Ny Tidning: Linear Audio
Re: Ny Tidning: Linear Audio
Håller med, köpte ett exemplar direkt då det verkar vara en tidning i min smak. Hoppas på artiklar av akademisk karaktär med klara resonemang och tankegångar.
Andra tidskrifter inom audio idag verkar mer inriktat på konsument elektronik (mest från dom stora halvledartillverkarna), akustik eller artiklar till glada amatörer med byggbeskrivningar
.
Vi får ser vad det finns att läsa, Douglas Self brukar ju alltid ha en del att säga. För dom som inte vet vem det är kan jag säga att han har skrivit flera utgivna audioböcker samt är en av ingenjörerna bakom de tidigare Soundcraft-mixerborden.
Andra tidskrifter inom audio idag verkar mer inriktat på konsument elektronik (mest från dom stora halvledartillverkarna), akustik eller artiklar till glada amatörer med byggbeskrivningar

Vi får ser vad det finns att läsa, Douglas Self brukar ju alltid ha en del att säga. För dom som inte vet vem det är kan jag säga att han har skrivit flera utgivna audioböcker samt är en av ingenjörerna bakom de tidigare Soundcraft-mixerborden.
Det är en imponerande samling med folk som skriver i den, många kända namn där (Self, Pass, Cordell, Linkwitz etc.) 

Fick hem mitt exemplar idag. Tidningen liknar mer en tunn bok i bekväm storlek. Artiklarna är väldigt välskrivna med lättsam text. Kan inte annat än rekommendera den för de som är intresserade av HIFI på det vetenskapliga sättet.
Tydligen mycket matematik i artikeln om strö-induktans hos audiotransformatorer.
Verkar inte vara en tidning för "svensson-audiofiler".
Verkar inte vara en tidning för "svensson-audiofiler".
Linear Audio Volume 1 finns nu att beställa, dock kommer den först ut 1 april.
Det ser intressant ut! Jag tycker att det ser mer tekniskt än vetenskapligt ut, och det menar jag på på ett positivt sätt. Det kan lätt bli otroligt träigt när fackpress försöker skriva vetenskapligt utan att det egentligen vara det. Så jag hoppas att dom kan hålla en kombination av att vara hyggligt lättläst för den som är någorlunda tekniskt insatt men ändå vara saklig och tekniskt grundad. Har betällt ett nummer.
Ja den finns bara som lösnummer vad jag ser, som ett mellanting mellan tidning och bok.
Ja den finns bara som lösnummer vad jag ser, som ett mellanting mellan tidning och bok.
Köp alla nummer innan någon investerare/chef/ekonom ska "marknadsanpassa" den..
Ja, det finns väl en risk för det då utformningen som den ser ut nu inte har någon egentlig annonsörsmarknad att vända sig till? Vi får hoppas att det finns tillräckligt med läsare i stället.
Numren trillar på, senast kom Volume 5, där jag kan tipsa om att ett mönsterkort följde med till "Balanced Volume Control".