radio kontrollerad on/off brytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Doggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:12:50

radio kontrollerad on/off brytare

Inlägg av Doggen »

hmm lät det konstigt jag placerar saken i sitt sammanhang ist.

Tänk dig att du har en komradio när du trycker på sänd knappen så kan du prata med dina kompisar...inte så svårt, men nu skulle jag vilja att min sändknapp inte satt på komradion utan te.x på ratten i min bil (och jag vill INTE ha IR) jag vill ha radiostyrd knapp! Non som har nott gammalt schema liggandes eller kan tänka sig rita ett, det ska va litet/enkelt/billigt att bygga :)

tack på förhand
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Förstår inte riktigt vad du vill... Är det knappens status du ska sända, och vart och till vad ska den sändas, isåfall?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Är det verkligen nödvädigt med radio? För det känns som det skulle vara 325ggr enklare med bara en knapp och en sladd.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Troligtvis till och med 326ggr, hehe... Låter som att han ska sända om knappen är tyckt eller inte, och om den är det så ska komradion sända och annars lyssna, och i mina öron (eller ögon kanske) låter det väldigt onödigt att sända knapptryckningen med radio, till en motagare typ 1m längre bort.
Användarvisningsbild
Doggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:12:50

Inlägg av Doggen »

Heh , ok så innan man får hjälp måste man alltså motivera varför man vill ha hjälpen hmmm låter lite Anarkistiskt tycker jag.
Min spontana reaktion är "Skit i vad faan jag ska ha det till!" men så kan man ju inte skriva för då kan ju non ta illa vid sig, så istället skriver jag så här;
-"om jag nu skulle klarat mig med den 325 ggr enklare lösningen med sladd o knapp skulle jag väl knappast besvärat mig med att ställa frågan i första hand eller?"

För att förenkla min fråga så tar jag det igen när man trycker på knappen (on/off) så skall mottstation göra samma sak (on/off) trådlöst via radio.
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Alltså, ska du bygga en sändare som gör det så kommer ju den ta en del plats på ratten, med tanke på att du måste ha batterin och annat där (för jag anntar att du inte vill dra sladdar från bilbatteriet). Ritningar på div FM-sändare finns på www.avlyssning.nu, säkert nån som kan hjälpa dig också (om det inte finns här). Det kanske bara är att bygga nån av sändarna och byta ut micken mot en strömbrytare, ungefär.

Btw, skulle du inte bara kunna tala om vad det är som hindrar dig från att ha en sladd, borde väl gå att dra igenom ratten eller nått?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Doggen skrev:Heh , ok så innan man får hjälp måste man alltså motivera varför man vill ha hjälpen hmmm låter lite Anarkistiskt tycker jag.
Min spontana reaktion är "Skit i vad faan jag ska ha det till!" men så kan man ju inte skriva för då kan ju non ta illa vid sig, så istället skriver jag så här;
-"om jag nu skulle klarat mig med den 325 ggr enklare lösningen med sladd o knapp skulle jag väl knappast besvärat mig med att ställa frågan i första hand eller?"

För att förenkla min fråga så tar jag det igen när man trycker på knappen (on/off) så skall mottstation göra samma sak (on/off) trådlöst via radio.
Tycker inte det är något fel i att föreslå en enklare lösning. Jag har ju inte en komplett design för en radiostyrd knapp i huvudet liksom.

Om du inte är jättefattig borde du kunna använda sändar/mottagermodulerna som finns bl.a. på www.hth.com. De är definitivt overkill men det skulle säkert gå att sno ihop nåt med dom, och de är små.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

alltså det är väl det onödigaste? Dra en sladd för sjutton. Varför skicka något i radio till en sak som sedan skickar i radio? Men visst, om du vill göra det. Kostar runt 300 spänn om du ska göra det lagligt.

Följ den här tråden så kanske du får ut något. http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=54
Handlar väl egentligen om samma sak.
Användarvisningsbild
Doggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:12:50

hygglo

Inlägg av Doggen »

Tack Eaglespirit , det är ungefär det jag behöver , har hittat lite olika byggsatser runtom, och återigen meningen med trådlöst tycker jag ordet isig utrycker glasklart? eller?
Användarvisningsbild
Doggen
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2003, 15:12:50

tack

Inlägg av Doggen »

Hittade det jag sökte på denna adress;
http://www.rentron.com/remote_control/R ... -Combo.htm
Skriv svar