Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 264
Blev medlem: 11 september 2005, 14:36:49
Ort: Borås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Odur »

Dagens goda gärning klar. Fixat TV:n så att ungarna inte missar Melodifestivalen.

En gammal Andersson A370FD. Senaste tiden har den börjat muppa sig när den har varit avstängd. När man tryckte på strömknappen började standbylampan blinka några gånger, släcktes en stund, och började blinka igen. Så hölll den på en stund och till slut startade den. Självklart googlade jag om felet och hittade massa trådar här om dålig firmware. Denna TV:n har dock inte USB-ingångar så jag släppte det en stund. I dagarna nu har det blivit mycket värre, samt att det började klicka från högtalarna när standby blinkade. Man behövde vänta uppåt 10min innan TV:n gick igång. Så nu var det alltså dags att kolla upp detta.

Jag lyfte på skalet och vips uppenbarade sig ett Vestel chassi (inte helt oväntat). Mainboard är 17MB26-3 och PSU är 17PW20 V2. Tittar lite på korten och hittar direkt 2st kondningar som lyft på hatten på PSU. Filterkondningar på 4700uF 6,3V. Lite närmare inspektion avslöjar också en konding till som är lite bullig. Den är på 100uF 50V.

Självklart har jag inga sådana hemma :doh: så jag drar fram skrotlådan och hittar den lilla kondningen direkt på ett annat PSU kort. Dom 2 stora hittar jag bara 10V varianten, som har större hålavstånd och korta avklippta ben. Det går ju inte att trycka i kondningar med 7mm benavstånd på 5mm hålavstånd när benen är avklippta, så det blir till att slakta ett par ben från en annan komponent och löda fast på stumparna. Sådär! Det gick ju att montera dom då. Men skulle det fungera?

Ihop med TV:n och testar och den funkar! Inga standby blink mer och startar direkt. Nu blir barnen nöjda!

Som ett sidospår... Någon som vet hur man uppdaterar programvaran på en sån här TV om den skulle bli korrupt i framtiden. Verkar vara vanligt fel på Vestel.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ie »

Pelletspannan höll på att ryka in. Det blev bara värre och värre. Sen började matarskruvarna att krångla ibland. Serviceteknikern var här, men kunde inte fixa problemen, trots support från leverantören.

Efter lite sökande på nätet hittade jag ett tips om att kolla en luftkanal i brännaren. Mycket riktigt var den igensatt och efter att fixa det rykte det inte in mer.

Tyvärr fortsatte skruvarna att krångla, då och då. Provade att ta loss styrkortet och löda om en del lödningar för att utesluta kallödningar. Ingen skillnad. Någon tipsade om att byta en 100uF-konding. Sagt och gjort och nu går maskinen som en klocka! :D (Sparade in ett nytt styrkort á 2500.)

Känns som att serviceen lämnar lite i övrigt att önska. Tack för Internet!

/Ingvar
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Fick hem ett styrkort till en maskin på min systers jobb för ett par veckor sedan. Deras servicetekniker sa att kortets mjukvara var korrupt och då det inte finns några nya styrkort att få tag på, ombads jag att felsöka på kortet.
Efter att konstaterat att det matades med växelspänning och efter en udda likriktare innehållande en transistor och en LM7905, så hade kortet en stabil +5v och summern pep vid spänningsmatning. Nästa steg var att mäta på kortet på sin maskin, så det blev ett besök på min systers jobb i eftermiddags.

Bild på maskinen:
Bild

Efter att återmonterat styrkortet i maskinen, så fungerade den :D Men glädjen var kort, för stängde man locket, så började error-indikeringen att blinka :humm: Misstänkte först att det var någon glappkontakt i kablagen i maskinen. Men den troliga boven i dramat är nog interrupt-knappen. När start-knappen slutade att fungera så växlade serviceteknikern knapparna och man får nu felet att stänger man locket så skakar de lösa delarna i interrupt-knappen till och maskinen tror att man har tryckt på den :bravo: :bravo: :bravo: :doh:
Planen är nu att fixa 2 nya knappar för att se om det kan avhjälpa felet.

Dock undrar man vad ens syster håller på med på jobbet, då det satt följande skyltar i rummet + att jag såg minst en geigermätare :humm: :

Bild

Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Senaste reparationen

Inlägg av LeCanard »

Har de vänt 7905:an uppochner och använder -5V som 0V och common som +5V ? Udda lösning i såfall.

/LeCanard
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Handritat schema över likriktnings- och spänningsdelen:

Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av CPMS »

Skulle starta upp en av CNC-sliparna och skärmen var väck, blinkade lite svagt några gånger och sen var den helt död.
Slipens styrsystem är ett Fanuc som styrs av en vanlig PC så det var bara att söka reda på en annan skärm som data-killen hade stående som
också såklart var helt död. Tog med min egen reservskärm som jag vet fungerar, monterade den provisoriskt i styrskåpet och snart var den maskinen igång.

Tog hem skärmen (inbyggnadsskärm) för att felsöka och vad annars, nätdelskondensatorer som torkat ut och svullit.
2st 1000uF mätte 123uF resp 135uF och efter byte så gick den igång.

Datakillens skärm åkte i elskrotlådan dvs fick följa med hem och efter byte av 6 kondensatorer i nätdelen har jag nu en fin Samsung Synkmaster 22" Widescreen till den stationära datorn. :D
2017-03-15 10.54.48-1.jpg
2017-03-20 17.18.53.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PatrikL
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2010, 11:58:34

Re: Senaste reparationen

Inlägg av PatrikL »

lond skrev:Fick hem ett styrkort till en maskin på min systers jobb för ett par veckor sedan. Deras servicetekniker sa att kortets mjukvara var korrupt och då det inte finns några nya styrkort att få tag på, ombads jag att felsöka på kortet.
Efter att konstaterat att det matades med växelspänning och efter en udda likriktare innehållande en transistor och en LM7905, så hade kortet en stabil +5v och summern pep vid spänningsmatning. Nästa steg var att mäta på kortet på sin maskin, så det blev ett besök på min systers jobb i eftermiddags.

Bild på maskinen:
Bild

Efter att återmonterat styrkortet i maskinen, så fungerade den :D Men glädjen var kort, för stängde man locket, så började error-indikeringen att blinka :humm: Misstänkte först att det var någon glappkontakt i kablagen i maskinen. Men den troliga boven i dramat är nog interrupt-knappen. När start-knappen slutade att fungera så växlade serviceteknikern knapparna och man får nu felet att stänger man locket så skakar de lösa delarna i interrupt-knappen till och maskinen tror att man har tryckt på den :bravo: :bravo: :bravo: :doh:
Planen är nu att fixa 2 nya knappar för att se om det kan avhjälpa felet.

Dock undrar man vad ens syster håller på med på jobbet, då det satt följande skyltar i rummet + att jag såg minst en geigermätare :humm: :

Bild

Bild

/// Marcus

Coolt! :) strålningsmätte dom dig när du gick ut? :D
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Senaste reparationen

Inlägg av lond »

Nope

/// Marcus
TivoliBG
Inlägg: 99
Blev medlem: 15 december 2013, 13:44:14

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TivoliBG »

Odur skrev:
Som ett sidospår... Någon som vet hur man uppdaterar programvaran på en sån här TV om den skulle bli korrupt i framtiden. Verkar vara vanligt fel på Vestel.
Dom Vestel kort som saknar USB går att uppdatera via SCART-kontakten.
Benen kommer jag inte ihåg i huvudet men kan kolla upp det.
Tänk på att det måste vara exakt rätt programvara för även om moderkort och pSU är samma så kan panelen skilja tex å då kan de bli knasigt :-)
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 264
Blev medlem: 11 september 2005, 14:36:49
Ort: Borås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Odur »

Gör gärna det. Tack!
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Senaste reparationen

Inlägg av SM6XUN »

finns det ingen kinesisk USB till SCART adapter? :lol:
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 264
Blev medlem: 11 september 2005, 14:36:49
Ort: Borås

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Odur »

*kollar genast AliExpress*... Nix, inget sånt, men en massa andra onödiga prylar som ryckte i köptarmen. Tack så hemskt mycket, XUN! Där försvann lönen
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ktm_micke »

Min son har en Volvo V50 2006 där höger bromsljus inte lyser vi konstaterade att lampan är hel kabeln fram till CEM boxen som sitter under handskfacket är OK
Sa till min son att det måste vara fel på utgången till bromsljuset det varnade på panelen för trasig lampa bromsljus.
Så vi tänkte att det är väl bara att åka till skroten o hämta en ny CEM men så enkelt är det inte denna är "gift" med bilen Volvo säljer bara nya boxar de säger att det inte går att programmera om en begagnad box.
Så efter lite googlande hittade jag en som kollat vad det är för ic kretsar i CEM boxen vi öppnade boxen mätte os fram till vilka ben som var förbundna med kontakten som är ansluten till bromsljuset och man kunde se på kretsen en liten krater den var helt klart bränd.
Bara att beställa en ny BTS724G och byta ut den trasiga.
Då hade man väl sparat ca:10000
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Bra gjort att hitta felet :tumupp:

Man skulle ju tycka att den ic'n skulle vara odödlig,
med tanke hur mycket inbyggda skydd den har :)


http://www.mouser.com/ds/2/196/Infineon ... 785309.pdf
Protection 2017-03-27_163253.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ktm_micke
Inlägg: 116
Blev medlem: 24 juni 2009, 09:34:27
Ort: Halmstad

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ktm_micke »

Ja angående den trasiga BTS724G kan man fråga sig ska den verkligen kunna gå sönder? Måste varit något internt fel på den.
Skriv svar