Kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Vecna
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 oktober 2003, 02:38:31
Ort: Östersund

Kondensator

Inlägg av Vecna »

Jag undrar om det är någon som har nån ritning eller liknande på hur man bygger sig en kondensator för att koppla till slutsteget i bilen. Dom finns ju färdiga att köpa men är så jävla dyra. :-x
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Parallelkoppla 10e10st 1000uFs?

Håller med om att dem är FÖR dyra... om än rätt smidiga att ha... jag har dock inte behov av en... ännu that is... kommer till nästa inköp är jag rädd...

//Rille
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Se till att det är rätt sort bara !!!
Användarvisningsbild
Vecna
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 oktober 2003, 02:38:31
Ort: Östersund

Inlägg av Vecna »

Hmm... du får gärna utveckla den sista meningen janne66.
Är Supercap eller Dynacap sk rätt typ?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Nej de klarar inte av strömmarna du vill ha. Tro mig. Vanliga 25V elektrolyter borde fixa jobbet. Men tänk på att du måste ha MÅNGA! :)
Användarvisningsbild
Vecna
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 oktober 2003, 02:38:31
Ort: Östersund

Inlägg av Vecna »

Varför 25V ? Borde inte 16V vara lämpligare... jag menar det är ju inte en lastbil jag ska ha in dom i.
Hur räknar jag på hur många jag behöver och hur vet jag hur mycket dom kan lämna ifrån sig? Steget kan som max belastas med 40 amp btw.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jo men man brukar väl dubbla mot spänningen man har. Kan ju komma spänningsspikar o.d. Fast det borde vara tillräkligt med 16V varianter ja.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Billigare och enklare att montera en blyackumulator extra i bak, den behöver ju inte vara så stor, det finns ju gastäta.
Använder du grova kablar, hur många hunra watt har du ?
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Jag skulle rekommendera att köpa en riktig konding för bilstereo. Tittade lite snabbt vad MDS tar för sina:

0,5F dvs 500 000uF för 899 kr (på nätet: 879kr)
1F dvs 1 000 000uF för 1199 kr (på nätet: 1149kr)


Och om man då jämför storlek, pris, funktionalitet, snygghet, märke (det är ju faktiskt kvalite grejor från MDS), fästen så skulle jag kört på ngn av de två...

Jämför med dessa värden från www.elfa.se:

16V, 22 000uF för 44,67... (67-012-54 ) dvs om du nu ska ha 1F 1 000 000 / 22 000 =~45st... dvs 2010,15kr... betydligt mkt dyrare alltså... samt mkt mer jobb, fullhets faktor, ingen "garanti" what so ever etc etc...

Eller bara titta på den andra alternativen: 22 000μF 67-531-64 82:40kr/ST


Att ta ngt mindre än 22 000uF är ju knappast tänkbart då det blir BETYDLIGT(!) många fler du kommer att behöva...

Tja... jag hade iaf köpt en från MDS... bevisligen billigare om man inte hittar ngn som bokstavligen kastar kondensatorerna efter dig...

//Rille
Användarvisningsbild
Vecna
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 oktober 2003, 02:38:31
Ort: Östersund

Inlägg av Vecna »

2st steg på 1200 watt var. Har inte monterat in något än dock då jag håller på och renoverar hela bilen. Rörande kabel så funderar jag på att använda 21mm som jag sedan delar up i två 8mm
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

rätt typ:
Jo, de ska ha LÅG inre resistans för att kunna ge hög ström.

Srn ska man komma ihåg att toleransen kan vara jättestor på billigare kondingar. kolla själv i ELFA på de billigare typerna.

Är tveksam till om man kan komma ner i de priser som färdiga kondinga har. jfr gärna priser på internet om du köper från andra länder.

Sen bör man ju ha ett bra batteri också (optima t.ex)
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Glöm inte att avsäkra :roll:
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Rörande kabel så funderar jag på att använda 21mm som jag sedan delar up i två 8mm
"En kedja är inte starkare än sin svagaste länk"
Jag hade kört minst 16mm kabel/steg...

1. Slipper värme...
2. Du VET att det kommer räcka...
3. "Snyggt" i motorrummet och det ser massivt ut när det är kopplat till slutsteget...

Jag har 16mm till ett slutsteg på 300W... många kanske "Gud va överdrivet!" Men det är helt klart en säkerhetsfråga samt att det i princip inte ger ngt motstånd som helst... sen att det ser bra ut är också en annan aspekt att ta till sig... Minsta rekommenderat är 8mm:ers för mitt steg så för dina lär det ju vara MINST det dubbla... kan jag tänka mig iaf... du kan ju inte pumpa ut 1200W om du inte har nog med el för att... kondingarna kommer endast att användas i topparna och i snärtbas/djupbas kan jag tänka mig så...

//Rille
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26419
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle tro att det är lämpligt att dimentionera ledningen så att resistansen kommer ner i nivå med batteriets inre resistans. Bättre ledningar än så är bara en onödig utgift. Batteriets resistans kan man nog mäta genom att belasta med ett par hundra watt coh mäta spänningsfallet. Ex. hel- och extrljus.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Själv skulle jag nog satsa på att se till att resistansen mellan batteri och förbrukare (dvs hela kedjan med kabel, kontaktdon, säkring och ev relä) är försumbar i förhållande till batteriets interna motsånd. Med försumbar borde man kunna säga 10%.

Om kabelresistansen är lika hög som batteriets interna motstånd borde man väl i praktiken halvera batteriets möjliga effektutag? Eller tänker jag fel?
Skriv svar