Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jh8001
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:54:54
Ort: Stockholm

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av jh8001 »

Kan det vara samma konstiga fel som jag hade som "fixade sig själv"? Likadan häll.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1260206
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Hmm, Låter ju lite som det problem som föräldrarna beskrev även om jag inte sett det själv.
Du gjorde egentligen inget för att få det att fungera?
Låter som glapp i någon kontakt eller jord till displaykortet tycker jag. Eller att ström inte kommer fram
Får öppna hällen och se om jag ser något som ser något uppenbart, svårt bara felsöka på något som för tillfället fungerar.

Kan det bli någon skillnad om hälen är kopplad för 230 v eller 400 v, nu när jag testade den körde jag den bara på 230v då den fungerade bra. Ska göra ett testa ikväll med koppling till 400 v i vanliga spisuttaget också och se om problemet dyker upp då..
Kan det vara skillnad...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Vad har hällen för produktnummer/pnc?
Finns olika versioner
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Modell: Eletrolux EHD 60150P
PNC nummer 949 594 164 00
S NO 20865820
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Provade hällen igår även med 400V ( 2 Fas ) och den fungerade helt som vanligt.
Finns det något jag bör titta på om jag öppnar den. Känns lite svårt hitta något nu när felet inte visar sig...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag skulle börja med att byta alla e-lytarna. Där sitter inte så många.
ca 7st / modul
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Kan man se om de börjar bli dåliga eller mäta upp dem utan att löda loss alla eller är det bara att byta allihopa..
LNN
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 mars 2017, 18:27:06

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av LNN »

Lagade mat och så small ena fasen. Så fort jag satte på spisen (induktionshällen) så gick ena fasen igen. Efter borttag av (kopplade ur) värmespolen för en av plattorna så fick jag först felmeddelande E8 och sedan E6. Trots E6 fel så kan två av plattorna fortfarande användas (de längst in, de närmaste visar "E").

Electrolux Insight
Model: EKD60760X
PNC: 9497105-01

Vad gör jag härnäst? Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Kortis IGBT. Med tanke på åldern, byt även glättningskondingarna C124 och C151 på filtermodulen.
LNN
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 mars 2017, 18:27:06

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av LNN »

Jag är ingen elektriker så jag vågar inte ge mig på att byta själv men vill förstå vad som kan göras och försöka anlita någon i Malmö för hjälp.

Hittade gamla papper på när jag hade samma problem vid ett tidigare tillfälle och fick samma problem. Då fick jag hjälp via försäkringen. Där står det att personen bytt ut 2 st kraftkort 3305628426 (http://shop.electrolux.se/search?ssv=3305628426) samt 1 st gränssnitt 3870819061 (http://shop.electrolux.se/search?ssv=3870819061). Känns inte som det hade varit nödvändigt. Med Dannys reflektion och svar borde det väl räcka med att byta ett kraftkort (3305628426) om jag nu inte vill in och lödda på komponentnivå? Funderar mest på att köpa ett kraftkort och be en elektriker komma hit och byta. Vad tror ni? Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mrfrenzy »

Hej och välkommen.

En elektriker kan inte hjälpa till i detta fall. Han drar bara fram kablar och monterar hela apparater.
Förra gången hade du förmodligen hjälp av en vitvarureparatör, dom byter kraftkort men dom kan inte löda och byta delar på komponentnivå (förutom vissa sällsynta undantag!).

Nytt kraftkort och filtermodul kostar förmodligen lika mycket som en ny spis om inte försäkringen betalar.
LNN
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 mars 2017, 18:27:06

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av LNN »

Tack!

Jag bytte kraftkorten så det som fungerade kopplade jag ihop på den sida det smällt för att se att det enbart är kraftkortet som inte funkar och så är det. Då borde det "bara" vara att byta likriktaren och två IGBTer. Jag har lyckats hitta en vän som kan hjälpa mig så frågan är vart kan jag få tag på en likriktare och två IGBTer till min Electrolux? Tips mottages tacksamt. (Skulle min hjälpare inte lösa det eller jag inte får tag i rätt saker så kostar ett nytt kraftkort runt 2.600:- vilket annars blir nästa steg. Det blir åtminstone billigare än en ny spis och det känns bättre än att skrota något som jag helst vill behålla :) ).
rikkitikkitavi
Inlägg: 14868
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är nu man kontaktar Danny, och om man har tur så...

Annars får du vända dig hit på EF med bilder på IGBTerna och likriktaren (antar du hittar dessa) så kanske forumet kan hjälpa dig hitta ekvivalenta.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

@LNN
Jag har fler kvar, och har svarat på ditt PM.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

Knappt har jag skruvat ihop föräldrarnas induktionshäll och bytt de komponenter som Danny föreslog så går min egen induktionshäll sönder.
Någon verkar tycka jag skall bli bra på reparera induktionshällar :)
Jag har en Miele KM 6115, köpt för drygt 3 år sedan för 8000 kr som nu helt plötsligt visar ER 31 varje gång jag slår på den.
Någon som har erfarenhet av vad detta fel är för något. Ringde Miele och de sa att mesta troligt är det ett kort man måste byta för en kostnad av 8000 kr dvs lika mycket som en ny häll

Jag måste dock också erkänna att jag inte riktigt förstår hur jag skall komma ner till korten på denna häll . Har skruvat loss glaset men hur tusan kommer jag åt kretskorten. Någon som kan beskirva det så jag inte tar sönder något när jag försöker
Bifogar bilder på hur den ser ut så kanske någon kan hjälpa mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar