Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Det står ju där, i filkommentaren, styrkort till avfuktare. Dessutom är filnamnet "Kontroller avfuktare.jpg" ;)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Kan vara ett utslitet relä som börjat brinna pga gnistbildning. Byt reläerna och hoppas att det fungerar.

/// Marcus
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hcb »

Helt rätt allihopa :)

Jag märkte i morse att avfuktaren (en Ecodry ett-eller-annat, sorptionsavfuktare som funkat bra hittills) i förrådet inte var igång. När jag tryckte på "On"-knappen gick den igång en halv sekund eller så innan den stängde av sig igen. Lätt demontering och felsökning med näsan ledde till styrkortet. Jag trodde först att det var dåliga elektrolyter, men det var litet värre än så.

Positivt är att det förklarar varför det luktat bränt i förrådet. En himla tur att det inte brann ner nu när vi precis fyllt på med över 70 kg kött i frysen, det kunde blivit dyrt :shock:

lond: nya reläer blir det, jag får se om det blir exakta ersättare eller något liknande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av tecno »

70 kg kött
Vilt får jag hoppas ;)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Jag har lagat nätdelen till min Uponor C-35 reglercentral till värmen. Plötsligt lös det inte termomstaterna när man vred dem till max värme. Det blev kallt i sovrummet.
DSC_2944.JPG
Fann detta när jag öppnade på locket. Nu var det lite svårt att se nummret på den exploderade IC:n, men google hjälpte mig att hitta denna tråden på byggahus.se: http://www.byggahus.se/forum/varme-allm ... alite.html

Bytte säkringen samt IC:n som var trasiga och kondingen som jag saknade tilltro till då den var lite rund i toppen. Sen fungerade det igen!

Jag köpte en extra IC om det skulle hända igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

MadModder skrev:Det står ju där, i filkommentaren, styrkort till avfuktare. Dessutom är filnamnet "Kontroller avfuktare.jpg" ;)
Jaja.. jag är bara bra på att avgöra vad som är fel.. Inte läsa.. hallå!? :doh: haha.. Jag missade det helt och hållet faktiskt, brukar missa "Filkommentar"-erna när jag tänker efter.. De är små och sitter för nära bilden tror jag, min uppmärksamhet dras bara till bilderna då :P
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hcb »

OT så det räcker till, men tecnos fråga förtjänar ett svar. Dessutom räknar jag som en kratta så det blir att ta på sig dumstruten.

Nej, det är (tyvärr) inte vilt, men väl 30 kg nöt och 22 kg lamm. Sedan tillkommer säkerligen 20--30 kg gris i januari. Allt köpt av ekobönder i närheten, så det är djur som har fått gå ute och se solens sken. Vi köpte likadant som förra året, och har på ett helt år inte köpt något kött annat än fågel. Livet blir också litet mer spännande när man inte bara stoppar vid affären och köper blandfärs för 19.90 kilot utan faktiskt behöver fundera litet på hur man bäst skall tillaga maten. Och den hemmagjorda korven är knappast sämre än den fabrikstillverkade :)
Framför allt fläsk och lamm var mycket bra, men även nötköttet var utmärkt.
Dessutom bidrar jag till att det finns kvar svensk köttproduktion, vilket i sammanhanget inte är ointressant.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Senaste reparationen

Inlägg av frownlayer »

Har bytt transistorn på kupévärmeregleringen till en ford puma. det blev en 4A istället för den gamla tråkiga 1A som satt där innan. får se om den klarar sig längre. det verkar vara en sjuka att de går sönder efter 10-15 år.

sen har jag lagat en windowsdator. på det gamla vanliga sättet. alltså startat om den några gånger.
först låste den sig i uppstarten några gånger, sen ville musen bara hoppa omkring. och tillslut så funerade allt igen.

inte undra på att jag har valt bort windows som OS.
jag är även förvånad över att den faktiskt inte gick mer sönder. det brukar windows göra när jag har det.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bigmac »

Vaknade 05.30 häromdagen att det var något fanstyg som pep i huset. Gick till torktumlaren för att se om det var den som larmade - men icke. Den var avstängd. Det fortsatte pipa, letade vidare. Gick upp på övervåningen för att kolla frysen, men därifrån pep det inte heller. Upptäckte nu (efter att man nyktrat till lite efter sömnen) att det pep från två UPS'er som står i garaget........

Till saken hör att det i mitt garage finns en fibercentral för ungefär 200 villakunder. Switcharna drivs via en 5000VA IBM-ups. Sen har jag en UPC-UPS för mina egna pryttlar. Hursomhelst.

Jordfelsbrytaren hade gått. På med den... allt hoppade igång. UPS'erna var nere på ungefär 15% ladd (dom håller ungefär en timma när batterierna är fulla...). Efter 30 sekunder så gick den igen. På igen. Brutet. På igen. Brutet. På igen. Brutet... suck. Kan bli en jobbig morgon detta om det visar sig att det laddar ur snabbare än vad det laddar upp!

Började fundera på vad det var som gjorde att jordfelsbrytaren gick - men inget speciellt hade ändrats - och den här jordfelsbrytaren gick typ bara på garaget... så det måste vara något där. Aha - heureka. Motorvärmaren till bilen. Ut i kallingar och tofflor. Slet ut kabeljäveln till motorvärmaren. Nu höll brytaren.

Snabbspolning 8 timmar.

Upp med bilen på lyften. Mätte ohm mellan skyddsjord och fas. 20-30kohm.... suck. kopplade loss kabeln (calix) vid grenkontakten bakom motorn. Det var då det hördes.

kraset.

Uttagskabeln krasade när man rörde den, plus att det droppade vatten ur kontakten som var instucken i förgreningen. Sannolikt har det runnit vatten från intaget (som sitter på stötfångaren) och in genom hela kabeln... sen har skyddshöljet börjat rosta. Well. Efter byte av kabel så funkar allt igen. Ingen mer ostörd sömn. :-)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Fixade min kaffekvarn häromdagen... Eller snarare.

För ett halvår sen eller så så bytte jag en kondensator i kaffekvarnen (start och timer sköts elektroniskt) för det blev väldigt svårt att få igång den.
Kondensatorbytet löste det problemet. Men när jag skruvade ihop den igen så fick jag bara väldigt grovmalet kaffe.

Häromdan tog det färdigmalda kaffet slut och jag fick en del kaffebönor av svärmor och svärfar som vart på semester i sydamerika.
Det var helt enkelt dags att försöka fixa kvarnen. Skruvade isär den i molekyler igen.

Visade sig vara så enkelt som att kaffepulverresterna hade packat ihop sig i gängorna. När man väl tog bort dem gick det att skruva ett varv till
på malningsgraden (lyfta förbi skalan, vrida ett varv till och komma in på skalan igen). NU blev det rätt. Innan gick inte det, kaffepulvret tog emot ordentligt, så jag trodde jag kommit i botten...

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5463
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

bigmac skrev:Vaknade 05.30 häromdagen att det var något fanstyg som pep i huset. Gick till torktumlaren för att se om det var den som larmade - men icke. Den var avstängd. Det fortsatte pipa, letade vidare. Gick upp på övervåningen för att kolla frysen, men därifrån pep det inte heller. Upptäckte nu (efter att man nyktrat till lite efter sömnen) att det pep från två UPS'er som står i garaget........

Till saken hör att det i mitt garage finns en fibercentral för ungefär 200 villakunder. Switcharna drivs via en 5000VA IBM-ups. Sen har jag en UPC-UPS för mina egna pryttlar. Hursomhelst.

Jordfelsbrytaren hade gått. På med den... allt hoppade igång. UPS'erna var nere på ungefär 15% ladd (dom håller ungefär en timma när batterierna är fulla...). Efter 30 sekunder så gick den igen. På igen. Brutet. På igen. Brutet. På igen. Brutet... suck. Kan bli en jobbig morgon detta om det visar sig att det laddar ur snabbare än vad det laddar upp!

Började fundera på vad det var som gjorde att jordfelsbrytaren gick - men inget speciellt hade ändrats - och den här jordfelsbrytaren gick typ bara på garaget... så det måste vara något där. Aha - heureka. Motorvärmaren till bilen. Ut i kallingar och tofflor. Slet ut kabeljäveln till motorvärmaren. Nu höll brytaren.

Snabbspolning 8 timmar.

Upp med bilen på lyften. Mätte ohm mellan skyddsjord och fas. 20-30kohm.... suck. kopplade loss kabeln (calix) vid grenkontakten bakom motorn. Det var då det hördes.

kraset.

Uttagskabeln krasade när man rörde den, plus att det droppade vatten ur kontakten som var instucken i förgreningen. Sannolikt har det runnit vatten från intaget (som sitter på stötfångaren) och in genom hela kabeln... sen har skyddshöljet börjat rosta. Well. Efter byte av kabel så funkar allt igen. Ingen mer ostörd sömn. :-)
Det är därför jag har en separat jordfelsbrytare till mina datorpryttlar...
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

bigmac
Vilket problem, skönt att det löste sig! "billigt" att du fått ha fibercentralen, men då slapp de som installerade att betala för ett uppvärmt skåp :P hehe


adent
Schysst! Har också hållt på lite med kaffemaskiner, det är inte roligt med allt pulver från kvarnen! Skoj att du fick ordning på det :)
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2137
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av l2t »

Gps:en på en båt fungerade inte. Efter lite felsökning så fann jag felet, någon hade försökt laga kabeln med en kabelsko!
Efter lite lödning så fungerar allt perfekt igen.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Bra lagat! Det allra mesta ser så mycket bättre ut med krympslang, en underbar uppfinning :D
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av CPMS »

Ha, jag hade en Volvo en gång där tidigare ägare hade skarvat kapillärröret från tempsensorn inne i värmebatteriet med en sockerbit när man bytt värmekranen. Man slutar aldrig att förvånas av människans dumhet.
Skriv svar