Automatisk toppning av bilbatteriet nattetid

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nja, en 0.1 till 1 amps underhållsladdning är nog lite klent för det jag tänkte. Jag vill kunna fylla på batteriet lite fortare än så.

Knallgasen är jag inte rädd för iallfall. Jag har kör bilen i ett par månader med läckande bränslerör. Det rann ut nån deciliter om dagen och ingen annan än jag vågade åka i den, förstår inte varför ;-) Nu har jag fixat det iallafall eftersom jag mistänkte att bilprovningen inte skulle uppskatta att bilen droppade bensin i deras lokal.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

danei skrev:Varför det? batteriet mår bättre av att stå i frysen. Att bilen är seg när det är kallt beror mer på att oljan är seg som sirap, Och kalla motorer är svårare att starta. Bensinen tänder heltenkelt inte lika lätt. Varm motor med kallt batteri är inga problem att starta.
Ett batteri som är kallt har mycket mindre kapacitet och högre internt motstånde än ett varmt. Räkna med en 1% kapacitetsskillnad per grads skillnad från +20. Är det -30 ute har batteriet bara halva kapaciteten.

Att ha ett fulladdat batteri stående kallt vid (långtids)lagring är däremot bra eftersom självurladdningen ungefär dubblas vid 10 grader temphöjning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns fler problem än att bilen riskerar att ta eld. Miljön gillar inte kolväten.... Känns som en onödig utgift att sprida soppa omkring sig...
Underhållsladdning han man bara när batteriet är färdig laddat. 1A låter mycket för ett bilbatteri. Om dina data stämmer skulle kapasiteten minska till 60% Vad menar du med kapasitet? Max strömutag eller lagrad energi?

En stor del av problemet är ändå att motorn går segt. 60% är också mycket pulver.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Ett bilbatteri laddas med konstant spänning, har du konstant spänning 13.8-14.2 volt justerar batteriet strömmen själv, 1 ampere räcker mer än väl för att underhållsladda.
Glöm det där med knallgas, det bildas hela tiden när du kör men är små mängder och det är en tung gas som blandar sig med luften.

Däremot vid snabbladdning och starthjälp finns risk för explosion.

Bilelektriker Bert
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

danei skrev:Om dina data stämmer skulle kapasiteten minska till 60% Vad menar du med kapasitet? Max strömutag eller lagrad energi?
Med kapacitet menas i detta fallet "lagrad uttagbar energi". Jag har lagt till ordet "uttagbar" eftersom energin inte har försvunnit på något magiskt sätt, utan finns kvar om man värmer upp batteriet till 20 grader igen.

Den interna motståndet går också upp vid sänkt temp, hur mycket har jag ingen aning om dock. Ska se om jag hittar något om det.

Och mellan +20 och -30 är det 50 grader i diff, inte 40....

Men jag kan hålla med om att oljans viskositet är den största boven i att bilarna blir trögstartade på vintern.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

Knallgas = Vätgas (+ syrgas). Knallgas är bra mycket lättare än luft.
Det är en förutsättning att knallgas har blandat sig med luften, eftersom det annars skulle vara ren vätgas.
göcke vill ladda sitt batteri då bilen står still => om han laddar med hög spänning bildas vätgas som KAN samlas under huven eftersom luften står ganska still därinne. Tycker bara det är viktigt att påpeka detta eftersom konsekvenserna kan bli ganska tråkiga ....
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ah... Knallgas, det påminner mig om kemilektionerna i 9'an för många herrans år sedan.

Vår kemilärarinna var skotträdd och tyckte inte om när det smällde, så vi fick göra den labben själva då hon gick ut i korridoren under tiden. Tanken var att vi skulle fylla en liten marmeladburk i papper (ja, det fanns pappersburkar på den tiden :-) med lagom mängd vätgas och sedan tända på den genom ett litet hål i botten. På så sätt skulle det säga poff och locket skulle flyga av.

När vi gjort detta ett par gånger vart det tråkigt och vi fyllde en såndär stor 50 liters soptunna i plast, stående uppochner på katedern, med vätgas. När den smällde så flög den upp och krossade en lysrörsamatur i taket och fick kemilärarinnan att springa in i med en väldans fart och sätta stopp för vidare experiment.

Konstigt nog så lät hon mig försöka göra bommulskrut några månaders senare. Men det är en annan historia. ;-)
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

ElektronikTomten>>

Förlåt, jag menar så klart en lätt gas, hur kan annars vätgasballonger flyga.
Håller han laddningsspänningen under 14 volt kan det knappast bli någon explosion, gasen blir för mycket utspädd i luften.

Bert
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26384
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Knallgas bildas fraför allt när man fortsätter ladda när batteriet är fulladdat. Därmed kan man se det som en indikering på att batteriet är full laddat. Det är knallgas som bildas, inte ren vätgas.

1% minskning per grad blir 40% minskning vid 50graders temp minskning. Räkna på det. Med en laddnings pänning under 14V tar inte ett laddat batteri knappt emot någon ström. så gasutvecklingen blir mycket liten.
Användarvisningsbild
ElektronikTomten
Inlägg: 54
Blev medlem: 26 maj 2003, 19:30:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ElektronikTomten »

tusse skrev:ElektronikTomten>>

Förlåt, jag menar så klart en lätt gas, hur kan annars vätgasballonger flyga.
Håller han laddningsspänningen under 14 volt kan det knappast bli någon explosion, gasen blir för mycket utspädd i luften.

Bert
Njaa.....det är nog jag som ska be om ursäkt .... tänkte lite väl snabbt där.... knallgas är som sagt en blanding av vätgas och syrgas... dvs H2 + O2. Luft består till största delen av kvävgas (N2), som är något lättare än syrgas!! Å andra sidan finns det en hel del andra gaser i luften också (speciellt på torsdagar), så i slutändan är nog de båda gaserna (luft resp. knallgas) ungefär lika tunga!

Huvudsaken är i alla fall att det är en väldigt explosiv gasblandning, och jag skulle då inte vilja ha sådan under motorhuven då jag startar bilen ....
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Vad hade du tänkt skulle tända gaserna då ?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Startmotor, relä eller tändning kanske?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Laddar gör du alltid när motorn går, t.o.m snabbladdar om batteriet är urdraget, har du sett någon bil explodera ?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Är motorn igång så är det en helt annan cirkulation av luften under huven. Det som kan vara farligt är om luften står still under huven länge medan man laddar.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Vad cirkulerar luften på en bil med elfläkt när bilen står stilla ?
Skriv svar