Digital varvräknare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Digital varvräknare

Inlägg av Dahlgren »

Håller på med ett vindkraftsbygge och vill ha ut varvtalet på antingen primäraxeln eller generaton. Går det med hjälp av en induktiv givare att få ut varvtalet/min på en 4 siffrig LED-display? Finns det några bra ritningar att få tag på?
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Kan det vara så svårt att får ihop en sådan här?
http://www.jetronic.se/Rpm.htm

Men jag vill bara ha en display med varvräknarfunktion, allstå ingen puls eller frekvens räknare. Har tänkt visa med 4 siffror och med så hög upplösning som möjligt, helst 1 eller 10 tal.
Finns det några bra böcker som kan hjälpa mej komma igång med detta?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

om du vill göra det hyffsat enkelt för dig kan du ju sätta nån magnet lr liknande på axeln och sedan en spole och kanske ett litet förstärkarsteg om en µkontroller räknar på. Sedan gör µkontrollen om det till varvtal och lägger ut det på displayen.

Annars går det nog att fixa med några vanliga logikkretsar på något sätt. Men jag vet inte om det blir billigare.
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Givare och relä har jag redan, så det är "bara" själva omvandlingen från de ingående pulserna till att de visas som varv/min på en display...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, kan du programmera mikrokontrollrar? T.ex AVR lr PIC?
Dahlgren
Inlägg: 65
Blev medlem: 28 maj 2003, 17:41:09
Kontakt:

Inlägg av Dahlgren »

Nä, det var ju just det. Jag har ingen aning om du mikrodatorer fungerar, men jag antar att uppgiften inte kan vara allt för komplicerad för en pic eller avr.
Finns det några bra böcker som kan förklara hru jag ska komma igång. Eller finns det någon vänlig själ här som vill hjälpa mej?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Det lättaste och billigaste är att köpa en cykeldator.

Kolla dock först vilka funktioner den har.


Cykeldatorer brukar användas i en del hobbyprojekt, speciellt de datorer som klarar höga varvtal.
Skriv svar