte modell, men är avsett för endamålet. Var även larmutgångar från det.
Där låg spänningen på ca 8kV och 1 puls per sekund. Kan bara säga att det var bra drag i de prylarna. Mer än kostängsel skulle jag tro.
Hur kan detta vara godkänt om man max får ha 500V?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Stolleman »

Då verkar det iaf inte som att det är förenat med livsfara att labba med flugsmällare på sig själv :)


Fortsätt gärna diskussionerna, det är intressant att läsa.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av SM7CZR »

Farligt? :humm:
Jag vet bara att större flugor har jag fått anfalla flera ggr för att uppnå önskat resultat. :vissla:
Men visst luktar det lite bränt ibland...
/ Ingvar
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Stolleman »

men erfarenhet av att använda dessa på bromsar är att dessa små blodsugare gör en backspin tills den får minst en kyss till :humm:

Måste ju fråga först så jag själv inte blir ett exemplar på hur man inte ska göra :)
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Nerre »

MathiasP skrev:Jag har felsökt elstängsel som en del bilfirmor har. Minns inte modell, men är avsett för endamålet. Var även larmutgångar från det.
Där låg spänningen på ca 8kV och 1 puls per sekund. Kan bara säga att det var bra drag i de prylarna. Mer än kostängsel skulle jag tro.
Hur kan detta vara godkänt om man max får ha 500V?
Det är skillnad på TENS och elstängsel. Olika krav. Ett elstängsel ska ju t.ex. vara varningsskyltat.

Fast elstängsel får såvitt jag vet bara ha 5 kV...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Walle »

Nerre skrev:
blueint skrev:Korrekt utförd TENS, EMS mm har strömbegränsning. Helst max 20 mA.
Eventuellt får man ha begränsning i starka pulser, men desto färre.
Kopierat från en gammal text jag skrivit om kraven på TENS:

* för likspänning tillåts 80 miliampere
* upp till 400 Hz tillåts 50 miliapere
* upp till 1500 Hz tillåts 80 miliampere
* över 1500 Hz tillåts 100 miliampere

Pulser kortare än 0,1 sekund får ha ett maximalt energiinnehåll på 300 milijoule och får inte ha en toppspänning över 500 volt.


Där är dock villkoren att strömmen INTE får gå så den passerar hjärtat (TENS appliceras ju normalt med de två elektroderna på samma kroppsdel, håller man en elektrod i varje hand kan en TENS alltså ge kammarflimmer).
Ajfan, då kanske jag ska sluta med att hålla den ena elektroden i munnen medan jag kör upp den andra där bak? :D
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av blueint »

Du kan bli tandlös med samma metod.. :vissla:
Dessutom så leder saliv, men framförallt blod(banor) elström väldigt bra.

IEC 60601-2-10 skulle vara en intressant läsning om någon har den .pdf:en ;)
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Nerre »

Jag har! Men den är vattenstämplad med jobbets licens så det är inte så lyckat att sprida den...
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av E Kafeman »

Var försiktig med elektriska flugsmällare. Trimmar man en sådan räknas det som vapentillverkning. Terrorist-misstanken är bara ett stenkast bort.
Innehav av sådant vapen utan licens kan bli dyrt, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6772761:
En man från Östersunds kommun byggde om en elflugsmälla till en getingdödare. Nu döms han för ringa vapenbrott till 12 000 i böter.
Om polisen läser detta forum får de snabbt tag i olagliga vapensmedjor utrustade med lödpennor och skarpt laddade kondensatorer.
Bäst att ni destruerar era vapen och lugnt stannar på platsen, insatsstyrkan är på väg. De med hembyggda Tesla-spolar kan dessvärre räkna med att skickas direkt till Guantanamo.
Bra att polisen äntligen tar itu med vapenbuset.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av lillahuset »

De verkar ha för lite gängvåld i Östersund.
Skriv svar