bygga en enkel metalldetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Det kan bli lite rörigt när man blandar olika kompetensnivåer men det är ingen fara :verysad: :)

Tack alla för visat intresse, Jag tror vi alla är uppfinnarjockar :D
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av jadler »

En fundering jag fick när jag läser om de olika teknikerna här, om man med t.ex. en spole kring röret detekterar elektriskt ledande material i rörelse i rörets lumen, blir man då inte tvungen att ta hänsyn till vattnet också? Vatten som inte är 100 % fritt från föroreningar leder elektricitet. Fungerar en beröringsfri vattenflödesmätare på något liknande sätt? (Jag gissar att ett metallföremål som åker förbi skiljer sig tillräckligt från vattnet för att det skall gå bra att detektera, jag är bara nyfiken.)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Jovisst har du rätt MEN vattnet är där konstant och ger ingen ÄNDRINGAR i magnetfältet - och därmed inducerar det ingen spänning heller.

Använder man resonanskretsen kommer vattnet att påverka men då med en konstant påverkan, metall som kommer "flytande" förbi kommer att ha större och kortvarig påverkan så man kan göra en självkalibrerande enhet vid att koppla svängningskretsen som angivit tidigare och sedan koppla till en PLL (t.ex. en 4046) som man sedan kan övervaka faslåsningen på.

På det vis kommer hela skiten att stabilisera sig och bara reagera när det finns avvikelser efter en stabiliseringsperiod.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 maj 2009, 12:03:43
Ort: Vidja, Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av jadler »

Nu lämnar jag kanske originalfrågan helt, av min vanliga vetgirighet. Skulle olika strömningshastighet på vattenflödet också ge (små) förändringar?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Nerre »

Jag tror inte strömningshastigheten påverkar märkbart.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26108
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Icecap »

jadler: tänk dig att du har en spole med en järnring igenom. Spolen ingår i detektorkretsen och ringen kan du rotera fritt men den ligger stabilt i förhållande till spolen, alltså inte slår eller liknande. Om den är stationär eller roterar har knappast betydelse, mängden järn spolen "ser" är likaväl konstant eller hur? Detta gäller inom rimliga hastigheter, jag kan ana att vid mycket höga hastigheter kan det bli svårt att utesluta en viss inverkan men det är en känsla bara.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av jako »

Jag tror inte att du kan mäta strömmningshastighet med denna metod... däremot om vattnets konduktivitet varierar kanske man skulle kunna se det.

Principen för metalldetektorn vi pratar om här baseras på att det alstras virvelströmmar i metallen som passerar spolen, dessa virvelströmmar har ett magnetfält runt sig som är motriktat det som alstras av spolen.
Det motriktade magnetfältet påverkar då impedansen hos spolen vilken detekteras av t.ex. en wheatstonebrygga.

Då vattnets konduktivitet är vara ganska konstant och inte påverkas av strömningshastigheten så blir det nog svårt att mäta den...
Lars1970
Inlägg: 192
Blev medlem: 22 februari 2008, 22:30:36
Ort: Stockholm

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Lars1970 »

En annan variant på metalldetektor:
Koppla spolen över en schmitttrigger tex 40106 => oscillerande krets => mät frekvensen ut från schmittriggern.
Sen kan man alltid prova hänga på nån konding över spolen eller på ingången av schmittriggern ned mot jord.

Om denna krets är optimal för ditt fall vet jag inte.
Skriv svar