Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Under plattorna ska finnas skruvar.

E31 innebär att han tappat konfigurationen.
Vet dock inte hur man konfigurerar om den.

Kolla så du inte saknar någon fas.

Kontrollera att du inte har dålig kontakt någonstans,
särskilt kommunikations kablarna.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Nicke74 »

NU lyckades jag komma åt korten, Jag hade tittat överallt efter skruvar men den enda skruven som höll fast kortet var gömd under kortet för touthpanelen vilket var enda stället jag inte tittat.

Nåja, bifogar bilder på vad jag hittade.
Antar Danny att jag också har det klassiska problemet som många haft.

Titta på hållaren på kortet som är märkt F101, ser ut att ha blivit lite varmt där. Antar det går en kopparbana under som nu brännts av. Kan man använda en glassäkring av lämplig storlek där istället.

Har konstaterat att 2 st IGBT ser ut att vara kortslutna om jag mäter över de yttre benen på dem, ( de 2 längst upp till vänster på bild 2)
Antar att om det fungerar skall motståndet vara högt när man mäter på en fungerande IGBT
Men hur vet jag om likriktaren på den sidan också är trasig den indikerar ju kortslutning nu också , eller ska man alltid byta den också?

HIttade på Internet att FE31 på Miele verkar vara något med intern kortslutning eller strömproblem vilket ju skulle stämma överens med vad jag hittat.
Finns det något annat jag kan kolla för att se om något annat är trasigt på kretskorten . Ser inga andra skador på dem i alla fall.

Kan jag skicka modellbeteckning på de trasiga komponenterna till dig Danny om du har kvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har svarat på ditt PM.

Jag har fler komponenter kvar.

Du ska sätta dit en 20A säkring, efter bytt IGBT'er och ev likriktare.
Svarten
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 april 2017, 08:58:32

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Svarten »

Hej! Jag är nykomling här. Min miele induktionshäll är trasig. Automatsäkringen i proppskåpet löser ut då jag startar någon platta. Efter att läst i detta forum har jag mätt upp igbt och likriktare. Det är kortis i 2st igbt, däremot verkar likriktaren hel då den har samma spänningsfall över samtliga dioder (ca 0,46 v).
Bör jag ändå byta likriktaren? Testade hällen ca 3-4 ggr med felet aktivt.
Kan Danny sälja ersättnings igbt IXGR40N60C2D1 ? :-) den lokala elektronikfirman i hänvisade mig till eBay...


.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Jag har fler kvar.

Jag har PM'at dig.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av helmut »

Med tanke på hur många som har problem med sina spisar funderar jag på om det är värt att köpa en induktionsspis. Eller är det så att spisarna gått sönder för att värmen från en ugn har fått komponenterna att brinna av? Eller kan det vara så att spisarna är felmonterade så att det inte finns någon ventilation under spisen. Tycker att drivtrissorna borde vara dimensionerade så att de skall klara av att mata plattorna?
Har köpt en lös induktionsplatta på Biltema som fungerat perfekt i flera år. Undantaget är att om jag slår ifrån allt som drar ström indikerar min elmätare att min induktionsplatta drar 1 amper i viloläge!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av mrfrenzy »

I dom gamla hederliga spisarna fanns bara en resistor och en vridomkopplare.
När omkopplaren var avstängd så saknades anslutning till nätet.

Dom moderna har ju som bekant avancerad elektronik med drivkretsar, mosfets, induktorer och kondensatorer.
Mycket av dessa komponenter åldras över tid, och är dessutom känsliga för överspänning (kommer med jämna mellanrum via elnätet) och värme (alstras av apparaten själv i stora mängder).

Självklart kommer dom gå sönder mycket oftare.

En glashäll med mekaniska vridomkopplare håller mycket länge, och är nära på lika snabb som en induktionshäll.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av eljonas »

helmut skrev: Har köpt en lös induktionsplatta på Biltema som fungerat perfekt i flera år. Undantaget är att om jag slår ifrån allt som drar ström indikerar min elmätare att min induktionsplatta drar 1 amper i viloläge!
1 ampere i viloläge?

Det blir ~230W.

Du menar "1 watt i viloläge" va?
Haralt
Inlägg: 2478
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Haralt »

helmut har troligen glömt att stänga av någon förbrukare, när han tittade på sin elmätare och ser 1 A, när han tror att det är den avstängda induktionshällen som drar det.

Jag kan nämna att min skrivbordsdator drar 14 Watt helt avstängd, men med stickpropp sittande i vägguttaget. Bildskärmen är då inte inkluderad. När den är i drift drar den 47 Watt. Jag mätte med en separat effektmätare. Det är en Compaq CQ2100SC köpt 2009.
Nätaggregatet är en lös adapter. Åker man på semester i en vecka, har den avstängda datorn dragit ca 2,3 kWh, dvs kostar ca 2,5 kr. Inte mycket men ändå. Man tror den drar 0 Watt avstängd. Eftersom den drar ström då den är avstängd föreligger dessutom brandrisk.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Henry »

Räcker med att kylen och/eller frysen är igång så kan det vara 1 Amp bara där.


Det är ju fläktkylning och allt i hällarna så de skall ju rimligtvis hålla rätt bra men det verkar i princip alltid vara mosfetarna som havererar och drar annat med sig. Så en gissning för dessa induktionsspisar är att de skall helt enkelt inte hålla för länge så de drar ned specen på mosfetar och dylikt så de havererar inom en lagom tid för tillverkarna och i bästa fall strax efter garantin gått ut.

Då det är konsumentelektronik så det skall hålla max några få år och helst gå sönder samma sekund garantin går ut så att den goda konsumenten köper en ny häll hos tillverkaren som precis kommit ut med ny fin svindyr modell med hela 5 års garanti (havererar någon månad efter) annars är det en väldigt dålig konsument.
Jesman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 april 2017, 22:32:12

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Jesman »

Hej!
Nykomling här med en Electrolux EHD6005p, nummer 949 592 514 med seriösa problem. Det började med att den blinkade på alla plattors indikering men gick att starta efter ett tag och funkade sedan felfritt och gick att starta igen om man inte vänta över natten. Uppstarttiden blev dock längre och längre. Till slut la den av helt och lyser inte ens. Har läst hur ni byter kondensatorer på Husqvarna. Kan det vara något liknande problem? Ser dock lite annorlunda ut inne i den här hällen. Kan det vara så att det bara är fel på fyrknappsinsignalpanelen? Sitter tre kondensatorer där som dock ser friska ut. Finns att köpa hela kortet på E-service för 1143kr, kan ju vara värt om det är den. Någon som kan råda mig? Annars har den två likadana kort som går till plattorna. Kan det vara fel där? Ser en lite småskum kondensator på ett av korten, men det borde inte slå ut allt känns det som. Tacksam för hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

Hej. Välkommen till forumet.
Roligt och spännande om du vill reparera på komponentnivå :)
Det är ingen annan som har haft viljan att försöka på dessa moduler.
Bra bilder och bra felbeskrivning. Stort plus att du även lämnat PNC-nummret :tumupp:

Med största sannolikhet är det elytarna i nätdelen som behöver bytas.
Särskilt då C204, C203, C215 och "kickstartern" C205.
Byt på båda effektmodulerna.

Det är oftast vänster effektmodul som strömförsörjer panelmodulen.

Det är sällan fel på panelmodulerna, men det händer.
alejandroveliki
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 april 2017, 20:04:11

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av alejandroveliki »

Hej,
Behöver hjälp med en helt ny induktionshäll från Gorenje. En vän köpte den på Elgiganten förra veckan och koppla den fel så klart. Saknade nolla helt enkelt. Den är helt död. Jag reparerar mest bärbara datorer och försöker hjälpa honom så jag kan en del om elektronik. Här kommer lite fakta om spisen: Gorenje Spis EITF637W. När jag skruvade isär induktionshällen hittar jag EGO 75.08014.700. Efter lite felsökning hittar jag ett 2 säkringar är sönder. Bifogar även bild. Min fråga är vad är det för säkringar och var hittar jag de? Jag är väldigt tacksam för alla svar och hjälp jag kan få.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jesman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 april 2017, 22:32:12

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Jesman »

Tack för svar Danny. Har inte grejat med kretskort innan men ska göra ett försök. Ska skaffa mig en lödkolv och kondensatorer och ge det en chans. Blir spännande! Det räcker att koppla bort strömmen eller ska jag göra något mer innan jag börjar löda och greja?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2960
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Danny »

@alejandroveliki

Mät på sekundärsidan av säkringarna så det inte finns kortslutning.
Jag brukar krossa en glassäkring och löda dit tråden i testsyfte.
Skulle gissa att de säkringarna ligger på 2-3A.


@Jesman

De stora kondensatorerna bör du ladda ur.
Skriv svar