Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Har en exakt likadan B&D i källaren, funkar prima, kommer från min farmors bror så några år gammal.


bpiphany: men du har ju öppnat den! Där försvann alla garantier för att få fram något, hade du inte öppnat den så hade det funnits en bra chans att kunna få fram data.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 491
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Senaste reparationen

Inlägg av meconer »

På en av våra svarvar slocknade en lcdskärm. Det visade sig vara backlightern som var död. Beställde nya backlightrör på chans med rätt diameter och någorlunda rätt längd men de tände aldrig. Fick idén att testa med en ledlist. Jula, 129:- senare så fungerar det finfint. Färgåtergivningen med varmvita dioder kanske lämnar en del övrigt att önska men annars är resultatet långt över förväntan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Sambon lyckades köra av ett tankband på gammelsaaben i fredags, och hon behöver bilen på tisdag, vad göra ?

Hinner ju inte få hem ett nytt (kostar typ 2-300) och det är minusgrader ute, blä.

Nåväl, upp med bilen på pallbockar på den isiga uppfarten, och sen frösöka lossa främre fästet som var av, skruven satt och var rostig förstås, tillslut lyckas jag banka på en 9-hylsa på 10-skallen och lossa på skiten.

Men sen då ? ..inser att tankbandet är friskt en bit bort, så jag fräser bort det gamla bandet från fästet, och svetsar dit en spikplåt från biltema (hade hemma) och bockar till, inser att det saknas ett par centimeter, suck.. svetsar på en plåt till, och nu räcker det ju med råge.. upp med tanken med hjälp av en pallbock, och sen stansar jag hål som jag skruvar fast i det gamla bandet, voila, helt tankband.

Tog dock rätt lång tid med allt, och de andra fästena lär ju vara rätt rostiga med, så det blir nog ett byta av båda i sommar, men just nu skulle bilen bara funka.
DSC_2503 (Large).JPG
Observera att jag lycakdes spraya rostskyddsmassa på avgasröret ockspå, lär ju lukta mumma..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Magnus_K »

Mecka med bilar på uppfarten har jag fått nog av, men snyggt jobbat Glenn! Inte dåligt för en "uppfarts-rep" :tumupp:
Nä, nu tittas det på en lyft, för åren på uppfarten måste snart vara över. Vi blir ju inte yngre :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

En lyft vore jättetrevligt, men då måste jag bygga nytt garage också :/
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Jonaz »

Glenn, det blir ju en win win situation!!
Står också på uppfarten och skruvar tyvär, senast var det stötdämparna fram på en V50.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GastonDeVille »

Har en gammal fin A3-skrivare inköpt på Tradera som hade lustiga saker för sig. Ibland ville den inte skriva ut och påstod på ett dataspråkaktigt sätt att jag försökte köra ut med två Cyan patroner. Men bara ibland. Nu blev den heldum när jag skulle testa att köra ut en kretskortslayout och blåvägrade. :wink: Jag testade att fuska genom att byta chippet som sitter i färgtanken och det gick att köra ut en gång. Men sen tyckte den att det var en massa patroner som inte var godkända.

Kontaktytor
Canonchip001b.jpg
Chipet
Canonchip002b.jpg
Och då, när det såg ut som att mest luta åt återvinningen så upptäckte jag att det satt en nästan osynlig gnutta smältlim i vägen för kontaktblecken och efter lite stök och bök så brakade det loss och allt snurrade igen! :happy:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bpiphany
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 september 2011, 12:04:49
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bpiphany »

Henry skrev: bpiphany: men du har ju öppnat den! Där försvann alla garantier för att få fram något, hade du inte öppnat den så hade det funnits en bra chans att kunna få fram data.
Min kompis sa att det är lugnt bara det inte blir några fingeravtryck på den... Men ärligt så undrar man ju över hur upplevelsen är att sitta vid en dator när hårddisken plötsligt får för sig att explodera =)

För att bidra lite till tråden då. Amputerade två trötta NiCD-batterier ur hårtrimmern. Den har aldrig någonsin varit riktigt frisk och stark vad jag kan minnas. Kopplade förbi allt tjafs där i. Nu återstår bara en regulator direkt på inkommande från väggvårtan, direkt vidare till motorn. Ingen knapp, inget strul, ingen vek batteridrift, bara pålitlig sladdström. Driver på motorn med lite högre spänning än innan dessutom. Så det återstår väl att se vad som brinner först... Passade på att slipa lite på skärytorna också.
trimmer.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Senaste reparationen

Inlägg av frownlayer »

Fick för någon månad sedan en gorenje induktionshäll av mina föräldrar då den hade börjat glappa på den högra sidan, efter att ha plockat ner den och lött om ca 15 lödningar, varav 4st som definitivt var kalllödningar, så har hällen inte glappat en enda gång. Så nu har jag uppgraderat min glaskeramikhäll till en denna. Dessvärre får jag byta ut lite grytor som inte är kompatibla längre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av GastonDeVille »

GastonDeVille skrev:Har en gammal fin A3-skrivare inköpt på Tradera som hade lustiga saker för sig. Ibland ville den inte skriva ut och påstod på ett dataspråkaktigt sätt att jag försökte köra ut med två Cyan patroner. Men bara ibland. Nu blev den heldum när jag skulle testa att köra ut en kretskortslayout och blåvägrade. :wink: Jag testade att fuska genom att byta chippet som sitter i färgtanken och det gick att köra ut en gång. Men sen tyckte den att det var en massa patroner som inte var godkända.

Kontaktytor
Canonchip001b.jpg
Chipet
Canonchip002b.jpg
Och då, när det såg ut som att mest luta åt återvinningen så upptäckte jag att det satt en nästan osynlig gnutta smältlim i vägen för kontaktblecken och efter lite stök och bök så brakade det loss och allt snurrade igen! :happy:
Liten uppdatering... plötsligt var den tillbaka på ruta ett och gjorde samma, strulade sig och var dum och ibland räckte det att starta om.. men felet var tillbaka "Mer än en bläckbehållare med följande färg har installerats." och påstod att bläcket var slut. Sen kom felkod med sju (7) blinkningar vilket betyder "service" eller "kontrollera så inget främmande föremål finns i maskinen"... hmmm. :doubt: Då tog jag fram ficklampan och tittade igenom och upptäckte att...
1. någon varit och grejat / öppnat skrivaren så att en plastdel i utmatningen låg snett och en givare stod snett.
2. det satt fortfarande kvar en pytteliten slamsa av smältlim vid sidan av chipet på bläcktanken.

Efter att dessa felaktigheter var åtgärdade så försvann alla felmeddelanden, varningen för bläcknivån återgick till normal och det var bara att skriva ut som vanligt igen :P
Hoppas detta kan vara en hjälp för någon.
Canon PIXMA iX4000
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

HF-donet i lysrörsarmaturen i föräldrarnas kök släppte ut den magiska röken och slutade att fungera i veckan.
Beslöt att uppgradera armaturen med Biltemas LED-lysrör istället för att försöka att få tag på ett passande HF-don.
Det gick väldigt smidigt att uppgradera, då lysrörshållarna på den en sidan var anslutna parallellt med två ledare som nu blev anslutna direkt till inkommande matning. Resten av ledarna och HF-donet plockades bort.

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Ena bildskärmen lade av i går, stod i valet och kvalet att köpa två nya eller byta kondingar, det blev kondingar, dock får jag börja shoppa runt efter nya skärmar gissar jag.
Kan undra om det finns böjda bildskärmar, då kunde man ju ersätta bägge skärmar med en stor böjd, :humm:

Intressant, Samsung har böjda skärmar, dessutom kan man ansluta flera datorer till samma skärm, nått att fundera på, vi får nog ta det i separat tråd.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Svärföräldrarnas bläckstråleskrivare hade lagt ner verksamheten och ett plastband hade hoppat ur. Visade sig vara någon form av "positionsgivar-kod-"skiva"".
Plastband med många tunna svarta streck på. Gick enkelt att få bort scannerdelen och sen var det bara att spänna upp hållarna för plastbandet och trä det genom skrivarhuvudets avläsare och kroka fast bandet i bägge ändar av skrivaren så funkar den igen.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Senaste reparationen

Inlägg av agfamatic »

En kollega kom in med en gammal bärbar dumburk av märket Sony idag den visade sig att inte fungera alls bara ett svagt brum i högtalaren om man vred upp volymen. Jag hittade en svullen elektrolyt i nätdelen när jag öppnade burken så efter att jag hade laddat ut bildröret lödde jag in en ny konding från jobbverkstadens skrotlåda och nu fungerar apparaten utmärkt igen förutom att bildröret kanske är lite slitet men det finns inte mycket att göra åt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Jag är ju utlånad till ett annat företag nu i några veckor, och detta företag gör nåt så ovanligt som att reparera på komponentnivå.

Så jag fick ta mej an en HP-skärm med flimmrande backlight, öppnade, konstaterade att två 470uF elyter hade lyfta på hatten, bytte dessa och testkörde, funkade kanon.. bara att skruva ihop och ställa på spares-hyllan :)
Skriv svar