Sida 84 av 157

Re: Senaste reparationen

Postat: 13 augusti 2017, 21:47:39
av tecno
Kul att läsa om era bravader, learning by doing som sagt ;)

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 augusti 2017, 03:38:26
av Mr B
cosmox skrev:En rolig grej var att det minne som han fick ta på där nere i Rom inte var 100% raderat. Givetvis hade de ingen raderare så först tänkte vi avbryta för dagen men då kom han på att de har en laser som man kan ställa våglängden på i källaren. Sagt och gjort 10 minuter senare kunde vi programmera om minnet med filerna från vårt CSA-kort. Vipps så funkade det!
Vad du egentligen menar är alltså att han hade en raderare, men att han inte riktigt tänkte på det. Och raderaren var verkligen av världsklass.
Kul story, jag lät antagligen enfaldig när jag fnissade åt ovanstående.

Re: Senaste reparationen

Postat: 14 augusti 2017, 23:56:56
av Glenn
cosmox skrev: Universitetet saknade pengar att laga det själva och Guiseppe behöver det för att avsluta sin forskning. Det är väl något tuffare klimat i Italien än i Sverige och mycket hierarki i systemen så det är i princip omöjligt att få något gjort verkar det som.
Sådär skulle det mycket väl kunna bli här med, om systemet (alltså SEM'et i detta fallet) bara används av en avdelning så går det troligen på deras egen budget, och då kan det mycket väl vara så att det helt enkelt inte finns pengar att laga grejerna, arbetskraft finns däremot för det mesta då man alltid har nån överbliven doktorand eller foskningsingenjör att använda sig av, dom får ju lön ändå så "det kostar inget"..

Forskningsvärlden präglas ofta av att antingen regnar det pengar, eller så finns det nästan inga pengar alls.. (Sen kan det regna pengar igen om ett år eller fem), Det är därför man kan ha system som kostade enorma pengar att köpa in, men inte ha råd med den enklaste servicen på dom, anslaget som fanns vid inköpet finns helt enkelt inte nu.

I den privata sektorn är det sällan så, då budgeterar man oftast för underhåll om man köper något dyrt, och även om man inte gjorde det så inser man värdet i grejerna och det är inte lika mycket "mina pengar" mellan avdelningar. (nåja..)

Re: Senaste reparationen

Postat: 19 augusti 2017, 04:21:40
av MiaM
Senaste reparationen var verkligen skolboksexempel på att laga vintageelektronik.

Har råkat fått ett återfall och köpt på mig en del Commodore 8-bit-grejer under de senaste månaderna :)

En C128-nätdel brände primärsäkringen på nolltid. Jag tog isär den och mätte och konstaterade att det var brakkortis i glättningskondingen före 5V-switchregulatorn (L296 fritt ur minnet). 2200µF/40V. Turligt nog hade jag 2200µF/63V liggandes med samma diameter och samma hålbild liggandes, och den lite större höjden var inga problem i lådan. Tyvärr sitter det en konding av samma stil/fabrikat som är på 4700µF/6V (eller liknande) som väl sitter på utgången från regulatorn, men den hade jag ingen ersättare till så den gamla fick sitta kvar. Det känns ju annars som en kandidat för att gå sönder.

Har också gjort lite hemelektronikreparationer. Loppisfyndade en såndär Philips portabel kassettbandspelare från sextiotalet, typ deras andra modell nånsin (från 67 och framåt, den första kom 64). Enda egentliga felet var att remmen förvandlats till en trögflytande sörja. Som tur var så hade den i lugn och ro runnit av och lagt sig inne i skalet, på insidan av diverse kåpor och sånt, och det var rätt lätt att skruva loss de delar där den mesta kleten fanns och tvätta dem med tvål och vatten i handfatet. Återstående klet var lätt att få bort. Eftersom det här absolut inte är någon hifi-spelare utan syftet mest bara är att ha en antikvitet över huvud taget körbar så ids jag inte beställa rätt remmar. Den spelar, om än kanske med högre svaj, med gummisnodd från mataffären.

Sen har jag gjort en väldigt icke-elektronisk reparation. Bytte fjäderbenssäte och lite gummidelar kring fjäderbenet på en bil, och gjorde lite allmän genomgång i form av att t.ex. byta bleknade blinkerslampor och liknande. Prickfritt protokoll från bilprovningen var belöningen. Sen var jag iväg till däckverkstad som fixade hjulinställning runt om. Det var rätt illa ställt runt om och det känns som att förbättringen inte bara påverkade körkänslan utan rent av även rullmotståndet såpass att det märks att bilen rullar lättare om jag på plan mark kopplar ur i hastigheter på typ 10-20km/h inne i stan, och jag inbillar mig att bränsleförbrukningen sjönk på köpet (!).

Re: Senaste reparationen

Postat: 10 september 2017, 10:43:02
av lond
När jag plockade ner fastighetens pelletsbrännare för service innan vintersäsongen, upptäckte jag att kullagret för skruven var sönder. Kullagret har nog varit sönder flera år :vissla: för den har alltid läckt pelletsdamm vid kullagret. De år jag har servat brännaren, har jag bara gjort rent brännarkoppen, men i år ville jag ta reda på varför den läcker pelletsdamm och att drivkedjan gick på diagonalen. På grund av det söndriga kullagret har skruvens axel nötts ner och gjort så att den kunnat glida tillbaka ca 8mm, vilket gjorde att kedjehjulen inte längre var i linje..

Fick tillverka mig en 8mm hög "bricka" med ID 17mm och OD 20mm av en vattenkoppling i mässing som hade rätt OD. Kommer att tillverkas en ny i tåligare material när jag för tillgång till en metallsvarv...
Bild

Men efter provkörning så läcker den inget pelletsdamm och den gnisslar minimalt :)

/// Marcus

Re: Senaste reparationen

Postat: 24 september 2017, 23:15:51
av TomasL
Bytte strålkastare på Chevan i dag, nu kanske man får lite mer än ledljus, passade på att byta olja och filter samtidigt.

Re: Senaste reparationen

Postat: 24 september 2017, 23:21:06
av chriz
Ledljus ? :wink:

Re: Senaste reparationen

Postat: 24 september 2017, 23:25:07
av TomasL
Ja exakt.

Re: Senaste reparationen

Postat: 27 september 2017, 23:36:48
av elshorto
Bytte USB-kontakt på min Samsung galaxy S3 idag. Tänkte ta lite bilder men det sket sig, gissa varför...
Det fick bli en arkivbild.
Man blir onekligen imponerad och inspirerad av korten.

Re: Senaste reparationen

Postat: 27 september 2017, 23:49:18
av lillahuset
Imponerad, ja. Inspirerad, nej. Jag tycker att det gör ont att se sådant.
Ge mig dubbla europakort med treradiga DIN-kontakter och ett riktigt bakplan så mår jag som en prins. :D

Re: Senaste reparationen

Postat: 28 september 2017, 12:20:57
av adent
Bakåtsträvare där! :)

Edit: för att inte bara spamma så får jag väl lägga in senaste reparationen också om än kopierat från senaste gärningen.

Bytt hjulnavet (där hjullagret sitter) på andra sidan på 9-5:an alldeles själv. Lite stolt är jag allt.

Mycket bankande, värmande och sprayande dock för att få isär allt. Tur att skivan och navet var oskiljaktliga, då kunde jag ta
spjärn mot skivan för att få loss hjulnavet. Samma problem när jag bytte på förra sidan, så det fanns redan en ny bromsskiva att
sätta dit (och nya klossar) :) Två dagars envist värmande och hamrande och WD40:ande.

Re: Senaste reparationen

Postat: 28 september 2017, 19:27:20
av MicroMek
Lagat min sons trådlösa hörlurar av typ Beats Solo 2:
Vänster högtalarelement var tyst p.g.a. avbrott/glapp. Jag hade ett par gamla Koss Porta Pro som låg hemma. Efter bortklippning av ytterkanten på de elementen, så passade de i Beats. Fungerar bara bra nu..... får väl se hur länge.

Re: Senaste reparationen

Postat: 28 september 2017, 23:26:14
av TomasL
Bytt nedre höger spindellager på hustruns Pug.
Lyckades naturligtvis runddra en invändig torx-skruv (fy fasiken vad jag avskyr torx med låga skallar, som dessutom är dragna ordentligt, 200Nm och låsvätska, på ställen där man inte kommer åt eller kan se), vilket gjorde jobbet en aning mer komplicerat och tidsödande, men det gick till slut.
Naturligtvis glömde jag att lossa drivaxelmuttern när jag rivit hälften, och fick återmontera allt för att kunna lossa den.

Fuskat som "vapensmed" åt grabben och hans Airsoftbössa.

Re: Senaste reparationen

Postat: 29 september 2017, 23:29:22
av TomasL
Påbörjat byte av bussningarna i Chevans framvagn. bör vara klart i morgon tror jag,

Re: Senaste reparationen

Postat: 1 oktober 2017, 13:21:48
av limpan4all
Bytt stötdämpare, skivor, bromsok, handbromsdelarna, bromsbackar bak på en V70.
Men jag gick bet på att byta bromsslangen av gummi för jag lyckades inte komma på hur man får bort delen som sitter fast mot bromsrören som går framåt i bilen :doh:
På min andra V70 så var det löst på ett annat sätt så den bytte jag för några år sedan utan problem (efter mitt strul med delaminerad bromsslang som gav en diodfunktion på bromsverkan bak...).