Logikkretsar och datornätagg.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Logikkretsar och datornätagg.

Inlägg av lord_dubbdäck »

Fick just ett intressant fenomen med ett rinnande ljus jag byggt. Av en 4069 kopplad som 10Hz oscillator och en 4017 räknare som driver 9 transistorer. Och varje transistor driver 2 LEDs var. Nej jag använde inte nått schema ... nån utmaning måste man ju ha! :)

Men i alla fall så testade jag oscillatorn med en frekvensmätare. Jag drev den från ett 4,8V NiMh pack. Frekvensen var ungeär rätt. Så så byggde jag ihop resten.

När jag då kommer till det att jag ska testa kretsen så kopplar jag in den i datorns nätagg. 5V då. Visst funkar den... men alla LEDs bara flimrar. Detta gjorde mig något ... förbryllad. Efter ett tags tänkande kom jag på att det måste vara mycket "smuts" från nätagget. För kopplingen var ju rätt. Testar den i en annan dator. Samma sak, fast den flimrar ännu fortare. "Aha!" tänkte jag då och testade med batteripacken igen. Då funkade den som den skulle!

Slutsatsen är att hårddiskar, fläktar, etc genererar mycket störningar som gör logikkrestar upprörda. Aj fan, jag som ska ha den kretsen i en dator. :(

Den lösning jag kommit på är att mata den från 12V och använda en 7805 följd av en fet kondensator. Detta borde ge betydligt renare spänning hoppas jag på. Så nu ska jag till att bygga. Synd att jag inte har plats på experimentkortet för spänningsregulatorn bara.

Återkommer med resultat!

P.S Ett finger leder tillräkligt bra för att kunna reseta en 4017. :)
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Har du 'terminerat' Reset och Clock Enable pinnarna på 4017'onen till lämplig gnd/vcc eller har du dom flytande?

Jag tycker att det låter som du har dom flytande och det är därifrån störingarna kommer in. En datorns 5 volt bör vara tillräckligt stabil för att inte ställa till med sådana fenomen via vcc'n iallfall.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Visst jävlar... reseten har jag faktiskt inte jordat. Hade ju tänkt kopla den till utgång 10 som inte används. Jag gjorde inte det för att jag kom på att jag kanske ville ha en liten paus. Så glömde jag att jorda den då. Skit åxå. Ska testa det.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Nepp hjälpte inte att jorda Reset på 4017.

Verkar som att det är oscillatorn, 4069, som ballar ur. Kan det ha nått att göra med att den inte är en Schmidttrigger? Att den därför är känsligare för störningar kanske? Bara en tanke...

Aja ska kolla om det hjälper med en vreg. i morrn. Orkar inte nu... tung i huvvet. :(
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

har du inte ett oscilloskop? Det är ju bara att kolla 5v på nätagget då. Jag tror inte att det ska bli såna störningar. Isf ska du ha ett dåligt nätagg. Tror att du missat någon kabel till nånstans
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Nu funkar det, när jag använder en 78L05 och en 1000uF konding och matar den från 12V.

Ja jag har tittat på utsignalen i ett oscilloskop, och den ser ut som "hej kom och hjälp mig" när man kör den från ett nätagg. Oscilloskopet lyckas inte ens låsa synken på den. På batterimatning är den perfekt. Har inte kollat hur den ser ut nu med spänningsregulatorn, men eftersom att det funkar som det ska förutsätter jag att den ser bra ut! :)

Och nu har jag absolut inga reset/enable pinnar som hänger fritt. Allt är rätt kopplat! :)

Ja jag är själv förvånad över att den inte funkade direkt från 5V. Jäkligt förvånad. Men så är fallet. :cry:

EDIT: Nätaggen jag testat på är ett från en gammal 486a och ett Chieftec 340W till min *huvudburk*. Jag har inte kollat på utpänningen hur den ser ut nej. Men jag antar att den är som den ska eftersom att båda datorerna är stabila.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Du kunde använt en 555 som oscillator istället. Fungerar bra här ;).
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Jo med facit i hand så kanske jag skulle gjort det. Men gjort är gjort. Nu sitter den där och... ja... rinner. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En annan sak att tänka på när det gäller CMOS-kretsar (40xx/74HCxxx/74HCTxxx), är att alla ingångspinnar som inte används måste jordas, eller dras höga till Vcc. Annars drar de mer ström och de blir ostabila och kan tom gå sönder.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, använder du nätagget till något annat? Kan det inte vara så att om man inte drar ström från alla spänningarna så blir det störningar på dom andra. Har hört talas om dom som fått problem med det
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Till nått annat? Tjaa, det beror på om en dator klassas som "nått annat". 8)

Och nej, jag har inga oanvända pinnar nu. Seriekopplade alla inverterarna i 4069an bara för den sakens skull. Har en utgång på 4017 hänger fritt, men det är ju en utgång som sagt. Så det ska inte spela nån roll.

EDIT: Har fixat en film på den, så ni vet varför jag ska köra den från ett datornätagg. :) Ursäkta den pissiga kvalitén. Kass webkamera! http://213.141.82.23/bilder/rinnade_ljus.AVI
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

ooo, det där blev häftigt. Hur ser det ut på insidan av luckan?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Bild

8)
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Snyggt.

Snygg låda oxo. Har en likadan sälv fast svart. :)
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Har också haft problem med störningar från nätagget.
Försökte driva en nummerpresentatör, men frekvensen från nätagget störde ut dtmf-signalen, så 8870 kretsen inte kunde fungera. :(
Fick också 4017 kretsarna att "rinna" själv. Många konstiga fel innan jag förstod varför. Byggde om allt ett par gånger...

Ditt bygge är helt klart häftigt!!!
Skriv svar