Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av ghost_rider »

Sitter o småklurar på att göra ett batteripaket av 8st lithiumbatterier.
Varje batteri har en skyddskrets som skydda mot över och urladdning.
Cellerna är på 3,7volt 2,5Ah, så 4stycken i serie skulle ge mig ungefär 14,8v o 2,5 Ah om man då tar 4 till o sätter i parallel till de fyra första bör jag få 14,8v 5Ah.
Imed att jag inte vill sära på batteriern mellan varje laddning så tänkte jag att det hade varit bra om man hade kunnat ladda dem via samma utgående kontakter.
Frågan är bara, vad laddar man dessa med ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av Walle »

Kopplar man dem rätt så laddar man dem med en laddare med balanseringskontakt, avsedd för LiPo (om det är LiPo-celler vi pratar om). Kommersiella LiPo-ackar är kopplade så, om de är ackar med både "s" och "p" i namnet. T.ex. 2s3p betyder ju två i serie tre parallellt. Googla på balanseringskontakt så bör du kunna hitta hur du ska koppla och vilken kontakt du ska använda.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av ghost_rider »

Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av Walle »

Aha, det är inte såna jag tänker på, men de borde gå att ladda i LiPo-laddare då spänningarna verkar vara desamma.

Typ denna (jag vet inget om modellen, jag rekommenderar inte den specifikt utan det var bara en jag hittade när jag sökte: http://www.dealextreme.com/p/supermate- ... rger-48364
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av laban12 »

Hmm... är "TrustFire" ett bra namn på en LiPo acc? Lita på att det börjar brinna... eller vad?
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av ghost_rider »

trustfire cellerna är av hög kvalitet, dvs lika bra som alla andra.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av Electricguy »

LiPo och LiIon celler ska ha 4,2V reglerad spänning när det gäller laddning. inget annat. Så en LiPo laddare ska fungera utmärkt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av jesse »

Jag har googlat som en tok, men inte hittat ett dugg om balanseringskontakter JST-XH eller polyquest. Jag skulle vilja veta hur kommunikationen ser ut i dessa kontakter. Det borde väl vara ett officiellt protokoll/standard för att man ska kunna tillverka laddare som fungerar ihop med batterierna? Skulle väldigt gärna veta hur de fungerar.
EDIT: jag hittade det! Det är alltså bara ett uttag per cell... så enklare kan det väl inte bli.
All about lipo balance connectors
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av Walle »

Balanseringskontakten är helt enkelt kopplad direkt till cellerna (e.v. via skyddskretsar). Så ett 3s-paket har spänningarna 3.7, 7.4 samt 11.1 V, alltså fyra trådar (oftast. Har för mig att det förekommer att man även använder vanliga kontakten, således behöver balanseringskontakten enbart ha två stift).
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av ghost_rider »

Kan någon fylla i här..
Tänkte använda mig utav en liknade laddare (för att hålla nere priset http://cgi.ebay.com/Smart-Charger-4S-14 ... 3357f84d39)

Men hur räknar man på volt och dyl för laddningen?
Senast redigerad av ghost_rider 8 februari 2011, 21:59:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av xraid »

Li-Ion batteries are the most advanced battery types to
charge. Fast charge starts at a constant current of 1C. This
current is kept constant until a cell voltage level of 4.1 or
4.2 V ±50 mV is set. Then the battery is charged with con-
stant voltage until the current drops below Imin.

AVR450 : 4.9 LiIon.C : http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc1659.pdf
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av bearing »

Eftersom att cellerna har en inbyggd skyddskrets som kopplar ur cellen ifall den når mer än 4.2V är jag osäker på ifall dom går att ladda i serie.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av Henry »

Klart de går att ladda i serie spänningen över varje batteri skall ju inte vara högre än 4.2V som max alltså stänger inte skyddskretsarna av sig vid denna spänning men vid lite högre som tex allt från säg 4.25V och upp (då dessa inte är så där extremt noga) gör de.

Detta förfarande använder tyvärr rätt många lite billigare laddare på tex ebay sig av vilket gör att billiga typer utan display inte är något som jag överhuvudtaget rekommenderar om man inte garanterat vet hur de laddar. Har hört om laddare mer än en gång som laddat ända upp till tom 4.4V eftersom de använde sig av batteriets skyddkrets för avstängingen av laddningen, alltså totalt livsfarligt då brand mycket väl kan bli fallet.

Laddaren i Dealextreme länken ser ut att vara baserad på samma grund som en Accucel-6 som jag dock har köpt på hobbyking för ca 2 år sedan och det är tveklöst den bästa laddaren jag någonsin haft och den kan ladda alla typer av batterikemi som finns på markanaden så den rekommenderar jag starkt och allt visas hela tiden på en display. Om den som är i DX länken nu verkligen är likadan vet jag dock ej.


Laddningen när de laddar ett pack där var och en kontrolleras går till så att om något batteri laddas upp snabbare än de andra så börjar istället en liten ström dras från det så att de andra hinner ikapp så det är alltså inte en enskild laddning för varje batteri men detta sätt fungerar och gör sitt jobb bra enkelt som det ändock är.
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av xraid »

rekommenderat sätter man 4.1v max. Då för livslängd, man vet inte toleransen på batteriet som beror på det tillverkande företagets samvetsgrad = fusk med spec förekommer . resulterar i korta livslängder av dyrköpta batterier . som får tillverkande företag sälja mer ...
Användarvisningsbild
Motormannen
Inlägg: 648
Blev medlem: 12 september 2003, 18:40:48
Ort: Stockholm

Re: Göra ett batteripaket utav lithiumbatterier

Inlägg av Motormannen »

Vilken kemisk beteckning har dessa celler? Menar dom blåa 18650 som säljs på dealextreme.com
Skriv svar