Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Stolleman »

Efter att ha läst tråden TENS bygge med motorlast

Samt mrfrenzys uppmaning "Innan jag byggde en dylik apparat så skulle jag spendera några veckor på att läsa alla standarder och krav som behöver uppfyllas för att göra den säker."

Så började jag fundera på hur farliga är egentligen dessa elektiska flugsmällare som finns på marknaden, säg en Tens byggd av dessa? :P

Dom ger ju ordentliga kyssar...
Senast redigerad av Stolleman 9 mars 2011, 03:29:15, redigerad totalt 1 gång.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Hur farlig är en elektronisk flugsmälla?

Inlägg av Johanb »

Jo, nog har man testat den med diverse kroppsdelar och kan väl intyga att den har lite bett :)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Nerre »

De flesta av de där "tennisracketarna" består i princip av en oscillator som via en trafo, likriktare, spänningsmultiplikator OCH ett motstånd laddar upp en konding.

Det tar nån sekund eller två för kondingen att bli uppladdad.

Sen finns det ju säkert variationer mellan olika tillverkare, men så längen laddningen i kondingen är mindre än 45 uC (Q=C*U) och motståndet begränsar strömmen tillräckligt mycket (strömmen genom en last på 1k ska vara en bit under 1 mA) så räknas den som ofarlig. Dock så ingår i denna ofarlighet att den stängs av direkt när man släpper knappen.

Om vi t.ex. hittar på att den laddar upp kondingen med 1500 V så betyder det att kondingen får vara max 30 nF och motståndet måste vara minst 1,5 Mohm. (Fast motståndet kan nog vara mindre om trafon och dess oscillator inte orkar driva så mycket).

Fast jag tror inte de laddar med 1500 V, de ligger nog runt 600-700 V bara.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Neondiod »

Stolleman skrev:...hur farliga är egentligen dessa elektiska flugsmällare som finns på marknaden...
För flugorna är dom nog ganska farliga :humm:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Henry »

Sedan har jag för mig jag sett en CE märkning på en jag köpte för 10:- att ta delar ifrån och då får man väl utgå ifrån att den är ofarlig vid normal hantering, fast jag hyser visserligen inte så värst mycket tilltro till CE märkningar då det kan klistras på lite hur som.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av MathiasP »

Det enda CEmärkning innebär är att prudukten uppfyller tillverkarens kriterier och riskanalys. Det krävs ingen utomsående för att testa produkten, bara tillverkarens egenkontroll. S märkning o vidare är något helt annat.

Jag tror de här roliga flugsmällorna är helt ofarliga. Om man inte är väldigt sjuk eller nått.
De funkar lite som elstängsel 1 puls i sekunden. Så man lär ju inte fastna. :lol:
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Stolleman »

Tänkte att det skulle kunna bli en kul Tens men dom är lite fjuttiga om man är ute efter lite mera kräm.

Hur trimmas dessa små rackare utan att livslängden påverkas avsevärt? syftar på kretskortet och inte batterierna :)

Dom drivs med 1.5 x 2V-batterier, skulle det bli mer kräm i dessa med säg drivning på 4-5V eller kan det tänkas skada elektroniken?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Henry »

Öka inspänningen så borde det bli mer drag om den klarar det annars är det bara att byta ut utgångs kondingen eller vad det var till en med högre kapacitans men då kan det ju ev börja bli lite farligt om man använder en för stor. Har dock inte experimenterat med dessa så jag vet inte vad de klarar men kolla upp vad det är för komponenter i den och hitta datablad på vad de klarar av så kan man ev få en grov uppfatting av vilka spänningar man kan mata med.


Det enda CEmärkning innebär är att prudukten uppfyller tillverkarens kriterier och riskanalys.

Exakt det jag menar, så som sagt inte mycket tilltro men då mest till grejer från Asien.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av MathiasP »

När jag gick i skolan så laddade vi upp kondingar från lysrörsarmaturer och skalade upp trådarna som man la på vadera sida om den.
Sen valde man ut ett oskyldigt offer som man kastade den på, reflexmässigt vill man ju fånga den.
Var beredd på att springa sen bara. :lol:

Inget att rekomendera. :vissla:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av blueint »

Korrekt utförd TENS, EMS mm har strömbegränsning. Helst max 20 mA.
Eventuellt får man ha begränsning i starka pulser, men desto färre.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av Walle »

Ok, Mathias började, jag kan inte hålla mig :D

När jag gick i plugget så hade jag som "hobby" att peta i halvsmå lytingar i eluttagen på labb-bänkarna. De uttagen styrdes från en vanlig lampknapp, så när läraren slog på strömmen kunde det smälla lite här och var i klassrummet :D Och det luktar ju sååååå gott med smällda lytingar :)
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av MathiasP »

Vilka minnen som kommer tillbaka. :lol:
I love elektronic smoke in the morning! :tumupp:
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av marr125 »

På tal om stötar :roll:
så i skolan idag kom jag på på jumpan att man kunde gå och släpa fötterna i baken på läktaren som var trägolv :roll:
och skorna var gummi och när man sen tog i järn räcket smal de, då fick man världens kyss ajajaj :wall:

är de inte 10 000 volt per cm?? :humm:

///marr125
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av blueint »

Smala remsor av aluminiumfolie i ändan av en förlängningssladd = *PANG* när man stoppar in den andra ändan i vägguttag. Den är smal nog att smälla utan att lösa ut säkringen.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hur farlig är en elektrisk flugsmälla?

Inlägg av SM7CZR »

Henry skrev: Det enda CEmärkning innebär är att prudukten uppfyller tillverkarens kriterier och riskanalys.
Exakt det jag menar, så som sagt inte mycket tilltro men då mest till grejer från Asien.
Det är lätt att förväxla CE-märkningen med kinesernas CE (China Export). 8)
Jämför avstånden mellan bokstäverna.

/Ingvar
CE-märken.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar