Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Likriktaren kan du kolla med diodtestet på en multimeter då den visar spänningsfallet över en diod. Ta och titta på en schematisk bild på hur en diodbrygga är uppbyggd och mät efter det på den bryggan du har. Beroende på vilken typ av dioder det är i bryggan så kommer du att få ett värde på allt mellan ca 0.4V till runt och ev även lite drygt 0.7V. Om spänningsfallet ligger inom nära det samma för var och en av dioderna (4 st) så är den med stor sannolikhet ok. Får du ett oändligt värde så är den dioden kass och då är det bara att slänga bryggan, det samma gäller om det är kortslutning då kommer multimetern att pipa om den har detta i sig och samtidigt visa 0.

Dock tvivlar jag nog på att bryggan är ok då det ju nu var kortis på två IGBT och bryggan fick ta i princip allt av denna smäll, men har du tur så. Denna brygga bör dock inte kosta lika mycket som en IGBT såvida du nu inte stört vill ha exakt samma vilket dock kan vara onödigt utan någon liknande borde kunna fungera precis lika bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Glenn »

http://cgi.ebay.com/IXGR32N60CD1-IXGR32 ... 49e31#shId

Visserligen inte i sverige, men två stycken inklusive frtakt till sverige kostar 9.50+9.50+5+2= US$ 26, vilket är 181 spänn med dagens dollarkurs.

..En viss skillnad mot 1300 spänn :)
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Du kan använda både IXGR32N60CD1 och IXGR40N60C2D1.

Jag har begagnade av dessa som jag kan sälja.
Du får 2 igbt och likriktaren inkl frakt för 250:-. Om det är av intresse så PM'a mig.

Jag har själv bytt igbt på dessa hällar utan problem
eMDe
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:54:02

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av eMDe »

Kan tacksamt konstatera att Danny vet vad han skriver om. Jag nappade omedelbart på det gentila erbjudandet om 2 begagnade igbt'er till en blygsam summa. Häller fungerar nu!

I samband med att jag lyfte ur hällen ur nersänkningen så märkte jag också att skydds-/gummi- listen som hällen vilar på var relativt uppluckrad och behöver bytas. Ringde Electrolux och fick då priset 263:-, mao mer pengar än vad Danny ville ha för igbt'erna. Man kan ju föreställa sig vad en lagning av hällen hade gått på via Electrolux!

Mao, stort tack för alla bidrag till en lösning och då särskilt till Danny.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Så bra att det löste sig, så ni slipper gå hungriga ;)
gotatpe
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 oktober 2010, 18:24:33

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av gotatpe »

Det är samma fel med vår platta, samma märke också:)

Jag följde tråden med spänning, är det någon som har 2 IGBT till över kanske?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Du har pm
Alex_Holo
Inlägg: 69
Blev medlem: 21 november 2010, 18:40:50

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Alex_Holo »

Tänkte bara säga att det var exakt samma fel på vår platta också, samma modell som tidigare nämnts (ca 6år gammal). Med 2st nya IXGR40N60C2 från Farnell funkar den klockrent igen :D

/Alex
(Första inlägget för min del också :) )
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4809
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av gOry »

Varför går dom sönder då? är de värmeproblem?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Baserat på att det är en kylfläns som är fläkkyld med en tangientalfläkt som är kända för att ha höga flöden tillsammans med en förhållandevis tilltagen kylfläns så skulle det inte direkt förvåna mig om det är något i elektronikdelen som kanske skulle behöva biffas till eller ändras. Om det sedan däremot tom skall vara så för att de helt enkelt inte skall hålla för länge så kunden inte köper en ny låter jag vara osagt.
Mosorama
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 december 2011, 16:11:45

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Mosorama »

Har samma problem jag också. Har köpt 2 nya IGBT:er av Danny och monterat men PANG. Proppen gick igen. Jag har skruvat av allt igen och mätt på IGBT:erna men nu är det ingen som visar på att ha gått sönder. Jag har även mätt likriktarna enligt anvisningar tidigare i tråden och de verkar också OK.

Är det någon som har någon ide om vad det kan vara eller ska man bli tvungen att hosta upp 3000:- till electrolux?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Säger det pang från hällen så skall man normalt också kunna se vad som orsakade den smällen då en komponent tsx kan ha exploderat.
Mosorama
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 december 2011, 16:11:45

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Mosorama »

PANGEN är hur det låter i proppskåpet :wink: . I hällen syns det ingenting som tyder på att det är sönder.
mjv
Inlägg: 310
Blev medlem: 22 mars 2011, 17:25:56

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mjv »

Låter det PANG i "proppskåpet" är det något vitalt som inte är som det ska...
Mosorama
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 december 2011, 16:11:45

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Mosorama »

Alltså, vad jag menar med pang är att proppen går i skåpet, inte att det smäller mer än vanligt när en propp går. Vad jag är ute efter är om någon vet var det kan vara kortis eftersom jag gissar att det är orsaken till att proppen går.
Skriv svar