Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mAVRick »

Lagade en gammal batteriladdare. Efter en kort felsökning fanns det spänning fram till sista skruvplinten. Misstänker att någon försökt 'laga' den tidigare. Skala en bit och skruva tillbaka, så har man en reservladdare (som fungerar) om det kniper.
IMG_20161217_104925.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Någon har inte skruvat fast kabeln i plinten tillräckligt hårt....

/// Marcus
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Senaste reparationen

Inlägg av rvl »

Senaste reparationen modell "tillfälligt några år"? Dethär är kanske fel tråd, men man blir fort grinig utan dendär lilla plastbiten. Och just nu var det inte läge att byta (eller vända :vissla: ) den långa kabeln och trådlöst undviker jag för seriös användning.
grinig.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hawkan »

Lagade miggen så att den klarar att mata 0.6 mm tråd igen. Ofelbart har det blivit en stor rosett med tråd
inne vid matarhjulet. Visade sej att tråden fick gå för lång sträcka utan stöd efter matarhjulet.
Drog fram vajerhöljet närmare matarhjulet och nu funkar det bra igen, inget trassel.
Svetsar med CO2 (rent tekniskt är det väl mag dåra) och passade på att byta anslutningen på gasregulatorn.
Det är olika gänga på Agas argontub och co2-tuben dumt nog. Nu finns en enkelt adapter.
I morgon ska det svetsas!
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Senaste reparationen

Inlägg av SM6XUN »

Lagade ett HP effektmäthuvud, av någon anledning valde det att lägga av mitt under en mätning.. tur det bara var glapp i klämlisten.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Electricguy »

Bytt kabeln mellan hållare och lur på en FMR12B från sent 50-tal/tidigt 60, då originalet hade fått för sig att torka och trilla isär internt som externt.
Bild
Lite info om det gamla "Fast markradio" systemet och se olika modeller som fanns: http://gronradio.sm7dlf.se/basradio60.htm
limpan4all
Inlägg: 8210
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Senaste reparationen

Inlägg av limpan4all »

hawkan: Det är värre än så, det ÄR olika regulatorer....
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

fast det är väl bara att graderingen blir fel ?

Anslutningarna passar ju mellan argon/kolsyra och argon dock.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Så länge man inte sätter en CO2 regulator på en argon tub så det blir en bomb samma sekund man öppnar kranen så är det nog rätt lugnt. Jag har en syrgas AGA regulator på min CO2 tub och funkar fina fisken. Men det är en gammal typ så den slösar CO2 för att reglera flödet för jag tror inte att moderna gör det.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2633
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Senaste reparationen

Inlägg av hawkan »

Jasså det säger ni att det är olika regulatorer. Har inte ens tänkt tanken får jag säga.
Men lugn, det är regulatorn till svetsen, den som tål 300 bar eller så, som jag moddat
så den passar på CO2-tuben och med en adapter till Argon-tuben.

På vilket sätt är regulatorerna inte samma? Den jag har på CO2-tuben när den leker
sodastream är graderad upp till 300 bar och på lågtryckssidan justerbar upp till 6 bar.
En sån här http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... kolsyretub
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

För att mätaren på en CO2 regulator skall gå upp till några 300 Bar så måste den flaskan nog stå i brand. :)
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Senaste reparationen

Inlägg av YD1150 »

Köpte en rörradio två dagar före julhelgen, vart en Blaupunkt Mombasa, såldes som defekt för 75kr.
Var lite pyssel med den men inga allvarliga fel.
En trasig 450mA säkring, efter byte så var det lite dålig kontakt i säkringshållaren
fick böja plåttungan i säkringshållaren så gav den bra kontakt.
Bytte kopplingskondensatorerna till de två EL84 i slutsteget.
En 22nF kondensator visade sig orsaka ett ständigt skrapande även med volymen nere på noll.
Ohmmätning gav inget bra resultat < 10Mohm, kapacitansen nere på ca 6nF.
Motionera omkopplarna fick jag göra en hel del då den kunde ibland ha dålig känslighet på FM
men när det vart bra så ger SR P1-P3 nästan fullt utslag på det magiska ögat (EM84?)
Megapol-filter finns också då radion går max upp till 100MHz.

En bild på de två EL84 slutstegen, är 2st Single-Ended EL84 (stereo!)
Apparaten är tillverkad på licens från Blaupunkt Werke i f.d. Västtyskland
av EIA Radio Stockholm. Schema har jag inte hittat till denna, det närmaste
är Blaupunkt Riviera 2631 som ska vara rätt lik denna.
Två kortvågsområden varav det lägsta går från 60 - 180m våglängd (typ 1,6-5MHz)
inte så vanligt (tycker jag).
Radion är uppbyggd på ett kretskort så den kan inte vara så gammal då.

Lite värmande rör i vintermörkret :)
EL84 x2 .jpg
Framifrån
Blaupunkt Mombasa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Mysigt!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Lagade just vår soffa.

Precis innan juul lyckades sambon knäcka armstödet på den, genom att hon höll på att trilla när hon hängde upp julstjärnor och tog emot sej på armstödet, varvid det gick av..

Problemet är ju att det är en klädd låda, och soffan funkad eju sort of så vi lät det vara för tillfället.

Men nu är jag ensamen hemma så nu monterade jag loss hela armstödet och inspekterade konstruktionen, det är alltså en låda konstruerad av spånskiva och massivt trä i botten, helt klädd med stoppning och tyg, och spånskivan i toppen var knäckt.

Det rätta sättet är förstås att dra ur alla hundratals häftklammer, plocka loss klädseln, byta ut den knäckta spånskivan, och klä om den igen, inget femminutersjobb.

Så jag tog hålsågen och borrade ett hål i bottenträt för att inspektera, lådan var "tom" invändigt, och jag såg den knäckta skivan. Jag funderade lite och byggde sen ihop två fyrkantsstavar (typ 20x20mm) till ett T som gick att fnula ner i hålet jag gjort, och tryckte med kraft tillbaka den knäckta skivan, blev HYFSAT.. markerade lagom längd och sågade av den och pressade sne ner och skruvade nerifrån.. hmm, för lite, skivan buktade fortfarande, då tillverkade jag en träbit till och pressade in emellan, och skruvade sen fast den, då funkade det.

Sen ihop med soffan, som ny!

..sen skulle jag nog passa mej för att belasta armstödet hårt förvisso, hoppas bara jag kan förmedla det till barnen (snart 4 resp 2.5 år..)
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sparky »

Quaser MK60IIH CNC-fräs, där fjädrarna till palettväxlarens gränslägen hade gett upp. Efter byte av fjädrar och lite justerande fungerar nu maskinen perfa och vi kör vidare med produktionen. :)

-Sparky-
Skriv svar