bygga en enkel metalldetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Jag tänkte om det finns ett enkelt sätt att detektera metalliskt föremål som passerar igenom ett rör (50mm) , Tänkte att man kan linda en spole runt röret, Längre har jag inte kommit :oops: :oops:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Walle »

Visst kan man det, och du är inne på rätt tanke.

Lindar du en spole runt ett rör så kommer du få utslag när metallbiten (Om den är magnetisk) passerar. Givetvis behövs någon form av förstärkning för att få ut något vettigt, men kopplar du spolen direkt till ett oscilloskop så kommer du se när metallbiten passerar.

Kommer metallbiten att passera långsamt, eller inte är gjord av magnetiskt material, så tror jag det krävs andra metoder. Lägger man växelspänning över spolen borde man kunna mäta ändrad ström beroende på om metallbiten är där eller inte, tack vare ändrad impedans. Lite osäker över exakt hur det där funkar dock, men det kommer nog snart någon som skriver en lång utläggning om exakt hur man gör ;)
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Nerre »

Induktiv eller kapacitiv givare är ju de klassiska metoderna. Det går väl att bygga såna själv om man inte vill köpa.

I princip bygger de väl på att man har en resonanskrets med en "öppen" spole eller en "öppen" kondensator. När ett ledande föremål passerar i närheten av "öppningen" så ändras induktans/kapacitans vilket förskjuter resonansfrekvensen.
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Walle skrev:Visst kan man det, och du är inne på rätt tanke.

Lindar du en spole runt ett rör så kommer du få utslag när metallbiten (Om den är magnetisk) passerar. Givetvis behövs någon form av förstärkning för att få ut något vettigt, men kopplar du spolen direkt till ett oscilloskop så kommer du se när metallbiten passerar.

Kommer metallbiten att passera långsamt, eller inte är gjord av magnetiskt material, så tror jag det krävs andra metoder. Lägger man växelspänning över spolen borde man kunna mäta ändrad ström beroende på om metallbiten är där eller inte, tack vare ändrad impedans. Lite osäker över exakt hur det där funkar dock, men det kommer nog snart någon som skriver en lång utläggning om exakt hur man gör ;)
tack :)
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Nerre skrev:Induktiv eller kapacitiv givare är ju de klassiska metoderna. Det går väl att bygga såna själv om man inte vill köpa.

I princip bygger de väl på att man har en resonanskrets med en "öppen" spole eller en "öppen" kondensator. När ett ledande föremål passerar i närheten av "öppningen" så ändras induktans/kapacitans vilket förskjuter resonansfrekvensen.
hmmm!
okej jag förstår eller inte :roll: .
Det kommer inte alltid passera magnetiskt metall, dvs rostfritt som inte är magnetiskt tex.
vad tror du lite mer konkret att jag skall använda för krets? :?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Om det är metall som passerar och röret i sig är icke-metallisk duger det alldeles fint att linda en spola runt röret och använda den i en resonanskrets. Frekvensen kommer då att ändras när metallen kommer igenom, åt vilket håll och hur mycket beror på vilken metall och storleken.

För att ha en stabil svängningskrets bör man ha en extern induktans också, då kan kretsen svänga även om materialen i sensorspolen är "död". En frekvens runt 50kHz skulle nog vara bra.

Som detektor kan man använda en LM567 eller liknande.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Nerre »

bjornmeland skrev: Det kommer inte alltid passera magnetiskt metall, dvs rostfritt som inte är magnetiskt tex.
Både kapacitiva och induktiva givare brukar reagera på allt som är leder ström, även om det inte är magnetiskt. Det beror på att i en ledare som utsätts för ett magnetfält alstras en ström som ger ett magnetfält.

Kapacitiva givare detekterar även sånt som inte leder ström.
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Icecap skrev:Om det är metall som passerar och röret i sig är icke-metallisk duger det alldeles fint att linda en spola runt röret och använda den i en resonanskrets. Frekvensen kommer då att ändras när metallen kommer igenom, åt vilket håll och hur mycket beror på vilken metall och storleken.

För att ha en stabil svängningskrets bör man ha en extern induktans också, då kan kretsen svänga även om materialen i sensorspolen är "död". En frekvens runt 50kHz skulle nog vara bra.

Som detektor kan man använda en LM567 eller liknande.
finns det möjligen en enkel beskrivning på en krets man kan bygga och experimentera lite med :roll:
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av ds77 »

Beskriv lite av din bakgrund och hur kunnig du är så kan du få bättre anpassade förslag. Det finns ju färdiga givare att köpa som fungerar utan störe problem är väl första förslaget om man vill att det ska fungera någorlunda direkt.
El Fire
Utsparkad, på semester
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 oktober 2008, 21:55:32
Ort: Stockholm

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av El Fire »

Beskriv lite av din bakgrund och hur kunnig du är så kan du få bättre anpassade förslag.

Vad är detta för djä... besserwissersvar man skall behöva läsa.
Om jag skall köpa en färdig givare behöver jag för fae... inte skriva här och söka råd.

Kul att läsa dom konstruktiva svaren ovan.

Det där om att frekvensen ändras och spolen kring röret är det mest intressanta.

Jag gjorde en sån lösning för många år sedan där en sluss fungerade som en kondensator
i en oscillator krets för 455 Khz.

Jag fick aldrig till avläsningen speciellt bra.

Ni skrattar kanske,men det var under ubåtsjakten 80 talet.
I ett smalt sund under vatten tänkte jag spänna upp några kvadratmeter folie/metall
på varje sida (kondensator) i en oscillatorkrets.
Senast redigerad av El Fire 20 augusti 2010, 14:34:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Icecap »

El Fire: Ja, det var ju ett konstruktivt inlägg så det hette duga... eller?
Att du kanske har problem med magen är tråkigt men du behöver inte släppa ut skiten i forumet för det.

ds77's inlägg är synnerligt bra och relevant, det finns all anledning att veta detta innan kretsförslag kan lämnas, hade inte ds77 ställd frågan hade jag.

Att föreslå en lösning och det visar sig att FS inte ens har ett multimeter kan ju göra det synnerligt svårt att ge råd som kan fungera, det kan också vara att FS faktisk har ett hyggligt kunnande och "maskinpark" men är rudis på just denna frågaställning varför ett par väl valda tips kan vara grejen.

Jag skulle föreslå en Clapp eller Colpitt-oscillatorkoppling där induktansen är delat upp i 2 delar, det ger mindre frekvensvariation men säkrar att oscillatorn svänger hur som helst.

Det skulle även gå att köra med fast frekvens och sedan driva en LC-slinga, med en fasdetektor på kan man se viss information om materialens beskaffenhet (järn/aluminium osv) men då det tydligen inte är tillåtet för lokalpolisen att fråga om kunnandenivå är det ju dödfött.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av ds77 »

Glöm inte bort regeln om att citera föregående inlägg :vissla:

Det var ett svar i all välmening, åtminstone jag har inte fått någon som helst uppfattning på vilken nivå trådskaparen ligger på. Det kan vara så att han behöver hjälp med att koppla in en lysdiod eller så är han expert på mycket men inte analogbiten.... en klargörning här sparar mycket tid för alla inblandade. Finns det inte speciellt mycket förkunskaper kanske det räcker med att koppla in en färdig givare, finns det mer kunskaper(behövs inte _så_ mycket) kan man kanske tänka sig att rekommendera ett färdigt kretsschema. Visar det sig att han har mycket stora kunskaper eller ambitioner att lära sig kan man ju komma med lite förslag i grova drag.
El Fire
Utsparkad, på semester
Inlägg: 43
Blev medlem: 24 oktober 2008, 21:55:32
Ort: Stockholm

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av El Fire »

Ja, det var ju ett konstruktivt inlägg så det hette duga... eller?

Fae... är du inte läskunnig. ! Jag hakade på ditt förslag som var konstruktivt.

Djä... gnäll LÄS OCH FÖRSTÅ.

Problemmet är djä... intressant som har många lösningar.
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

ds77 skrev:Glöm inte bort regeln om att citera föregående inlägg :vissla:

Det var ett svar i all välmening, åtminstone jag har inte fått någon som helst uppfattning på vilken nivå trådskaparen ligger på. Det kan vara så att han behöver hjälp med att koppla in en lysdiod eller så är han expert på mycket men inte analogbiten.... en klargörning här sparar mycket tid för alla inblandade. Finns det inte speciellt mycket förkunskaper kanske det räcker med att koppla in en färdig givare, finns det mer kunskaper(behövs inte _så_ mycket) kan man kanske tänka sig att rekommendera ett färdigt kretsschema. Visar det sig att han har mycket stora kunskaper eller ambitioner att lära sig kan man ju komma med lite förslag i grova drag.
jo lite hetskt blev det :wink:

jag har en liten idé om att bygga en liten makapär så jag vänder mig till er som är jävligt skärpta på detta ämne (gäller säkert inte alla) ang elektronik! Eftersom jag inte vill uppfinna hjulet en gång till, Så har jag efter bästa förmåga beskrivit min issue, jag tror att jag har gjort mig förstådd i vad det är jag menar.
För er som undrar arbetar jag med en elektromekanisk komponent till flyget, Så helt tappad är jag inte, har byggt mycket med elektronik men inte på ngn avancerad nivå.
så mina herrar finns det något färdigt schema på en enkel krets där en spole (50mm diam) kan ge en inpuls av att en inte nödvändigtvis magnetisk metall passerar genom spolen :)
Jag respekterar er allas kunskap, ni får ha lite förståelse för ngn som inte ligger på samma nivå som er. Förhoppningsvis kanske jag kan lära mig något av mitt lilla projekt :D
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av sneaky »

En liten tanke bara. Är det bara metalliska föremål som skall passera? Eller är metalldetektorn till för att sålla bort metall från annat? Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte som så att om det bara är en detektering av att något passerar som behövs så kanske det kan göras optiskt? Tänk ding-dong-klocka i närmsta butik.
Skriv svar