Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: Konstigt att ett par av våra största inhemska kedjor säljer de i ental då...
"OFTA säljs dom bara i par" skrev jag förvisso.

Och en seriös verkstad kommer inte att byta bara en xenonlampa, dom byter alltid båda, precis som att man inte byter en stötdämpare, eller en bromsskiva.
Och det syns ingen större skillnad mot garageväggen.

Den andra lampan kan ju redan varit bytt..
Ja, man kan ju chansa på att göra fel och hoppas att någon annan gjort fel innan också.. ..eller så gör man rätt.


Med Xenonlampor är det inte som halogen som man kan köra tills dom slocknar, dom ska bytas *innan* dom slocknar eller byter färgtemperatur.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Säkerhetsmässigt bör man inte byta samtidigt, just för att minska risken för at de går sönder samtidigt. Det finns ju andra anledningar till att byta båda samtidigt.
Det gäller halogen, inte Xenon, för xenon (HID egentligen) kommer i normalfallet inte slockna, dom kommer bara bli sämre och få annan färgtemperatur, när dom till slut slocknar så är det långt över bytestiden, och dessutom kan man ha pajat ballasten också.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av danei »

Efter mycket bråk med gräsklipparen, igen så hittade jag den här i nålventilen.
55A01DAF-0C66-4CF9-AC60-0E98533E5497.jpeg
Nu går den mycket bättre :)
Det ser ut att vara en bit an en bränsleslang.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

För ett par veckor sedan när jag satt och jobbade med datan började jag höra ett högt irriterande ljud. Jag stängde av musiken och hörde att det var från en av mina monitors (Dell 2407WFP). Jag stängde av den, och ljudet försvann (!!). Tänkte - va fan, jag sätter på den igen och ser om det piper igen. PANG!!! Det smällde, rök och sen blev hela huset mörkt (säkring).

Plockade ner monitorn, skruvade sönder den och mycket riktigt hade en stor cap läckt och sedan sprängts. Även ett par caps på själv driverkortet bucktade ut ordentligt.

Drivarkortet nedan. Tog tyvärr inget kort på psu:n.
2017-09-18 11.37.35.jpg
Efter mycket felsökning och byte av komponenter, fick jag igång den. Men det blev inte billigt, men jag ser projektet som ett utbildningsprojekt istället för ett penga-hål. Fattas ca 8 caps till som jag bytte ut på drivarkortet utifallatt ;-)
2017-10-24 14.51.49.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Du gjorde väl kliniskt rent efter det som läckt ut? Det är bra på att äta koppar, och får det fräta ett tag sprider det sig vidare under lacken, och kan förinta lödpaddar och komponenter en bit bort... :sick:
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Inget som läckt ut faktiskt.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Eli »

Vår 14 år gamla tvättmaskin Softronic Miele W 4350 fick första felet i förra veckan: Felindikering med pip & blinkande LED för sköljning.
Letade tips på nätet. Mycket tal om förbrukade kol, så sådana beställdes från Tyskland, men i onödan då de visade sig bara vara slitna någon mm.

Provade lite mer och såg att LED-blinket var vilsledande eftersom den startade på fullvarv, vilket berodde på en kortsluten IGBT för motorns varvtalsreglering.
Denna och ett bränt 27 ohms motstånd som gick till gaten, satt på controllerkortet EL-150-c som tydligen används i många olika modeller,
så lägg inte för stor vikt vid modellnummer vid sökning efter tips.
Jag hittade väldigt få som handlade om min modell, men massor för andra som delvis använder samma komponenter.
Rätt bra översiktsschema fanns under locket.
IGBT och blått motstånd nere i högra hörnet bytta.
el_150_c.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

sommarlov: ok jag trodde det då du skrev "hade en stor cap läckt och sedan sprängts" ;)
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

@madm, vet faktiskt inte varför jag skrev "läckt", för det hade den inte ;)
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av StefanR »

Min RC-flygsimulatorcontroller har betett sig störande och kopplat till och från datorn hela tiden = obrukbar. På slutet har den inte hittats alls. Öppnade controllern och letade kassa lödningar utan resultat, lyckades tillslut lokalisera ett internt kabelbrott där sladden går ut från dosan mot datorn. Klippte bort biten som glappade, lödde ihop och allt fungerar igen :D.
Hörde av mig till tillverkaren och frågade om de kunde skicka en ny sladd men de ville inte sälja någon reservdel men kunde tänka sig att sälja en ny controller rabatterat för 60USD + frakt från USA, detta om jag skickade en bild som visar att jag klippt kabeln ut från kontrollen (vad nu det skulle vara bra för?). Antar att det räknas som att jag kasserat kontrollen då. Jag ville hävda garanti men den gällde bara i 90 dagar, vilket skämt...

Svårighetsgraden på detta jobb är lite högre än vad man kan tro då jag hade en 3-åring som ville "hjälpa till" i knät under arbetet :)
flygradio.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av wiklis »

Treåringar är oslagbara tekniker...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Lagat en Jula-timer. Igen.
IMG_1864x.jpg
Även denna gång den brända zenerdioden. I vanlig ordning var en lödpunkt med tillhörande bana bortbränd.
Som extra bonus var 100µF-lyten helt slut. 0,5µF och ESR 40Ω :lol:
Men vad kan man begära av en Jakek-konding. Nu sitter där en Rubycon. :)

Och så fixade jag farsans fartkameravarnare. LED-displayen hade flera trasiga segment. Ny modul inhandlades.
Det är nuförtiden gula istället för röda siffror. :D
IMG_1863x.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

:tumupp:

Är detta en som du tidigare lagat?

Skruvade isär min för att kolla läget. Bytte kondingen
när jag väl var inne. Ser att zenerdioden går en del varm,
så lödade om.
Bild
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av RadarEnt »

MadModder skrev:
Och så fixade jag farsans fartkameravarnare. LED-displayen hade flera trasiga segment. Ny modul inhandlades.
Det är nuförtiden gula istället för röda siffror. :D
Varför behöver din far en fartkameravarnare?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

Inte för att köra för fort, utan för att det är lätt att missa en skylt, och den där håller hela tiden koll på vad det är för hastighet som gäller.
Kör man i rätt hastighet säger den inget vid en kamera, utan bara om man kör för fort. Och den är mest tyst de gånger jag åkt med iaf. :)
Sen gör det ju inget att den visar bilens hastighet.

Danny: Nej, senaste där är inte min. Den är min fars. Men samma fel. Alla jag lagat hittills har zenerdioden lagt av i. När reläet slutar dra är det dags. :D
Jag sätter i en MELF-kapsel. Lite stor, men den går dit. Och den klarar av effekten lite bättre. Ingen jag lagat har pajat igen än så länge.
Här är den första jag lagade http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=83804
Skriv svar