kondesatorer och symboler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

kondesatorer och symboler

Inlägg av lgrfbs »

Har fått lätt hjärnsläpp när det gäller symbolerna för kondensatorerna i dessa scheman:

Shema under titeln "Project: LM317 Variable Power Supply"
http://datasheetreference.com/lm317-datasheet.html

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 17#p575032

Så vad är det för kondensatorer som används i schemana ovan?

Tänkte bygga en adapter för att driva växlar och lite annat direkt från rälsen på en DCC (14.5V) digital modelljärnväg, gjorde en labb med en 7806 som jag sedan la en spänningsdelare efter för att reglera hastigheten på växelmotorns omläggnings fart, det utvecklar en del värme så jag tänkte att LM317 kanske passar bättre till detta.

Vilket av de två lösningarna tycker ni är bäst?
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av SeniorLemuren »

I det övre schemat är kondingarna 2200u och 1u Elektrolytkondensatorer, u står för microFarad och 100n är en bipolär kondensator, n står för nanoFarad

I det nedre schemat är c1 en bipolär kondensator och c2, c3 elektrolyter.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av prototypen »

Elementär ellära, både 7806 och LM 317 är linjära regulatorer så det blir exakt lika stor värmeutveckling i båda regulatorerna.

Blir det för varmt så är enda lösningen en switchad mojäng, t.ex. simple switcher. Alla delar till en sådan lösning finns hos ELFA, är du snäll så har jag rörvis med drosslar som bara ligger.

Protte
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av SeniorLemuren »

vaför måst en del på det här forumet sätta sig på höga hästar för att svara på en fråga? Löjligt!
Dessutom är det inte elementär ellära att veta skillnad på 7806 och LM 317. När jag läste till ingenjör t. ex. så fanns inte de kretsarna ens.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av lgrfbs »

Tack för svaret SeniorLemuren, som svar på din fråga: Vet inte, tycker inte prototypen satt på allt för "hög häst" i alla fall.

prototypen Att 7806 & LM317 var släkt med varandra visste jag faktiskt inte, det blir lite värmepasta och kylfläns på nästa bygga. I den labben jag gjorde med 7806 så fanns ingen kylfläns samt använde jag en flervarvig cement trimpot som spänningsdelare och den blev varm, inte het. Där av mina funderingar på LM317 istället.

"switchad mojäng" finns det något schema på en "lätt version"/få komponenter som du tycker är bra & inte blir dyrare än de lösningar jag redan provat.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av prototypen »

Vi har nyligen haft en debatt om besservisseriet på detta forumet och att jag skulle bli beskylld att sitta på hög häst......
Jag tycker att lgrfbs borde läst en och annan tråd på forumet, han har ju ganska många inlägg och har varit med ett tag så han borde ha ett hum om olika regulatorer......

Nu har jag ingen hög häst, däremot har jag en ganska hög traktor som jag precis nederstigit ifrån efter en tur med 3000 liter vatten till isbanan....
När jag läste till ingenjör så fanns inte heller LM 317 och 78XX- serien men de är ju svårt att undvika dessa idag....

Switchat, ta och kika på https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... x-xx_e.pdf , 3 komponenter + 2 lytar och i ditt fall en potentiometer (kanske ett motstånd också)
Nu ska jag snart uppstiga på min höga häs...traktor och därifrån titta ned på små volvosar och peugeotter på väg till isbanan.

Kanske läge att sluta på forumet innan man ramlar ner och slår sig.

jaja

Protte
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av Nerre »

Det finns ju i princip bara två typer av regulatorer: Linjära och switchade.

Alla linjära har lika stor förlusteffekt (det är ju ohms lag, strömmen genom kretsen gånger spänningen över den). Det spelar ingen roll vad de heter så länge det är samma arbetsförhållanden.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av sodjan »

Eftersom både 78xx och LM317 är *linjära* regulatorer så blir det
samma förlusteffekt som ska kylas bort i båda fallen.

Sen så är det så att LM317 finns i många olika varianter med allt
från 100 mA strömtålighet (73-266-60) till 3A (73-266-56) och
det är säkert så att den som tål 3A även har en kapsel (TO-252) som
gör att den mycket bättre leder bort värme och därmed också vid en
viss ström är kallare än motsvarande 78xx i vanlig TO220 kapsel.

Så det räcker inte med att bara säga "LM317"... :-)

*Switchade* lösningar är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av lgrfbs »

prototypen Beklagar om mitt inlägg kan läsas som att du är en besservisser det var inte riktigt så jag menade. Att inläggs siffran är hög behöver inte avspeglas i vilken kunskap man har.


Tack nu har jag fått lite att läsa på om & jag bugar mig för all fin information också. TACK
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av sodjan »

lgrfbs> prototypen, Beklagar om mitt inlägg kan läsas som att du är en besservisser...

lgrfbs, om du kollar upp vad som skrevs så ser du att inte inte var *ditt* inlägg
som prototypen reagerade på... :-) :-)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: kondesatorer och symboler

Inlägg av prototypen »

Nej lgrfbs vi var väl ganska överens om hur höga hästarna var egentligen, det är väl lemuren som tyckte de var höga.

Jaja, vi får väl leva med det då.
Nu är det iaf 1mm is till på banan, ovanlig tidigt, normalt brukar man köra som ett skållat troll dagarna innan julafton så barnen får prova julklappsskridskorna.

Protte
Skriv svar