Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av wiklis »

Kanhända att du hjälpt många med det här inlägget....
Snyggt gjort, vet hur bökigt det kan vara med bilelektronik.

wiklis
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av kricka »

ktm_micke:
Jag jobbar med bil elektronik. Det både hur och varför dom går sönder. Orkar dock inte skriva allt på telefon nu. Men det är nästan vanligt fel.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av AndLi »

Reparerat Ockelbon, och igen och igen :)

Första provkörningarna sen jag köpte den gick väl sådär...
Halvvägs hem från garaget tvärdog den, och vägrade starta, den har varit extremt lättstartad tidigare, trodde jag kört soppatorsk. Men det var en kabelsko till tändspolen som hoppat av!

Körde runt och lekte lite på tomten, helt plötsligt pekar framskidorna åt vart sitt håll, en kul-led hade hoppat av, tryckte tillbaka den men hoppade av igen efter 5m. Insåg att den Najtråd som satt i samma region hade en vital funktion för att hålla ihop kul-leden.

Och jag förstår varför de övergett vridgashandtag på de moderna skotrarna, studsar till och man ger full-gas. Iof tar den livet av sig själv vid för mycket gas :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Idag lagade jag en HP laserjet från anno dazumal.

Grejen är att den står i labbet och används för etikettutskrifter, lokalt kopplad till labbdatorn, detta eftersom
det visat sig omöjligt att dressera de moderna kopiatorskrivarna till att ta rätt customformat på pappret.

Idag gick jag ner och skulle skriva ut etiketter.. hmm, varför är skrivarne avstängd ? ..eller nej det var den inte,
men displayen är släckt, vadnudå ? och ser den inte lite konsig ut, en stor spricka..

Någon har tappat nåt tungt på skrivaren, och sen skitit i att ens berätta detta.. SUCK.

Fick ok att försöka laga den eftersom alternativet är att köpa en annan skrivare, som vi inte vet om den kan användas.

Isär med skrivaren, och konstatera att displayen fått en rejäl kyss, loss med den och isär med displayen, riktade plåten så att zebragummit hade en chans att
nå glaset, ihop med allt, men nej.. isär igen, rikta mera, ihop men nej.

Då kommer en kollega och säger att "det ligger en gammal HP-skrivare i återvinningen", aha, jag beger mej dit och hittar en mindre nyare HP,
men jag river isär den med multitången och konstaterar att displayen är lik, tar med mej den och monterar i den gamla.. nej.. dött.

Konstaterar att displayerna har något olika beteckningar, så jag bygger en hybrid med "chassit" från den "nya" och resten från den
gamla.. nej, funkar inte.. ok, chassit och glaset från den nya och bara kortet från den gamla ? nej..

Ungefär här inser jag ju att "ready" LED'en inte heller fungerar, den sitter på panelen, så loss med panelen, aha, den är kraftigt böjd..
isär med den, rikta chassit och inspektera kortet, ja visst är det spräckt, åtta ledare varav sex av dom är tunna är av.

Skrapa rent och flussa, på med lödtenn, ihop med grejerna och javisst, både LED's och LCD funkar plötsligt :)

Ihop med allt och maskinen fungerar, success!

Fult men funktionellt..
pcb.jpg
Ser ut som att det inte är kontakt, men det är det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Igår eftermiddag "kom jag på" min son (som är 2 år) med fjärrkontrollen till den inspelningsbara digitalboxen, han stod framför den och tryckte frenetiskt på knapparna, jag plockade fjärren av honnom och skulle stänga av boxen, och insåg att den hade hängt sej, rejält.. stängde av den med strömbrytaren på baksidan och fick upp samsungloggan, och texten "no signal" och allt var låst.

Efter en del svärande och knappande så öppnar jag locket och inser att hårddisken spinner upp, och lägger av efter ca en sekund, varvid den spinner upp igen osv.

SKruvar då loss hdd'n från maskinen och ansluter i en dator för att se om den är hel, det är den, varvid jag gissar på kraftmatningen, kollar det kortet men ingen konding har lyft på hatten.

Googlar problemet och hittar folk som bytt en konding på 1500uF vilket har hjälpt, så jag värmer upp lödkolven och skruvar loss kraftkortet, loss med kondingen, mäter den men den verkar okej.. då löder jag loss andra elytkondingar och mäter dessa med, samtliga är inom spec vad det gäller kapacitans men en 1000uF 10V har annorlunda ESR, den är på 0.98 ohm, alla andra är under 0.1, typ 0.02ohm osv.

Kollar förrådet och hittar en 1000uF 16V med rätt storlek, byter den, kopplar ihop allt och yes, allt fungerar :)

..Iofs hittade jag flera sopiga lödningar också som jag bättrade på, men det var nog kondingen som var problemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Plockade ju hem en trasig samsung 214T från containern häromdagen, och det var ju bara att sätta igång.

Jag misstänkte elytproblem redan från början, och en googling gav mej rätt, den var ökänd för det, det skulle finnas två 820uF 25V och tre 330uF 25V..

När jag öppnade den såg jag ju direkt att två av kondingarna var riktigt illa däran..
caps.jpg
Hela höljet på den ena har lyft sej flera millimeter, den andra läcker i toppen.

I mitt exemplar var alla dessa på 820uF dock, och några sådana hade man ju inte, så det blev 1000uF istället, självklart med högre spänning och fel bendelning också (för det hade jag hemma) så man fick mecka lite, men dom gick att få dit, voila, skärmen funkar.

Mätte dom andra kondingarna och dom var ok, men eftersom det är kända problemkondingar så bytte jag dom med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: Senaste reparationen

Inlägg av eljonas »

20170414_130008.jpg
Dome-knapp som suttit på batteriet till en elcykel som gått 5 vintrar i saltslask.

Vian som domen ska trycka på var helt bortfrätt så det blev en tunn tråd och ett extra hål.

Tejpa ihop, löda ihop balanserarsladdhärva till RC-laddaren och efter några timmars balanserande så är elcykeln nu med 2 fungerande batterier.

Den hemdatornostalgiske noterar likheten mellan denna knapp och Amiga500-kickstart-1.2-musknapparna! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Talriksmotorn i mikron slutade fungera, blev väldigt förvånad över att Kjell & Co hade en exakt likadan, nu funkar mikron igen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

eljonas skrev: Den hemdatornostalgiske noterar likheten mellan denna knapp och Amiga500-kickstart-1.2-musknapparna! :)
Nä, sådana har det inte suttit i nån A500-mus jag öppnat, och det är ganska många..

Däremot brukar det sitta sådana här:

Bild

..Commodore had eju dock en (o)vana att alltid leta rätt på billigaste leverantör så man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Grannen hade lyft, så nu har SAAB 99:an ny bakre ljuddämparburk och lite nya rör bakåt. Satte ihop det utan monteringspasta, trodde jag glömt den
hemma, men den låg ju i skuffen. Får hoppas det blir bilprovningstätt iaf...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Lagade min EPROM-raderare idag!
UV-eraser-4.jpg
Denna har slutat lysa, bara blinkar.
UV-eraser-5.jpg
Skruvar isär, sladdarna är lödda på röret. Man tänkte nog att ett rör skulle räcka för alltid. Det stämde, men bara nästan.
UV-eraser-6.jpg
Gammalt och nytt rör. Köpte nytt härifrån: https://www.dammbutiken.se/uvc-lampa-tl-8w-philips
UV-eraser-7.jpg
Provkör och det lyser, men titta inte in i ljuset...

Utläggningen började i den här tråden som en lätt urspårning: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9#p1316529
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Glenn (och eljonas):
Amigamus med bubbelswitchar:
http://www.amibay.com/showthread.php?80 ... Tank-Mouse

anders_bzn: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

miam: det är ju dock till en A1000, det där är afaik modellen med "skjutlucka" undertill istället för luckan man roterar loss, den musen fanns afaik bara på A1000, möjligen att den satt på tidiga A500 också, men ingen av dom två 1.2-maskiner jag har hade sådana.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Magnus_K »

Vi har haft en TV på jobbet (Limited Label Beluga 3225FHD) som gått dygnet runt i något år. För ett tag sedan började den skjuta ner sig själv och någon hade ställt den vid återvinningen.

Självklart måste man ta chansen, och öppnade upp den på en rast. Gladeligen var det rena popcorn-festen med svullna kondingar, så nu när det istället sitter Mr Rubicon och Miss Nichicon på plats så fungerar TV:n betydligt bättre.
TV:n ska placeras i gästhuset så nu blir päronen glada över att få se lite morgonnyheter ostört.

Bytte dom med röd ring och den värsta hade över 7 Ohm i ESR!
Märket på samtliga dåliga var SAMXON.
DSC_3575.jpg
Platt_vs_bullig.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Glenn: Jag har haft sån "A1000-mus" till A500 köpt sommaren -89 på genomresa genom Tüskland.

Magnus_K: Syntes något knas med kondingen längst till höger på din bild, eller fick den följa med av farten för att andra likadana var dåliga? Jag frågar för att jag har svårt att se någon svullenhet på fotot.
Skriv svar