vad har schottkyn för funktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sven
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 september 2003, 17:47:19

vad har schottkyn för funktion?

Inlägg av sven »

har en fråga på följande schema
http://www.maxim-ic.com/images/1276.gif
vad har schottkyn för funktion där? har krettsen och tänkte sätta upp en testkoppling bara för att se att det fungerar men jag har alla delar utom schottkyn.. går det att byta ut den mot något annat?
Senast redigerad av sven 13 oktober 2003, 18:07:33, redigerad totalt 1 gång.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

shottkyn har lågt framspänningsfall dvs låga effektförluster. I och med att den ger 5A så blir det lite effekt. Den är säkert en TO-220-kapsel som kan monteras på kylfläns.
sven
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 september 2003, 17:47:19

Inlägg av sven »

jo men problemet jag har är att jag inte vill beställa en Schottky bara för att testa att det fungerar... tänkte att man kanske kunde lösa det med nån annan komponent..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

sätt dit en vanlig diod. men räka med att den kan brinna upp om du belastar liteför hårt.
sven
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 september 2003, 17:47:19

Inlägg av sven »

men vad är det för skildnad mellan en vanlig å en schottky?
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Lågt framspänningsfall! Och i vissa fall en kapsel gjord för kylfläns. Sen är de nog lite snabbare än vanliga dioder. Framspänningsfallet spelar ingen roll i ditt fall utan det är strömtåligheten som är viktig. Hur mycket ström ska du ta ut egentligen? Jag hade testat att parallellkoppla lämpligt antal vanliga 4006/4007:or. Det är nog så att det är en diod som får ta största smällen ändå, men det kan ju inte skada att testa.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Funktionen var det också ja. Dioden sitter som en frihjulsdiod. Strömmen switchas ju genom spolen. När switchkretsen stänger av så kommer det vilja gå en ström ändå pga spolens induktans (strömtrög), därför dioden. Annars hade det blivit höga spänningar som följd och kanske öcerslag.
sven
Inlägg: 113
Blev medlem: 16 september 2003, 17:47:19

Inlägg av sven »

eftersom jag bara ska testa spänningen så behöver jag inte ta ut mer ström än vad som krävs för att testa spänningen...
Skriv svar