Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

barnen har en gammal philips bärbar CD-spelare, den är rätt lämplig för barn pga sin storlek och enkla knappar och volym. (Tror den är avsedd för barn)
Den köptes på loppis för flera år sedan och vi konstaterade då att pressade skivor funkade kanon, brända funkade inte alls.. det spelade inte så stor roll då barnen mest lyssnar på sagoböcker på CD som vi har på original ändå.

Men nu skulle vi försöka använda den i köket när vi jobbade med annat.. i med en mix-skiva men nä just ja, funkade ju inte med brända... men hmm, optiken sitter ju lättåtkomligt (toppladdad) så jag tog en topz och rengjorde försiktigt linsen (ignorerandes den stora varningslappen som sa att man INTE fick röra linsen) utan rengöringsmedel utan bara torrt.

Resultatet är att nu funkar även brända skivor hur bra som helst :D
chriz
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:10:27
Ort: Stockholmski

Re: Senaste reparationen

Inlägg av chriz »

Bytt nätdel på en audio technica lp60, Kul plastmoj med trådlös access och audio ut.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Jag har lagat min swiss army knife. Fick den av min far för nästan 30 år sedan och för något tag sedan åkte den i kaklet så att plasten gick sönder. Men det finns ju reservdelar! Så jag bytte plasten och smörjde upp den, sen fick den smaka på Tormek:en så nu är bladen rakbladsvassa!
DSC_1261_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 13th.Marine »

Snyggt!

Var hittar man sådana reservdelar?

Har en där "skalet" helt lossnat.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

Jag handlade härifrån; https://www.fruugo.se/victorinox-91mm-s ... 4-20779975

Sidan är på svenska, men de skickade från utlandet.

Men det verkar finnas alternativ; http://swissknifeshop.co.uk/product-cat ... es/spares/
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 13th.Marine »

Ah, i mitt fall var det dyrare än att köpa en ny (SD Classic).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av anders_bzn »

I mitt fall så var det billigare än att köpa en ny, men jag tycker att det är ett saftigt pris för två plastbitar. I mitt fall så är även nostalgin viktig.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Senaste reparationen

Inlägg av 13th.Marine »

Fullt förståeligt, min är ju en mindre modell som jag köpt själv för att ha i fickan.
Skulle nog vara mer benägen om det var presenten jag fick av mina föräldrar för en massa år sedan.

Min plan är fortfarande då att slipa till ett nytt skal i renhorn eller något snyggt träslag.
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Per S »

En viasat parabolbox. Bytt kondensatorer i den för andra gången (inte samma). Skitkvalite.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Inlägg: 4852
Blev medlem: 9 maj 2010, 23:34:56
Skype: challe.claesson
Ort: Näsåker Västernorrland
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ochkl0620 »

Inte riktigt senaste då jag hunnit med lite övrigt idag.
Fick in en timmervagn med avbruten banke igår. Normalt byter vi dessa ifall de smäller av, vilket är ganska sällsynt. Men denna vagnen är lite speciell då den tillhör ett lite udda 74-tons ekipage.
Varpå ramen är upphöjd vid andra bankeparet pga en Dolly under. Fick bli till att svetsa ihop igen, vilket inte är första gången som synes i hörnet mot ramen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vetenskapspojken
Inlägg: 23
Blev medlem: 10 februari 2018, 16:32:26
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Vetenskapspojken »

Bytte skärm på en iPhone 5s då den hade spruckit, och touchen var dessutom icke-fungerande. Det slutade med att jag även fick byta samtalshögtalare då den skorrade som bara den. Den defekta samtalshögtalaren berodde dock inte på någon inkompetens från mitt håll, utan den hade förmodligen havererat när telefonen tappades, vilket kan styrkas med att sprickorna var just där högtalaren ifråga sitter.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Min mus började dubbelklicka när jag singelklickade, så jag beställde nya mikrobrytare. Nu skall min mus klara 20 millioner mer klick ;-)

Bild
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Sparky »

Har bytt mikobrytare på flera av mina möss och har fortfarande en påse mikrobrytare kvar för framtiden om det skulle vara behov.

Senaste reparationen blev en äldre Heidenhain LS803 mätskala (Y-skala på jobbets Bridgeport 2hp fräs) som bara ville mäta ena vägen. Lagning hos Heidenhain ville kosta runt 10K(!) och dom kunde inte garantera utfallet IOM att den är "tidlig stenålder". Hittade inga uppenbara fel på kablar och sånt så vi köpte en tillsvarande, dock kortare, skala på nätet för 1200SEK +frakt och skulle flytta över sensorn till våran, längre skala. Dock hade kretskortet inuti den "nya" sensorn ramlat av under transport - det visade sig också att det hade varit limmat etpar gånger tidligare - så jag fick plocka isär hela eländet, skrapa bort allt gammalt lim, rengöra och montera ihop igen. Kopplade in skalan till DRO:n och testade: Fungerade perfa. Emellertid hade nu X-skalan gett upp helt och hållet, så det blir att upprepa proceduren med den också i närmsta framtid. Suck... :)

-Sparky
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av arvidb »

Hittade detta i gammelservern hemma i samband med byte av CMOS-batteri:
SAM_1738.jpg
(80 W mini-ITX-aggregat.)

Bulligt värre.

De märkta 470 µF låg på ca 90 µF och 4 Ω ESR. Den märkt 1500 µF låg på 411 µF. De små 10 µF/25 V hade rätt kapacitans men ESR på upp till 69 Ω! Otroligt att datorn fortfarande funkade. :shock: (Antagligen för att den bara drar ca 10-20 W.)

Har nu bytt alla utom de fyra i mitten som jag saknade lämpliga ersättare för. Och även flyttat lite på kylflänsen så att den inte ligger alldeles intill kondingarna i mitten:
SAM_1741.jpg
(Söker för övrigt passande 1000 µF/6,3 V för att byta dem i mitten i köp/sälj.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Senaste reparationen

Inlägg av svanted »

hade gängpajj på en motordel i aluminium som inte finns att köpa...
lödde igen hålen med zink och gängade om!
det blev som nytt, det går inte att se att de varit borta
:D :D :D :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Skriv svar