Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Svarten
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 april 2017, 08:58:32

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Svarten »

Tack för komponenterna Danny! Hällen fungerar efter byte mosfet o likriktare.


.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Perfekt :tumupp: :)
alejandroveliki
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 april 2017, 20:04:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av alejandroveliki »

Stort tack för hjälpen. Kollar och återkommer... :D
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av frownlayer »

Hej igen.

fortsätter på min gorenje-häll. http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=439

Jag lödde om några lödningar till kondingarna som sitter precis vid ingången av strömmen. och det verkade hjälpa, men nu har felet smugit sig tillbaka.

först kom F9 tillbaka vid "svalning" om man hade kört en vanlig matlagning på plattorna, så då har jag inte brytt mig om att öppna den igen.
men nu gör den så här:

när man kört en kort stund med plattorna så slocknar höger sida av hällen (bara den som krånglar), och plattan slutar att fungera, dock så ligger värmensiffran kvar i minnet, för när man ger den en lätt smäll på hällen så kommer samma siffra upp som innan var på, och hällen fortsätter som ingenting. ibland, inte ofta kan det dyka upp F9 istället för att bara slockna. men den återgår som vanligt vid en smäll. sen får man slå på den i någon minut, för att återfå full funktion och fungera tills man stänger av plattan. då det får larm när den svalnar.

kan det vara glapp inuti någon komponent kanske? eller är jag på fel kort och letar kanske? kan det vara glapp i knappsatsen kanske? hur ska man hitta ett sånt här glappigt fel? det går ju inte mäta sig fram.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Lödda om hela effektmodulen
Jesman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 april 2017, 22:32:12

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Jesman »

Vill som många andra rikta ett stort tack till Danny för tipsen på vilka kondensatorer jag skulle byta på min Electrolux. Bytte en i taget och prova efter varje. När jag bytt alla fyra på ena modulen gick den igång! Kan säga att hoppet var ganska lågt när den inte ens blinka efter tre bytta kondensatorer. Lödningarna ser inte direkt fina ut, första gången för mig, men den funkar!
alejandroveliki
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 april 2017, 20:04:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av alejandroveliki »

Hej igen.
Nu har jag bytt alla säkringar men felet kvarstår. Något annat som brukar går sönder när man kopplar fel (utan nolla).?
Vet inte var jag ska börja. Vad jag har läst på forum ska man byta kondensatorer ?

Hjälp :(
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jesman skrev:Vill som många andra rikta ett stort tack till Danny för tipsen på vilka kondensatorer jag skulle byta på min Electrolux. Bytte en i taget och prova efter varje. När jag bytt alla fyra på ena modulen gick den igång! Kan säga att hoppet var ganska lågt när den inte ens blinka efter tre bytta kondensatorer. Lödningarna ser inte direkt fina ut, första gången för mig, men den funkar!
Gott att det funkade :tumupp: :)

Vilken konding var det som du bytte sist?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

alejandroveliki skrev:Hej igen.
Nu har jag bytt alla säkringar men felet kvarstår. Något annat som brukar går sönder när man kopplar fel (utan nolla).?
Vet inte var jag ska börja. Vad jag har läst på forum ska man byta kondensatorer ?

Hjälp :(
Har du spänning ut från nätdelen?

Håller säkringarna du bytt?
Jesman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 april 2017, 22:32:12

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Jesman »

Jag bytte C203 sist, men förbättrade även lödningen på C204 i samma vända. Kom att tänka på det och det kan ju varit så att den hade dålig kontakt. C204 bytte jag annars först då den såg lite bucklig ut. Funkar fortfarande bra! Tack igen!
alejandroveliki
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 april 2017, 20:04:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av alejandroveliki »

Hej igen,

Säkringar är ok fast det verkar så att något är kortslutet på själva kortet. Kan inte se att något är bränt. Måste man plocka bort alla
kondensatorer för att hitta vilken är kortsluten eller kan det var något annat som är sönder?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av 13th.Marine »

Slänger ut en fundering här, har ännu inte verifierat att det inte finns garanti på spisen men jag är nyfiken på vad som kan ha gått sönder (Ska vara från 2013 enligt prospektet på huset)
Spisen är en 70cm bred Husqvarna QSI7148W.

Fel: De två högra plattorna slutar funka intermittent och visar ett rakt streck.
Rycka säkringarna hjälper inte (stog strömlös inatt) och ibland piper den till med någon minuts intervall (har blivit oftare och oftare)

Jag misstänker någon form av glapp, eller att något är trasigt på styrkortet.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Det där är en liknande som Jesman har.
Du kan testa att byta kondingarna i nätdelen.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

@alejandroveliki
På vilket sätt verkar det vara kortslutning?
Har du spänning från nätdelen?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av 13th.Marine »

Tack för tipset, får göra det om garantin gått ut.
Skriv svar