Radiomoduler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Radiomoduler

Inlägg av $tiff »

Tjo!

Nu har jag och "mullemeck" kommit en bra bit på vårt arbete med en robot. Just nu går den att styra med en gammal joystick genom 433MHz radio, jättetrevligt!

Men vi har ett problem med vår radioöverföring: Räckvidden är begränsad till någon meter. :doubt:
Finns det något sätt att "trimma" denna räckvidd genom att bygga bättre antenner? Vi har provat att driva sändaren med högre späning (9V, 12V), men det verkar inte hjälpa speciellt mycket.
Just nu använder vi oss av trådstumpar á 35cm, precis som det står rekommenderat i databladen till modulerna.

Länkar (Kjell & Co):
Sändare
Mottagare

Alternativet finns att byta moduler, men det får helst inte kosta så mycket och får gärna vara lika enkelt som med dessa (fast längre räckvidd :doh: ).
Användarvisningsbild
Raceman
Inlägg: 122
Blev medlem: 30 augusti 2003, 15:16:09

Inlägg av Raceman »

Här finns antenn förslag.

http://www.hth.com/antenn.gif
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

En riktantenn kan det vara något, det är klart att då måste ni peka på roboten hela tiden., eller ta och köp ett par 433Mhz komradioapparater, dom borde väl gå att modifiera.399 kr på rusta http://www.rusta.se/product.asp?product_id=1201.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Raceman

Utmärkt! Ska prova dem! Tackar!


>> tusse

Går det verkligen att använda en vanlig komradio för att skicka seriell data.
Jag glömde förresten påpeka att det är seriell data jag skickar (för tillfället 2400 baud), det antar jag att ni förstod :wink:
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Bra fråga, det kan bli problem, troligtvis får du på något vis göra så att när data är hög sänds en ton och sedan avkoda den i mottagaren,.tror jag.


Finns här ingen radioamatör att fråga som kan rätt svar?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Modem
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Modem..visst.. sen beror det lite på hur stor bandbredd radion har.
Låg bandbredd = låg datahastighet
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Använder ni någon felkorrigerings kod när ni skickar det? Om inte så kan ni nog öka räckvidden lite om ni använder någon finurlig kod :wink:
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Hur fungerar de här modulerna egentligen? Är det så enkelt att när ingången på sändaren är hög blir utgånen på mottagaren hög?
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Inlägg av VikHe »

undrar jag också
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Anledningen till liten räckvidd är helt enkelt att man INTE FÅR sända med stor räckvidd på det bandet.

Hemelektronik har låg prioritet på det bandet för att inte störa annan radiotrafik
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det borde gå längre än några meter, frågan är om det blir dålig modulation eller om det kanske beror på att den är AM-modulerad.
AM stationer brukar vara känsliga för yttre störkällor som ljusregulatorer (värst brukar hemmabyggen störa) och liknande.
Det är väl möjligt att sända på FM på detta band?
Kan det vara möjligt att ni för över data i högre hastighet än sändaren klarar.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> PaNiC & VikHe

Jepp, så enkla är de! Menmanmåste se till att sändahela tiden, annars tar mottagaren emot enmassa skit. Det verkarsom det finns nån sorts variabel förstärkare i mottagaren som förstärker upp bakgrundsstörningarna när man inte sänder vanliga "starka" signaler från sändarmodulen.


>> janne66

Inte får? Fnys :(
Men de får säljas, och då borde väl bandet vara fritt att använda i måttlig mängd? Att de bara går någon meter är ju nästan pinsamt, man kan ju åtminstone begära att sändaren kan täcka ens egen tomt med tillräckligt starka signaler :humf:

>> RDX*

Vianvänder oss av "qualifiers", en som start och en avlutande, dessutom sänder vi en "junk-byte" cars enda funktion är att stabilisera mottagaren inför kommande dataflöde. Vad vi skickar är alltså (bytes): junk,qualifier1,x-koordinat,y-koordinat,qualifier2.
Borde kanske ta och prova på paritet igen, det var mest jobbigt när vi provade sist :?

>> tusse

Borde kanske testa att sänka hastigheten, men det sägs att dessa moduler skall klara 9600 baud.
Att hemelektroniken stör märks tydligt, i mitt rum gårdet knappt att använda dessa p.g.a. dator, skärmar, lysrör etc.
Om man därmot tassar till (exempelvis) köket så går det bättre...
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Hoppas att enheterna är väl avskärmade, eller ?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag kopplade upp ett par sådana radiomoduler bara för att testa. Jag sände en fyrkants våg ca 5 Hz och kopplade mottagaren till en lysdiod. Jag hade en räckvidd på minst 10m. Att få en lysdiod att blinka är kanske inte samma sak som att skicka info ni kanske kan jämföra lite med vad ni har för prestanda.
Skriv svar