Automatisk toppning av bilbatteriet nattetid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Gör som ni vill.
Jag talar bara om mina erfarenheter inom bilmek branchen.

Varningarna är att alltid ta bort jorden om biltillverkaren säger det.
Gäller dock inte Defa och Calix laddare.

Använd laddaren som den är avsedd.

Eller strunta i allt och betala flera tusen i verkstad kostnader.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Och hur funkar det?

Alltid om det inte är av ett visst märke. Det låter fel. Bilen vet kanppast vad det är för märke på laddaren. Jag kan nog bygga en väl så bra om jag vill.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Raceman>>

Förstår att du är en utbildad bilmeck eller bilel kille med lång erfarenhet, skulle vara kul att veta om du är bunden till något märke.

Jag rekommenderar att låta jordkabeln sitta, att ta bort den kan ge mer skador på bilelen när du kopplar in den, har du otur går dörrarna i lås när du sätter dit kabeln, har du då nyckeln inne i bilen så...

Ska man inte ta bort pluggarna i batteriet när man laddar?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du har en laddare som ligger på för hög spänning så att det fortsätter ladda när batteriet är fullt är det bra att ta ur pluggarna. Men dom sitter ju i när generatorn laddar.... Om man laddar hårt kan det gasa ganska mycket. då är det bra att ta ur pluggarna, men annars behövs det inte.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

danei skrev:Och hur funkar det?

Alltid om det inte är av ett visst märke. Det låter fel. Bilen vet kanppast vad det är för märke på laddaren. Jag kan nog bygga en väl så bra om jag vill.
Men hallå. Läste du inte hela raden utan bara ordet alltid.
Biltillverkaren glömde du att läsa tror jag.

Har jag påstått att en bil känner av vilken laddare som sitter i!

Bygg du din egen laddare och sätt den vart du vill. Hoppas den är CE-märkt oxo så har du ju en laddare att sälja till dom som vill ha en under huven.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

tusse skrev:Raceman>>

Förstår att du är en utbildad bilmeck eller bilel kille med lång erfarenhet, skulle vara kul att veta om du är bunden till något märke.

Jag rekommenderar att låta jordkabeln sitta, att ta bort den kan ge mer skador på bilelen när du kopplar in den, har du otur går dörrarna i lås när du sätter dit kabeln, har du då nyckeln inne i bilen så...

Ska man inte ta bort pluggarna i batteriet när man laddar?

Jag är bunden till flera märken och vilka det är håller jag för mej själv.

Som jag skrev ".....om biltillverkaren säger det".

Det är nog billigare att ringa låssmeden eller hämta reservnyckel än att
ha bilen på verkstaden i 3-4dagar om du ens lyckas få någon tid inom dom närmsta veckorna. Och dessutom få betala en databox med programmeringar och montering.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men vad menar du med det här? "Gäller dock inte Defa och Calix laddare."

Det borde snarare stå konstantspännings laddare eller någont sådant. Bil elen klarar generatorn bra och klarar nog en separat laddare som inte ger högre spänning.

De flesta här Tycker att det är trevligare att bygga något eget så att man vet vad det är. Det föjer inte alla regler, de är bland annat mycket sällan CE-märkta. Om du inte gillar det kan du gå till ett forum som passar dig bättre.

Ja. jag är lite iriterad och tonen kanske inte är den bästa. Säg ifrån om jag är för jobbig.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Defa och Calix är 2 olika system för att värma en bilmotor och dessa system har laddare i sitt sortiment som är godkända av biltillverkarna och skall sitta i närheten av batteriet i motorrummet.
Läs gärna länken jag lämnade tidigare i denna tråd.


Det är ju inte jag som sätter reglerna för hur du skall använda en laddare och var du skall använda den.
Jag bryr mej inte om en laddare laddar låg eller hög spänningen eller låg eller hög ström. Den har inget i ett motorrum att göra om den inte är tillför detta. Och detta bestämmer biltillverkaren inte jag.


Jag vet att alla här vill bygga sina grejer själv för att få det att fungera som dom vill och dessutom tjäna stora pengar på att inte köpa grejer som fungerar och är gjorda för att användas på dess rätta plats.(läs laddare under huven).
För dom är inte billiga Defa och Calix.
Jag har sagt det förut att detta var varningar för vad som kan ske om det går åt pipan. Jag gillar detta forum men jag gillar inte din attityd att du är kung på att bygga saker o ting som andra trots min varning kan få saker att gå sönder.

Du får vara hur irriterad du vill. Det struntar jag i.

Ämnet som diskuteras här är att en person vill ha en "billig laddare" i sitt motorrum och jag har gett varningar om vad som kan hända därmed är inte sagt att det händer.
Jag vet vad som kan hända och vill dela med mej av detta och kan inte du acceptera detta så sluta att diskutera och bygg din laddare och sätt den i din bil.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

"Eller strunta i allt och betala flera tusen i verkstad kostnader." låter som ett påstående i mina öron.....

Jag försöker visa var riskerna finns. Det är mer interesant än var någon tillverkare säger. Tillverkarna drar alla laddare över en kam, det är lite onödigt.

Sen ska man ju veta att det kan bli strul med garantin om man inte följer instruktionerna slaviskt. Men det gäller ju allt. Men det är ju en annan femma.

Använder du alltid orginalbbaterier i alla dina prylar, bara för att tillverkaren säger det?
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

danei skrev:Vad haddde bimetallen för funktion? Var det inte en typ av automatsäkring. Som slår till och från när belastningen är för hög? Eller hur funkade det?

Den används som kortslutningsskydd.
När belastningen blir för hög bryter den och slår till igen ändan tills man bryter spänningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26386
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var så jag trodde att det funkade. Men då skulle den ju inte koppla från när laddningen är klar. Eller hur.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Jag säger ju att det kostar om det går åt skogen och det skrev jag innan
denna text massa som du nu skall diskutera.
Vad då påstående? Du kan ju ta dina kunskaper och fixa det billigt OM det skulle gå åt skogen med din laddare. Jag vet vad grejerna och jobbet kostar
om din laddare ser till att elektroniken pajjar i din bil (måste väl tillägga att
"om du har en bil som jag har prislistorna på")

Tala då om var riskerna finns för det gör ju jag oxo men jag utsätter inte en bil för någon av de diskuterade riskerna.

Annan femma?. Ja just det. Man kan oxo göra som man vill och strunta i konsekvenserna eller? Har man mycket stålar så kan man ju tex elda upp dom. Man blir utan bil ett tag och mindre pengar i plånboken och dessutom kanske man blir satt i fängelse för mordbrand eller allmänfarlig ödeläggelse. Då blir det ännu en annan femma eller?

Ja eller en ersättare. Skall vi diskutera alla andra eldrivna prylar nu oxo?
Här pratar då jag om bilar eftersom det var detta som frågan från början gällde.
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

danei skrev:Det var så jag trodde att det funkade. Men då skulle den ju inte koppla från när laddningen är klar. Eller hur.
Mina är säkert fel kopplade :D
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

danei skrev:Det var så jag trodde att det funkade. Men då skulle den ju inte koppla från när laddningen är klar. Eller hur.
Näpp.

Bryter när ledningen blir för varm.

Det blir den inte när det inte blir någon större belastning i ledaren.
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

tusse skrev:Raceman>>

Ska man inte ta bort pluggarna i batteriet när man laddar?
Det gör man väll inte när man kör med bilen, eller.
Skriv svar