Sida 1 av 2

Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 30 januari 2011, 21:06:04
av Cano
Det är så att jag har en kompressor som jag tänkte kolla om den fungerar.
Det är motor och kompressor i ett "paket" alla kablar är klippta.
Det är en 1 fas kompressor.

Nu är det så att det sticker ut två kablar ur motorn.
I den ena är det 1 blå, 1 brun och 1 gul/grön ledare. Inga konstigheter där.

I den andra kabel är det 1 blå och 1 brun ledare.
Vad är dom till? Kondensator?

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 30 januari 2011, 21:21:30
av grym
har du inte kondensator någonannanstans så ,japp

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 30 januari 2011, 21:38:20
av Cano
Tack!
Nope, sitter inte någon kondensator.
Hur stor ska jag ha? Motorn är på 1,5kW
120uF? Kan det vara rimligt?

EDIT: Jag kanske tog i för mycket. Har för mig att jag har hört 80uF/kW.

EDIT2: Kompressorn är bara märkt för 1 fas, men går den att koppla på 3 faser?

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 31 januari 2011, 12:36:49
av Cano
Någon som vet?
Är tacksam för alla svar.

Finns det föresten något enkelt sätt att mäta om motorn är hel? Typ resistans mätning?
Det kan vara så att den är trasig och då är det lite trist att kosta på den delar/tid.

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 31 januari 2011, 13:29:52
av grym
kommer inte ihåg i huvudet, om allt går som det skall så kan jag kolla på en ungefär lika stor motor senare

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 31 januari 2011, 15:46:55
av grym
160µf på en 2.2kw motor
det ger ca 73µf per kw

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 31 januari 2011, 15:52:21
av Cano
Ok, tackar!
Är inte en enfasmotor som man kör med en kondensator egentligen en trefasmotor?

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 31 januari 2011, 16:24:28
av grym
nix antingen kallar man den två fas eller enfas med hjälplindning/startlindning

det finns ju motorer där man växlar rotationsrikning med val av vilken lindning som är huvud och hjälp

sedan finns det ju dom är man har huvudlindningen som normal men startlindningen kan var byggd för olika sorters start, ec konding eller ptcmotstånd
på en sådan kan du inte välja rotationsriktning

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 31 januari 2011, 17:23:50
av Cano
Ok.
Tack för förklaringen och hjälpen.

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 22 februari 2011, 07:36:19
av Cano
Jag verkar ha tänkt lite fel här! :vissla:
Det är en driftkondensator jag behöver inte startkondensator.
Hur ska jag dimensionera den(µF/kW)?
Det jag hittat på nätet verkar vara ca 10µF/kW, men jag har inte hittat någon som säger sig veta.
Men jag tror ju iofs att kunskapen finns här på forumet.

Jag har fått låna en på 10µF som jag ska prova med ikväll för att se om motorn går runt.
Men behöver veta hur jag ska räkna ut storlek om/när jag ska köpa en.

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 26 februari 2011, 15:31:04
av Cano
Nu har jag provat med en 10µF kondensator och motorn går runt om än med lite lågt startmoment.
Hur stor driftkondensator behöver jag ha?
Är det 70-80µF/kW jag ska gå efter?
Isf finns det någon ÅF som säljer driftkondingar i 100-120µF storleken till ett vettigt pris?
Eller om någon har en i gömmorna där hemma.
Elfa har ett par men de är ju så dyra.

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 27 februari 2011, 16:13:32
av Cano
Någon som vet om jag tänker rätt?
Motorn är alltså en 1 fas på 1,5kW som saknar kondensator.

Jag har hört att man ska dimensionera kondensatorn annorlunda om det är en 3 fas motor som man ska köra på 1 fas.

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 27 februari 2011, 16:39:26
av xxargs
du behöver inte större konding än vad som behövs för att starta upp motorn säkert varenda gång - onödigt stor konding ger bara onödigt stor ström genom motorn och därmed mer värme. lagom stor konding (driftkonding) kan dock vara bra då det till en del faskompencerar, med det beror på hur motorn i övrigt är dimensionerad.

hur startar din kompressor - tryckavlastad eller med full mottryck ???

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 27 februari 2011, 17:05:57
av Cano
Just nu är inte kompressorn inkopplad. Kompressorn är en billig ska med 24 liters tank och max tryck på ca 8 bar.
Jag kan tänka mig att den har ett mottryck på ca 3 bar när den ska starta.
Jag har bara konstaterat att den går runt med en 10µF kondensator, men som sagt inte inkopplad.
Startmomentet verkade inte vara tillräckligt för att starta med mottryck.

Re: Inkoppling av kompressormotor.

Postat: 27 februari 2011, 17:44:44
av xxargs
om den inte har avlastning (brukar oftast skötas av pressostaten) så måste du ha konding stort nog för att starta mot full tryck, annars kan man snart stå med utlöst motorskydd eller bränd motor.