Fundering kring funktion på led/krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
HCP

Fundering kring funktion på led/krets

Inlägg av HCP »

Lite osäker om jag la denna rätt, är ju optokomponent men det är mer funktionen än dioderna jag vill få fram :)

Har köpt på mig en hög med sånahär, dock kommer det behövas fler så jag lurar lite på hur man ska göra egna.

Funktionen
två LED/lysdioder blinkar dubbla ggr, först ena, sen den andra. Växlar höger-vänster alltså.
Den lilla fjädern är för att man ska skaka på leksaken för att den ska blinka, sen blinkar det 10-15 sekunder tills den stannar igen.

Allt jag läst om att få dioder att blinka handlar om 555-kretsen, men det känns som den inte är aktuell i detta fall.

Två bilder, övre och undre delen på prylen.

Någon som vågar sig på att gissa hur de löst detta ?

Bild

Bild
limpan4all

Re: Fundering kring funktion på led/krets

Inlägg av limpan4all »

Det sitter en IC krets under den vita bobben på bild ett. Tekniken kallas COB "Chip On Board".
Kan ersättas med vilken simpel CPU som helst.
HCP

Inlägg av HCP »

Jo, mitt antagande också, men den är så fruktansvärt liten, 6mm bred och knappt 1mm hög.

Hur lyckas de programmera så små kretsar ? :)
Inte nåt man sätter i pic-programmeraren direkt kan jag anta

Edit: Nu tänkte jag lite tokigt ;)
HCP

Inlägg av HCP »

limpan4all skrev:Det sitter en IC krets under den vita bobben på bild ett. Tekniken kallas COB "Chip On Board".
Kan ersättas med vilken simpel CPU som helst.
Kan du utveckla lite mer, för mig vars elektriska kunskap begränsas till att löda och koppla saker efter schema ;)

Finns denna krets att köpa, i den form och funktion som denna har eller måste de programmeras ?
Något förslag på var man kan läsa mer?

Tack för ditt svar, börjar bli lite jobbigt att sitta o pilla ur kretsen ur leksakerna nu 8)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Finns många olika lösningar på detta, här är en sida med vanliga trissor eller med 555:an...

Edit: stavfel och tillägg... fattar inte att man kan halka på tangenterna så ofta :doh:
Senast redigerad av PeterH 30 augusti 2010, 16:07:29, redigerad totalt 3 gånger.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag anser att du angriper problemet ur fel synvinkel.
Fundera över följande.
Varför sitter du och pillar sönder de stackars leksakerna?
Om du vill ha exakt denna funktion så kan det kanske vara vettigt, inte annars.
Är det något som ska eller kan kommersialiseras, i såfall fundera över exakt vad du vill att den skall kunna göra.
Budget, (så billigt som möjligt är fel svar, t.ex bara dessa tre batterier och dess hållare är problem om det skall köpas i Sverige under 20:- vid mindre än 10000 st).
HCP

Inlägg av HCP »

Leksakerna köptes av den anledningen att få tillgång till denna kretsen.
Köpte en kundkorg full ur 10-kronors lådan.

Det är exakt denna funktion jag är ute efter, men nu är 10-kronorslådan på willys tom och jag behöver fler.
Ja, till viss del kommersiellt, då denna ingår som en del av en större produkt.
Den behöver inte göra mer än den gör just nu...
Förutom att jag kopplar på fler dioder istället för de två som sitter där, själva funktionen och styrningen jag är ute efter :)

Budgeten är satt till 5000kr för att göra 100st, dock avser det hela produkten i sig och denna del får kosta ~5-25kr.
Dock strömförsörjningen delas på annat sätt, ej batterier.

Kanske ska lägga en tråd i tjänster, och erbjuda en slant för någon som kan ta fram en lösning. Fast så specifiera lite mer.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Fjäder-->monovippa-->ringoscillator-->LED's
Monovippan kan agera enable till ringoscillatorn eller så har du en transistorsvitch på lysdiodens minus 0ch oscillator på plus (svänger hela tiden).

Exempel på kretsar (i 14 bens soic) som kan användas (ihop med lite resistorer och kondensatorer):

4dubbel op-amp t.ex LM324
4dubbel NAND med Scmittrigger
6dubbel NOT med schmittrigger t.ex. 74HC14

Minsta lösningen blir nog en 8bens PIC-processsor i soic-kapsel (använd intern oscillator).
HCP

Inlägg av HCP »

Skriv svar