Hur kopplar man för att få en kontroll-lampa att slockna när

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
William Petter

Hur kopplar man för att få en kontroll-lampa att slockna när

Inlägg av William Petter »

Hej !
Vet inte om detta hamnar på rätt ställe men jag prövar ändå.
Jag är helt nybörjare inom elektronik. Dvs kan knappt ohms lag,

Grunden är att jag håller på att renovera en lotskutter. Ett grannlaga jobb, kul som bara den. Nu har jag snart närmat mig den punkten då all el och manöver panel skall in. Jag tänkte då screentrycka ng form av plåt eller plast där jag tänkta fästa små lysdioden som referear till verkliga pkt i båten. Så när jag tex slår på topplanternan på masten så skall även en lysdiod på screentrycket lysa. Tanken är också (och nu kommer vi till mitt dilemma) att om lampan däruppe är trasig så skall lysdioden ej lysa. Vilket ger mig info om att lampan är trasig. Har försökt med dioder, motstånd transistor mm men ej lyckats klura ut hur detta skall kopplas eller utföras. Är det någonso har ett förslag ?

Mvh Petter
Senast redigerad av William Petter 1 februari 2011, 18:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Screentryck

Inlägg av gunne »

Du kanske kan mäta strömmen som går genom lanternans lampa? Om lampan är trasig går ingen ström i ledaren.

(PS. titeln på tråden är kanske inte så informativ DS.)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, antingen så som gunne skriver, eller så låter du strömmen till lampan passera i en spole runt ett brytande tungelementrelä som i sin tur tänder lampan, så fungerade ofta glödtrådsvakter i bilar förr.

..Ett annat sätt är ju förstås helt enkelt att bara koppla lysdioden med en begränsningsresistor (anpassad för drivspänningen) direkt över glödtråden, då kommer den normalt sett att vara "kortsluten" av glödtråden, men när den går av (i.e lampan går sönder) så får den full spänning och tänds. ..Fast lite beroende på spänningsfallet över lampan (och lysdioden, och motståndet..) så kommer lysdioden då kanske att lysa väldigt svagt hela tiden.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ytterligare en variant skulle kunna vara att göra en topplanterna med LED-belysning och koppla alla LED:ar serie (även den i panelen). Till att börja med så kommer den inte gå sönder på VÄLDIGT länge om allt är rätt inkopplat. Men om den nu gör det så kommer även LED:en i panelen att slockna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skulle nog hellre göra en lösning där lysdioden blinkar eller nåt om lampan är trasig. Annars är det ju svårt att veta om det är lampan som är trasig eller om en säkring har gått eller om det är nån sladd som lossnat/blivit skadad...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Just ja, min beskrivning är ju på det motsatta, när man vill att en indikering ska tändas vid fel, TS vill ju ha det tvärt om, en indikator som indikerar funktion..

..Tungelementslösningen funkar iofs ändå om man har en slutande, men är kanske extra krångel.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Man kan ju gör en OP-loppling annars som mäter spänningen öer ett shuntmotstånd till lanternorna, shuntmotståndet behöver egentligen bara vara en anpassad bit ledare på kretskortet där OP:n sitter, fördelen är att man kan välja om dioden skall vara släckt, tänd eller blinka för att indikera hel eller trasig 8) Jag har inte riktigt tiden att rita ihop detta men det finns säkert många hugade OP-freaks här i forumet som tycker det låter kul... :lol:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det bara jag som tycker att trådens rubrik är lite missvisande?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Använder man tex Glenns lösning men indikatorn efter så borde man ju få den efterfrågade effekten.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nerre skrev:Är det bara jag som tycker att trådens rubrik är lite missvisande?
Nej Nerre, helt klart bör rubriken ändras till något liknande "Hur gör man en snygg kontrollpanel för lanternor?" :)
William Petter

Re: Hur kopplar man för att få en kontroll-lampa att slockna

Inlägg av William Petter »

Hej och tack för alla tips.

Tanken är den att lysdioden skall lysa när lampan är hel och vara släckt när lampan är trasig. Vid on/off-switchen så skall det finnas en kontroll-lampa som visar att säkringen är hel.

Om jag inte tänker helt tokigt så finns ju detta på våra moderna bilar. Då tänds det en lampa eller instruktion på instrumentpanelen. Det här med OP-koppling (vad det nu är för något) och spole låter intressant. Hur bygger man det ?

Mvh Petter
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det enklaste är att ta ett tungelement o linda tråd runt det, tråden är då ena ledaren till lanternan. Dras det ström nog genom den tråd dras tungelementet och lysdioden får ström via det.

Billigt, enkelt och stabilt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Och till viss del ömtåligt eftersom tungelementen ligger i en glaskapsel. Hur funkar tungelement med temperaturväxlingar och dom slag/vibrationer som uppstår när bogen/fören slår mot vågorna? :humm:

PS. rubrikändringen blev ingen direkt förbättring... :vissla:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tungelement är mekaniska prylar så har en tendens att gå sönder
Halvledare är betydligt tåligare.
Hallswitch.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

protte, en spontan fundering, går det att lacka brickorna för att skydda den öppna delen mot korrosion? (eller, ja, går gör det ju men har ni synpunkter kring detta?)
Skriv svar