Automatisk toppning av bilbatteriet nattetid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä frågan handlade om batteriladdning.

Om du bara kan använda godkända prylar i bilen gäller inte det i andra prylar?

Nej. har inte min bil i dina listor.

Robert Nielsen: du verkar ju ha funderat på var du pratar om. Det gillar jag.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Batteri laddning i motorrummet på en bil handlade det om eller hur.

Och vad har andra prylar med saken att göra? Håll dej till ämnet. Gör annars en ny tråd så kan vi diskutera vidare. :)

Vilken otur annars så skulle du fått sett vad det kostar.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Raceman >>
Att jag frågade vilket bilmärke beror på att jag inte vet om elektroniken är så tålig i alla modeller, jag för min del kan bara svara på vad Ford med Bosch system klarar.
Är själv utbildad på Bosch och har nästan 15 års erfarenhet av bilel på en av Stockholms större bilverkstäder.

Matseng>>
Vill först säga att all elektronik kan gå sönder, ibland kan det klara ett åsknedslag, ibland räcker det att man tar i det, därför skulle ingen biltillverkare/återförsäljare rekommendera någon förändring av bilens elsystem.

Vissa saker bör inte göras på en bil med garanti utan där gäller biltillverkarens rekommendationer, det är lätt att säga att det berodde på att du gjort något fel när något gått sönder och du får stå för alla kostnader.

Propparna ska alltid sitta kvar i batteriet när du laddar, dom är ventilerade och har ett skydd för övertryck, ville bara ta upp diskussionen.

Bilen går att ladda utan att koppla bort batterikabeln om det sker med en laddare av god kvalitet. Om batteriet är helt tom bör man kontrollera om det ev. har frusit eller om det är avbrott i batteriet, då skall man inte sätta på en laddare när batteriet är anslutet i bilen, det är inte säkert att batteriet fungerar som den buffert som det ska för att skydda elektroniken. Många laddare är oftast skyddade mot detta genom att dom kräver en motspänning från batteriet för att kunna börja leverera ström.

Har reparerat generatorer som överladdat, med kortslutna dioder men aldrig behövt byta någon elektronikbox av den anledningen.
Elektroniken är skyddad med en egen spänningsstabb för annars skulle den knappast klara alla spänningstoppar som genereras i bilen.
Vad laddare gäller, välj en av god kvalitet för utomhusbruk och där är nog dom som är byggda för motorvärmare att rekommendera, dom ser också till att bilen är jordad.
Ingen billig laddare under huven, dom är oftast för inomhusbruk, inget hemmabygge, bygg inte in batteriet i någon isolerig det måste kunna andas.

Om du har ofta återkommande startproblem skulle jag rekommendera att se till att batteri är rent och fyllt med batterivatten och i gott skick, att inget drar ström när bilen är avslagen (kan räcka med ett relä som står och drar eller en förstärkare), inget spänningsfall mellan generator och batteri, mät spänningen över batteri när du belastar det hårt (helljus o el-bakruta på) och cirka 2000 varv på motorn, den ska då hålla sig mellan 13,8-14,2 volt.
På Ford fanns det på vissa modeller en säkrings-kabel vid batteriet, den orsakade stort spänningsfall från generatorn.
Välj en olja i motorn som klarar kylan och använd endast el-bakrutan så lite som möjligt.
Använd din motorvärmare, det är billigare att starta en varm motor (bensin och slitage) än den el du förbrukat.

Lycka till och var försiktig om du behöver starthjälp.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Tusse!
Har reparerat generatorer som överladdat, med kortslutna dioder men aldrig behövt byta någon elektronikbox av den anledningen.
Jag har bytt flera boxar vid samma fel som du har sluppit bytt. :D
Jag tror att det är dax att byta jobb. Sa du Ford. :)
På Ford fanns det på vissa modeller en säkrings-kabel vid batteriet, den orsakade stort spänningsfall från generatorn
Det finns fortfarande på vissa bilar men dock inte på denna kabel utan då
som "huvudsäkring" på matarkabeln till all el i bilen. Inte värdens lättaste sak att hittad dom om man inte vet var och om dom finns. :)

Allt det andra kan jag bara hålla med om.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

>>Jag har bytt flera boxar vid samma fel som du har sluppit bytt.

Det tyder på att det märket du jobbar med inte har samma kvalitet som Ford, verkar vara ett "Fiat f-El".

>>Det finns fortfarande på vissa bilar men dock inte på denna kabel utan då
som "huvudsäkring" på matarkabeln till all el i bilen. Inte värdens lättaste sak att hittad dom om man inte vet var och om dom finns.

Det var det jag sa att den satt på kabeln från generatorn.

>>Jag tror att det är dax att byta jobb. Sa du Ford.

Det var någon som antydde att man skulle hålla sig till ämnet, för övrigt klarar jag mig utan dina spydigheter.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Jag vet att dessa märken jag fått byta box på har sämre kvalitet än ford. :)
Och det är inte Fiat jag jobbar med. Jag har bara haft ett par stycken själv. :)

Det var det jag sa att den satt på kabeln från generatorn.
Aha Jag missförstod dig. Jag tänkte på att dom som jag håller med har denna kabel från bettariet medans den grövsta går från batteriet till generatorn utan någon säkring. :)


Förlåt min klantiga skrivelse. Jag menade naturligtvis att jag skulle byta jobb pga att ford har bättre el grejer än mitt märke. :)
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Då ber jag dig om ursäkt, det är så vanligt med "pajkastning" i forumet.
Jag kör Volvo.

Ha en bra dag
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Ingen fara. :)
Jag kör Saab o Cheva. Den senare saknar det mesta av elektroniska
prylar. :)

Ha det bra du oxo.
Skriv svar