bygga en enkel metalldetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Icecap »

bjornmeland: om du vill att jag ska rita schema osv. får det antingen bli ett beställningsjobb till timkostnad eller läggas i högen med "ska göra när jag har tid o känner för det", i ena fallet blir det lite pengar och i andra kommer det att vara en lååååång väntan.

Jag blir generellt synnerligt irriterat över frågor av typen: "rita ett färdigt schema till mig" (med eller utan "snälla" inbakat), min tid är värd 700:-/timmen + moms och tycker du att det är billigt är det bara att beställa. Är det dyrt i dina ögon är det för att du anser att du kan göra det billigare själv och det är helt OK men det spelar inte väl med en begäran om ett färdigt schema.

Jag anser att jag skrev tips nog till att google kan hjälpa, resten får vara upp till dig, du får bestämma om du vill testa själv eller köpa tjänsten.
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Tack
Det skall rinna vatten i röret, Men vattnet kan ibland innehålla järn skrot och då skall min grunka säga till :idea:
hade en tanke på en punktgivare men det skulle nog inte fung pga avståndet (50mm) eller? Tänkte att en spole runt röret skull fung.
optisk lösning skulle kunna fung men inte nu pga att det inte alltid är rent vatten som passerar i röret
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av PeterH »

Du kan få köpa min ficklampa för en bra peng :lol: Den känner när en magnet passerar spolen och ger en laddpuls, kanske kan anpassas för att känna en järnbit?

Bild
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Icecap skrev:bjornmeland: om du vill att jag ska rita schema osv. får det antingen bli ett beställningsjobb till timkostnad eller läggas i högen med "ska göra när jag har tid o känner för det", i ena fallet blir det lite pengar och i andra kommer det att vara en lååååång väntan.

Jag blir generellt synnerligt irriterat över frågor av typen: "rita ett färdigt schema till mig" (med eller utan "snälla" inbakat), min tid är värd 700:-/timmen + moms och tycker du att det är billigt är det bara att beställa. Är det dyrt i dina ögon är det för att du anser att du kan göra det billigare själv och det är helt OK men det spelar inte väl med en begäran om ett färdigt schema.

Jag anser att jag skrev tips nog till att google kan hjälpa, resten får vara upp till dig, du får bestämma om du vill testa själv eller köpa tjänsten.
:bravo:
:oops: Jag hoppas inte att jag bad dig sitta uppe sent och konstruera ett färdigt schema som är kundanpassat till mig!!
Jag har verkligen tagit till mig den information jag har blivit tilldelad (clapp, colpitt etc) men jag har lite svårt att tolka vissa applicationer men jag jobbar på det, Detta är ett väldigt "low budget" projekt.
Google är väldigt bra så länge jag vet vad jag ska leta efter!
Tack ännu en gång för hjälpen!
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

PeterH skrev:Du kan få köpa min ficklampa för en bra peng :lol: Den känner när en magnet passerar spolen och ger en laddpuls, kanske kan anpassas för att känna en järnbit?

Bild
Perfekt :bravo:
Äntligen något konkret, med lite modefikation skulle det nog fung
Tack

föresten kul grej den dära lampan, det är ju en väl intränad rörelse för att få den att ladda :vissla: :D :D :lol:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av PeterH »

Ja, den lyser av bara f*n :badgrin:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Ett enkelt sätt kan vara att linda en spole med många varv, gärna tunn tråd. Sedan drar man en ström igenom den, ingen stark ström men lite lagom, beroende på antal varv osv. Perfekt ville vara en konstantströmsgenerator med hög impedans.

Mäter man sedan spänningen över spolen ska den teoretisk ge en puls när ett material som är ledande drar igenom, denna puls är enkel att detektera.

Man kan även placera en inte allt för stark magnet intill röret & spolen, då släpper man att dra strömmen igenom spolen.

Detta sätt kräver dock att metallbiten håller en viss minimal hastighet då pulsen annars är mycket svag.

Om man sedan förstärker spolens impuls med en op-amp och sedan kör den förstärkta puls igenom en ideell diod som likriktar BÅDA halvperioder får man en trevlig puls att gå vidare med. I teorin kan man nöja sig med en ideell enkeldiod men då får man montera magneten rätt fasat.
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av ds77 »

Här är en lite application note som kan vara lite inspiration: http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/14241.pdf

Om man räknar lite på vad man kan tänkas få för induktans med så många varv man kan tänkas orka linda så går det ju att experimentera lite och se vad för nivå man får ut vid olika metaller och storlekar. Det är ju möjligt att det inte behövs någon mikroprocessor utan det räcker kanske med en komparator.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av Nerre »

En fråga som väl inte har besvarats här är vad själva röret är av för material? Det påverkar nog det hela ganska mycket.

Och hur stora metallföremål skall detekteras? Det är ju mängden metall som avgör hur starkt utslaget hos en givare blir.

Hur snabbt flödar vattnet? En järnbit stor som en ärta som far igenom ett 50 mm rör i en fart på 10 m/s lär var oerhört svårt att detektera tillförlitligt.


Det blir alltid stora problem när folk försöker förenkla frågeställningen och berättar "så lite som möjligt". Tala om ALLA förutsättningar. Tala om EXAKT vad som är problemet (inte hur du vill lösa det, för det kan finnas andra lösningar som är smartare).
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av jako »

Helt rätt, beroende på rörets konduktivitet kommer man att "se" olika långt in i röret.

Pseudoschema:

1. Ta ett rör med låg konduktivitet = hög resistivitet
2. skaffa en sinusoscillator på säg en frekvens på 10 - 40 kHz (beroende på spoldimension + det detekterade objektets storlek) med utgångsimpedans matchad mot spolen.
3. Googla på "Wheatstone brygga"
4. Bygg en wheatstonebrygga
5. Anslut sinusoscillatorn mellan topp och botten i bryggan
6. Koppla in en förstärkare över bryggans mittpunkt
7. Koppla in spolen istället för ett av de nedersta motstånden i bryggan
8. Gör det nedersta motståndet i det motstående benet justerbart
9. Justera det justerbara motståndet så bryggan är i balans (0 volt över mittpunkten)
10 Släpp metallbiten genom röret

Impedansmätaren är klar! Problemet kan bli att 0-punkten kommer att driva på grund av temperatur m.m.

Vill du veta vilken metall det är så måste du använda fasdetektering...

Lycka till
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Icecap skrev:Ett enkelt sätt kan vara att linda en spole med många varv, gärna tunn tråd. Sedan drar man en ström igenom den, ingen stark ström men lite lagom, beroende på antal varv osv. Perfekt ville vara en konstantströmsgenerator med hög impedans.

Mäter man sedan spänningen över spolen ska den teoretisk ge en puls när ett material som är ledande drar igenom, denna puls är enkel att detektera.

Man kan även placera en inte allt för stark magnet intill röret & spolen, då släpper man att dra strömmen igenom spolen.

Detta sätt kräver dock att metallbiten håller en viss minimal hastighet då pulsen annars är mycket svag.

Om man sedan förstärker spolens impuls med en op-amp och sedan kör den förstärkta puls igenom en ideell diod som likriktar BÅDA halvperioder får man en trevlig puls att gå vidare med. I teorin kan man nöja sig med en ideell enkeldiod men då får man montera magneten rätt fasat.
tack
nu förstår till och med jag lite :D
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

ds77 skrev:Här är en lite application note som kan vara lite inspiration: http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/14241.pdf

Om man räknar lite på vad man kan tänkas få för induktans med så många varv man kan tänkas orka linda så går det ju att experimentera lite och se vad för nivå man får ut vid olika metaller och storlekar. Det är ju möjligt att det inte behövs någon mikroprocessor utan det räcker kanske med en komparator.
:humm: :| Jag brukar säga till folk "lyft inte större stenar än du orkar bära" kanske skulle lyssna på mig själv ibland :D
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

jako skrev:Helt rätt, beroende på rörets konduktivitet kommer man att "se" olika långt in i röret.

Pseudoschema:

1. Ta ett rör med låg konduktivitet = hög resistivitet
2. skaffa en sinusoscillator på säg en frekvens på 10 - 40 kHz (beroende på spoldimension + det detekterade objektets storlek) med utgångsimpedans matchad mot spolen.
3. Googla på "Wheatstone brygga"
4. Bygg en wheatstonebrygga
5. Anslut sinusoscillatorn mellan topp och botten i bryggan
6. Koppla in en förstärkare över bryggans mittpunkt
7. Koppla in spolen istället för ett av de nedersta motstånden i bryggan
8. Gör det nedersta motståndet i det motstående benet justerbart
9. Justera det justerbara motståndet så bryggan är i balans (0 volt över mittpunkten)
10 Släpp metallbiten genom röret

Impedansmätaren är klar! Problemet kan bli att 0-punkten kommer att driva på grund av temperatur m.m.

Vill du veta vilken metall det är så måste du använda fasdetektering...

Lycka till
Tack :)
skall kolla närmare på detta :humm:
bjornmeland
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 augusti 2010, 08:37:42

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av bjornmeland »

Nerre skrev:En fråga som väl inte har besvarats här är vad själva röret är av för material? Det påverkar nog det hela ganska mycket.

Och hur stora metallföremål skall detekteras? Det är ju mängden metall som avgör hur starkt utslaget hos en givare blir.

Hur snabbt flödar vattnet? En järnbit stor som en ärta som far igenom ett 50 mm rör i en fart på 10 m/s lär var oerhört svårt att detektera tillförlitligt.


Det blir alltid stora problem när folk försöker förenkla frågeställningen och berättar "så lite som möjligt". Tala om ALLA förutsättningar. Tala om EXAKT vad som är problemet (inte hur du vill lösa det, för det kan finnas andra lösningar som är smartare).
Hmm :humm:
Jag använder mig av ett vanligt pvc rör 50mm diam som står lodrät tänkte jag, Där föroreningarna (metallen, storlek 10-20mm) kommer från ett nästan horisontellt rör ca 90 gr så det är ingen speciell fart på materialet, :idea: :idea: Men jag kom precis att tänka på att om jag lutar det lodräta röret 45gr så passerar materialet alltid på botten i röret, Då är vi i ett helt annat läge för då finns det färdiga punkt givare som till och med jag förstår mig på och har råd med, Eller varför inte helt enkelt "tejpa" fast en regel/metalldetektor från biltema som jag löder in ett passande relä i.
Hoppas att ni inte tycker att jag är oseriös, Utan det är ungefär på denna nivå detta projekt ligger, Kanske skulle kolla med något uppfinnarforum :lol: :lol:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: bygga en enkel metalldetektor

Inlägg av PeterH »

Fortsätt gärna här i forumet... Även om vi i vissa fall verkar vara ett gäng griniga gubbar så gillar vi "uppfinnarjockar" :tumupp: Och något annat vi gillar skarpt är bilder på alla tokiga skapelser, börja bygg och visa oss bilder på dina alster! :mrgreen:
Skriv svar