Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag sitter och räknar lite på en H-brygga.

Om jag har ett pull-down motstånd på 1k Ohm, och ett gate-motstånd på 1k Ohm till en MOSFET, kommer dessa motstånd då att bilda en spänningsdelare som kan ha negativ effekt för MOSFET?

Jag tänker att det inte kan bli så, eftersom att när man laddar MOSFET'ens ingångskondensator kommer all ström att vilja gå dit istället för den "jobbiga vägen" genom pull-down motståndet, och därför kommer spänningen att stanna på de 5v allt matas med?

Behövs schema så ritar jag givetvis ett sådant och laddar upp, säg till i så fall!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Icecap »

Självklart kommer de att fungera som en spänningsdelare!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av sodjan »

Tänk dig en kondensator istället för gaten (vilket
den ur ett elektriskt perspektiv i princip är).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Icecap: Så hur bör man då göra för att kunna få en bra push-pull, och samtidigt inte dra ner spänningen till gate för mycket?

Sodjan: Det är precis det jag gör, och min teori va alltså att när man ska ladda upp denna kondensator kommer all ström att gå dit istället för genom pull-down motståndet, och därför ge full spänning till gate, men detta kanske inte stämmer?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Icecap »

Om du ska ha snabba switchtider är 1k redan där för mycket, normalt är 180-220 ohm. Och en pull-down för att förhindra oavsiktlig "på" vid uppstart när processorpinnen "flyter" tar man på 10k.
Användarvisningsbild
Raketost
Inlägg: 125
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:55:13
Ort: Mölndal

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Raketost »

Det finns en anledning till att MOSFET drivare klarar att leverera flera ampere. Skall man ha snabba flanker så gäller det att ladda upp gaten snabbt, och den är i princip AC mässigt kortsluten.
Kolla tex på:
http://focus.ti.com/paramsearch/docs/pa ... STRY_PGE_T
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Icecap: Kan du definiera "snabba" i dessa sammanhang? Har inte en aning om ett par hundra Hz är snabbt, eller om du syftar på många MHz.

Förresten, borde inte det motståndet egentligen mer eller mindre vara helt ovesäntligt, enligt mina beräkningar (Som jag visserligen inte kan garantera stämmer...) tar det med 1K Ohm ca. 0,7 µs att ladda ur den MOSFET jag håller på med just nu (650pF ingångskapacitans), men det tar enligt databladet 26-39ns att "stänga av", då är ju den lilla tid det tar att ladda ur kondensatorn nästan helt obetydlig i det stora hela?

Eller är det omöjligt att man kan ladda ur på 0,7µs med 1k Ohm, och jag har räknat helt fel? :lol:

Raketost: Även där kommer min fråga, vad är snabbt i dessa sammanhang? Alltså, vad kan man räkna med för switchfrekvens med en sådan drivare på ett par Ampere, och vad kan man räkna med om man driver direkt ifrån en µC som kan leverera kanske max 20mA?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av danei »

om det tar 0,7µs att ladda ur och du jämför det med 30ns Hur kan du då få 0,7µs att vara obetydligt lite? 20 gånger större ser jag inte som försumbart i sammanhanget.
Då har jag inte alls tittat på hur du räknar.
Användarvisningsbild
Raketost
Inlägg: 125
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:55:13
Ort: Mölndal

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Raketost »

Oftast gäller att ju snabbare desto bättre. Man vill att MOSFET'en skall slå om så snabbt som möjligt så att man passerar det linjära området så "snabbt som möjligt" eftersom det resulterar i värmeutveckling annars. Idealt vill man ju att den skall fungera som en stömbrytare med noll ohms resistans. Har man långsamma flanker så kommer den att fungera som ett motstånd under omslagstiden (förutom RdsON). Så man inför alltså en "extra förlust resistans" under omslaget om flanken är för långsam.
Hoppas att jag inte är för luddig :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Icecap »

Precis som raketost skriver: det är inte frågan om hur ofta den ska slå om, det är frågan för hur snabbt den gör det! Ju långsammare den slår om ju mer effekt avsätts i den och med "lite tur" kan den magiska röken släppa ut snabbt och effektivt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Klas-Kenny »

danei: Oj, tog lite fel på prefixen, tänkte att µ vart mindre än n :doh:
Då spelar ju dessa tider väldigt stor roll.

Raketost: Jag förstår hur du menar :)
Icecap: Finns det något klurigt sätt att räkna ut ungefär hur snabbt den behöver slå om för si och så mycket värmeutveckling? Eller tumregel eller liknande?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Icecap »

Du har ju räknat ut så du borde klara av att göra det igen.

Men om man driver med ström får man kolla databladet var den börjar leda och var den leder "fullt" och sedan räkna på det men om du driver rimligt starkt ska det knappast ha större betydelse om inte det är starka strömmar som ska switchas och det kan det helt enkelt inte vara med 5V som styrspänning.

När du känner det "känsliga" området på gate-spänningen kan du enkelt räkna med kapacitet och ström:
1F ändras 1V på 1 sekund vid en ström på 1A. Sedan är det bara att lägg in värden i rätt skala och räkna.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Klas-Kenny »

>När du känner det "känsliga" området på gate-spänningen kan du enkelt räkna med kapacitet och ström:
1F ändras 1V på 1 sekund vid en ström på 1A. Sedan är det bara att lägg in värden i rätt skala och räkna.

Det där hade jag inte en aning om, väldigt bra att veta!
Åter till miniräknaren! :D
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av sodjan »

Som i stor sätt allt annat så handlar det om en komromiss.

> Förresten, borde inte det motståndet egentligen mer eller mindre vara helt ovesäntligt...

Motståndet på gaten finns där av princip en enda orsak, att begränsa max-strömmen
in till och ut från gaten. D.v.s att skydda det som *driver* gaten.

Så om man ska dimensionera motståndet på gaten så är det mer intressant att titta på
vad som driver gaten och vilken max-ström det tål, t.ex en pinne på en AVR/PIC eller
vad det nu kan vara.

Om man använder de speciella MOSFET drivers som finns som ofta kan leverera flera
A på sin utgång, så är det ju helt fel att ha 1 kohm som gatemotstånd, det tar ju
bort hela fördelen med drivern.

Om man driver direkt från av AVR/PIC pinne så kanske ett par 100 ohm är lagom för
att inte överskrida 20 mA vad som nu är aktuellt i det aktuella fallet.

Om man faktiskt har behov av att minimera omslagstiden så mycket det går, beror ju
även på frekvensen. Är det "bara" ett par 100 Hz så kanske det inte är så kritiskt, är
det uppåt 100 KHz så är det sannolikt mer kritiskt. O.s.v.

En annan sak är att väga in i det hela är att ju högre gateström ju större risk
för spikar och andra störningen på matningsspänningen. Det kan i sin tur medföra
andra extra prylar (större reservoarkondingar t.ex) för att motverka just de effekterna.

Så, som sagt, allt är en avvägning av olika parametrar, även detta...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kommer motstånden bilda spänningsdelare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Men de motstånden jag menade vart obetydliga vart pull-down, dock visade det sig att jag tagit fel på prefixen och det tog längre tid att ladda ur än jag trodde.
Gate-motståndets uppgift hade jag koll på, det fanns en anledning till att jag la dit det i min beskrivning i första inlägget.

Någon med erfarenhet som kan säga ungefär hur snabb switchhastighet man behöver för att pwm-styra en liten DC-motor (ska ticka på max 15V 0,7A) utan någon märkbart ryckig gång?
Alltså ett uppskattat värde så jag har något att utgå ifrån, jag har som sagt ingen erfarenhet inom detta, vilket jag dock hoppas på att få efter det här ;)
Skriv svar