Hur kopplar man för att få en kontroll-lampa att slockna när

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
William Petter

Hur kopplar man för att få en kontroll-lampa att slockna när

Inlägg av William Petter »

Hej !
Vet inte om detta hamnar på rätt ställe men jag prövar ändå.
Jag är helt nybörjare inom elektronik. Dvs kan knappt ohms lag,

Grunden är att jag håller på att renovera en lotskutter. Ett grannlaga jobb, kul som bara den. Nu har jag snart närmat mig den punkten då all el och manöver panel skall in. Jag tänkte då screentrycka ng form av plåt eller plast där jag tänkta fästa små lysdioden som referear till verkliga pkt i båten. Så när jag tex slår på topplanternan på masten så skall även en lysdiod på screentrycket lysa. Tanken är också (och nu kommer vi till mitt dilemma) att om lampan däruppe är trasig så skall lysdioden ej lysa. Vilket ger mig info om att lampan är trasig. Har försökt med dioder, motstånd transistor mm men ej lyckats klura ut hur detta skall kopplas eller utföras. Är det någonso har ett förslag ?

Mvh Petter
Senast redigerad av William Petter 1 februari 2011, 18:02:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Screentryck

Inlägg av gunne »

Du kanske kan mäta strömmen som går genom lanternans lampa? Om lampan är trasig går ingen ström i ledaren.

(PS. titeln på tråden är kanske inte så informativ DS.)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, antingen så som gunne skriver, eller så låter du strömmen till lampan passera i en spole runt ett brytande tungelementrelä som i sin tur tänder lampan, så fungerade ofta glödtrådsvakter i bilar förr.